Nekromanti Ny magiker

Feuflux

omjonasson.se
Håller på att fixa med rollpersoner till min helt nya uppsättning spelare (det är jag som är SL) och det har framkommit vissa krav, från den blivande magikern i gänget, att det måste bli billigare att köpa FV i sina besvärjelser.

Vi spelar [color:red]DoD 4</font color=red> och använder givetvis magiboxen. Där finns samma tabell med kostnader för besvärjelser beroende på svårighetsgrad. Frågan är nu om någon har något lämpligt förslag på ändring i den tabellen. Någon som sänkt kostnaden utan att sänka den för mycket eller för lite. Några som är av åsikten att jag inte ska sänka den alls eller någon annan åsikt, vilken som helst. Ge mig nåt att tänka på bara så är jag nöjd.

För som det är nu blir magiker rätt kassa från början jämfört med andra yrken om man ska stirra sig blind på siffror i formulären...

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Snälle SL

Min första tanke var (eftersom jag inte orkar bry mig om regler just nu) att du helt enkelt höjer hans FV något/några snäpp. Eller ger han lite mer EP. Det är väl ändå inte SÅ noga. Klagar de andra spelarna på favorisering så kan du väl ge dem något också då. Någon sorts "sak" kanske. Men det är ju lite belöning i sig att ha en bra magiker i gänget.

Å andra sidan så kommer han ju att bli bättre ju mer ni spelar så det kan ju helt enkelt vara så att han får ge sig till tåls ett tag också. Om det inte stör dig förstås.

Silke

Warrior
Det är alldeles för dyrt att vara magiker enligt mig iaf. Har klurat på detta och inte hittat ett system jag är nöjd med men här får du en ny fundering i alla fall.
SV
1-4 kostar 2
5-8 kostar 4
9-12 kostar 6
13-16 kostar 8
17-20 kostar 10 osv

Har inte provat detta själv ännu men det sänker alla besvärjelsers kostnader förutom de med SV 1-3. De högre besvärjelserna blir dock en hel del billigare.

Tyr

Hero
Du kan köra efter yrket ärkemagiker i magikerns handbok.

Om du inte har boken så är principen så att ärkemagiker räknas som hjältar och får därmed 175 BP ifrån början MEN när de köper färdigheter så får högst 1/4 av EP:na användas på ickemagiska färdigheter. Ärkemagikerna kan också köpa FV i hur många magiskolor som har önskar ifrån början.

På detta sätt så kan han växla in överflödiga BP till EP och därmed bli bättre på sina besvärjelser.

Rickard

Urverk speldesign
En sak som var bra m Chro. var att de sänkte gränsen för magikostnaderna genom att de införde udda tal i kostnaden.
SV 1-3 kostar 2, 4-6 kostar 3, 7-9 4 o.s.v.
Vill du ha't billigare så kan du komb:a det m Silkes förslag..

Själv kör jag m lite andra regler baserade på regler från nån DoDsida. Skickar m dem. Om du använder dem så avslöja inte hur man får MP för dina spelare så du slipper opt:ningar.

/[color:448800]Han</font color=448800> som bara skrev ihop reglerna för att själv komma ihåg så det kan vara lite oförståeligt

Feuflux

omjonasson.se
En liten sammanfattning

En liten sammanfattning

Silkes förslag var trevligt, Chronopias blir nästan för billigt och din bifogade textfil där åldern påverkar fungerar kanske bara på människor? Den här nye magikern är Magir (kan bli 600-800 år). Tror han var 108 år nu och då blir dina reglera kanske lite konstiga...

Så det blir nog någon ändring liknandes Silkes förslag.

En annan grej jag kom att tänka på är att man inte får BC i besvärjelser enligt reglerna. Brukar någon köra med det i alla fall (baserade på PSY eller nåt) ?

Elder Girov

Swordsman
Nu har ju jag bara bläddrat lite i Chronopia, men när min(a) SL(e) i DoD vill vara snälla mot en nybörjarmagiker, så erbjuds RP:n ofta baschans i besvärjelserna. Sedan kör vi också med ett system liknande dem som redan dragits upp.

Rickard

Urverk speldesign
Re: En liten sammanfattning (inte)

"...och din bifogade textfil där åldern påverkar fungerar kanske bara på människor? Den här nye magikern är Magir (kan bli 600-800 år). Tror han var 108 år nu och då blir dina reglera kanske lite konstiga..."
Hehe, så blir det alltid när jag hittar på nåt. Jag glömmer ofta bort de andra raserna, t.ex. när jag lade in Iakttagelse som GE så tänkte jag inte på att ge mod. för de olika raserna. Det brukar låta ung. "Avissja, du var alv... Ja... Ööh, då får du +2 på IAK".
Nu ska inte jag gnälla på raser som magir och högman som finns bara för att man ska vara bra på ett visst yrke utan på att om en varelse som är 108 år borde lära sig mer än en människa på 46-60 år.. I Chronopia får man även mer BP ju äldre man är (ytterligare en bra sak). 46-60 får +5 BP, 61-80 får +10, 81-200 får +15, 200-1000 får +20 osv..
Själv har jag infört att man får ålder/10 extra BP (& kör därmed inte m Chro:s regler).. Fast då har jag sänkt antalet EP som man får.. Jag brukar inte heller tillåta spelarna att spela RP:er över 100 år.
Men om det nu är en magir så brassa på m lite xtra EP. Han är ju trots allt 108 år.. Om du är osäker på hur mkt du ska ge spelare så ge honom det efteråt när du kontrollerat "gubben".. Fast detta kan göra att spelaren kan känna sig lite "utvald" (inte rätt ord, kom inte på nåt bättre). Iaf brukar jag göra det.. Om SL höjer mina värden hade jag lika gärna kunnat sätta ut några värden godtyckligt och skita i att köpa dem.

BC får man eg. bara på sånt som man borde kunna lite i. Besvärjelser kan man knappast lära sig på egen hand genom att testa sig fram.

/[color:448800]Han</font color=448800> som inte skulle ha nåt problem m att en 100-årig magiker m sina regler. Men denne skulle bli bra

Eksem

Champion
Själv har jag alltid ansett att det sämsta med Drakar och Demoners magi-kapitel är att magiker blir alltför tråkiga... en magiker ska kunna många och roliga trollformler, inte en stridsmaskin som slänger Eld E5 hela tiden...

Problemet ligger således inte i kostnaden för att lära sig besvärjelser, de är nämligen balanserade och bra, utan att det inte finns några billiga besvärjelser värda att lära sig.

Lösningen på problemet är således att göra en massa nya roliga besvärjelser som kanske inte ger så stor effekt sett till siffror, men desto större för att öka känslan i spelet. De bör vara lätta att lära sig, och lätta att använda så att magikern verkligen blir den där sköna liraren som öppnar dörrar med vindpustar, tänder ljus med fingertoppen och äter soppa utan sked (?).

En lösning på detta är ju minimagin, som fanns i lite olika tillbehör till DoD. Men man ska ju också kunna göra lite skada med sina besvärjelser, och framförallt utnyttja dess psykologiska effekt!

Mitt förslag är därför att man introducerar en slags mellanmagi, typ små eldbollar som gör T3 i skada istället för T6, osv osv. Denna ska givetvis inte ersätta varken minimagin eller stormagin, utan vara ett komplement. Man kanske lär sig 6-7 minimagier, 3-4 mellanmagier och 1-2 stormagier. Då sitter man där med c:a 11 härliga besvärjelser att välja och vraka emellan (kanske 4 eller t.o.m 5 olika att använda i strid!) utan att det blir obalanserat!

Den som håller med mig, och dessutom är en driftig person kanske har lust att skriva en artikel om de här mellanmagierna (jag är så dålig på att göra saker själv...) att dela med sig av?

Om något liknande redan finns ber jag om ursäkt för slöseri med bandbredden, men ber er dela med er av det!

Legioth

Swordsman
Ras / Ålder [OT]

Fenomenet med att olika raser får mer EP =(bättre FV) snabbare är ganska intressant. Det logiska borde ju vara att alla levande varesler, oberoende av ras borde få lika mycket EP per år de levt, eller???

Hur kan man logiskt förklara att en 70 årig gubbe får ha högre FV i t.ex. botanik än en alv som är 5000 år??? Det borde ju vara tvärtemot.

Iofs, om man skulle ändra reglerna, så att EP och max FV skulle bero på ålder skulle ju t.ex. dvärg och alv bli mycket bättre, men skulle det finnas något sätt att balansera detta, utan att införa skyhöga BP kostnader på de raserna???

Rickard

Urverk speldesign
Raser i allmänhet [OT]

Ärligt talat kör jag inte m raskostnader.. Är man en alv så ska man IMHO vara bättre, löjligt att man försöker försämra bättre raser genom att de får sämre färdigheter (och även GE, startkapital, soc. stånd, etc). Det blir bara att alverna bli ännu sämre än människorna..

Dessutom är dvärgar och framförallt alver sällsynta (iaf i min "lilla värld").. Jag har faktiskt gett avslag när att spelarna bett om att få spela alver, då jag inte tyckt att det gått för lång tid sen det senast fanns en alv i gänget.

Att alla får ett visst antal BP (125, 150, 175) har jag tagit bort. Däremot får de för ålder (som jag skrivit tidigare) och för hur dåligt de slog på sina GE:er. BP kan de lägga till att höja GE:er (vi slår fram dem), få plus på särskilda förmågor (tabeller jag själv gjort), mer pengar och högre soc. stånd. Fast jag har också höjt värdet för BP. Ett BP ger +5 på en färdighet.
Efter mina ändringar så ändrades normal människa knappt nåt alls hur mkt han får i EP (om han inte spendrerar nåt på GE, pengar o.dyl) men däremot får alver och dvärgar rätt mkt mer.
En tendens jag märkt är att spelarna hellre höjer sina GE:er och pengahög än konv. BP till EP och får högre färdigheter. Då blir mao inte de bättre raserna såå mkt bättre på sina färdigheter.

Skickar upp ett ex. (124kb) för att visa hur bra en människa blir mot en alv.
Rollformuläret (människan) till vänster var snabbt utskrivet det är därför det är dessa vågformer.
Alvkvinnan har jag dessutom glömt att ge spec. förmågor men det var för att 5 spelare ville göra en karaktär samtidigt och jag ville att det skulle gå lite snabbt.

/[color:448800]Han</font color=448800> som skulle kunna lägga upp sina anteckningar på RPskapandet om nån är intresserad att ta en titt på reglerna

G

Guest

Guest
Använd lat-hunden från Crhonopias magi av snit, den blir biligare

Legioth

Swordsman
Re: Varför [OT]

Varför har de bara 6 yrkesfärdigheter?

Om du skulle råka ha alla era husregler om att skapandet av RP sammanfattat någonstans, skulle du kunna publicera det här? Det verkar intressant.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Ändra din signatur ...

... annars gör jag det åt dig. Förpubertal underlivshumor klarar vi oss utan på detta forum.

Feuflux

omjonasson.se
Äger inte Chronopia

Äger inte Chronopia och har inga som helst planer på att skaffa det heller... så därför har jag inte tillgång till dess "magi av snit" (och inte heller till dess magiavsnitt)./images/icons/smile.gif

Förlåt, kunde inte låta bli.

Staffan

Myrmidon
Re: Äger inte Chronopia

Magiavsnittet i Chronopias grundregler är om mitt minne inte sviker mig i stort sett identiskt med DoD91. De enda skillnader jag kan komma på är att kostnaden för besvärjelser börjar på 2 och ökar med 1 för varje helt tretal över 1 i skolvärde (d v s SV 1-3 ger kostnad 2, 4-6 ger 3, 7-9 ger 4 o s v) i stället för att öka med 2 som i Expert/DoD91, samt att magiker inte har några problem med järn i Chronopia. Sedan finns det en indirekt skillnad också genom att kostnaden för färdigheter inte längre är progressiv (d v s att det kostar lika mycket att höja en färdighet från 18 till 19 som det kostar att höja den från 3 till 4, medan det i tidigare versioner kostar 4 gånger så mycket), men det har inte direkt med magisystemet att göra.

Jag misstänker att det som avses är de lägre kostnaderna.

Feuflux

omjonasson.se
Klar nu

Tackar för de senaste påpekanden. Vi gjorde klart hans karaktär ikväll. Körde i stort sett med de vanliga reglerna från [color:red]DoD 4</font color=red> med 2 skillnader.

[color:blue]1:</font color=blue>
Kostnaden för att köpa FV i besvärjelser ändras från
1-3 : *2
4-6 : *4
o.s.v.
till
1-4 : *2
5-8 : *4
o.s.v.
som jag fick förslag om.

[color:blue]2:</font color=blue>
Han fick BC 3 i alla besvärjelser istället för 0 som det står i reglerna.