Re: We're not i Kansas anymore...
Nu kommer en hel radda svar, jag börjar med det här
Gamla USA ?
Nord Amerika.
Hela Amerikanska kontinenten ? (Nord- och Latinamerika)?
Ja, ja, nej, i den ordningen.
Jag vill så väldigt gärna se Kalifornien som Nyliberalernas starkaste fäste. Känslan av att man är helt fri att göra vad som helst (och alla sunkiga konsekvenser där av).
Tja, det antyds i boken att Kalifornien inte är fullt så fritt, och förmodligen kör jag vidare på den linjen. Visserligen är de officiellt sett liberalistiska till max, men det finns en mängd metoder för staten att ändå kontrollera medborgarna. De håller invånarna i schack med hjälp av åtalspunkter som "Olaga frihetsberövande", "Inskränkande av annans frihet", "Olaga tvång" och annat
Utah och Texas är säkert superbundisar. Vore lite roligt om dom två inte erkände FN
Superbundisar är att ta i. Utah befolkas av religiösa fanatiker, och de tycker inte direkt att Texas invånare är särskilt renläriga. Å andra sidan kan de två länderna bli vänner tack vare att de båda har något emot Nordamerikas övriga stater.
Väst Amerika är extremt slutet och i Amerikanska mått mätt relativt totalitärt, men extremt välmående.
Slutet och totalitärt? Jag vet inte. De släpper ju in en mycket begränsad mängd immigranter, men det rör sig inte om en kontrollerande statsapparat. Blanda svensk välfärd med amerikansk förortsromantik så börjar det likna Västamerika.
Städer. Har fler terroristattentat förändrat några kända städer ?
Mycket möjligt! Men terrorismen kommer inte att ges någon dramatisk fokus, det räcker med att läsa dagstidningarna för att få inspiration till sådant. Däremot kommer det ju finnas spår av terrorismen som format Nordamerika år 2059.
I mitt neotech så har Hudson floden ledits bort i ett presumtivt terroristattentat, vilket har fått konsekvensen att man verkligen har en "undre" värld i N.Y.
En helt klart intressant idé, men jag tror inte att just Hudson-floden skulle vara rätt ställe. Det förstör hela idén med Manhattan.
New England, New Amerika och The Federation som kallas för U.S.A. ser jag som ganska mycket en bild av dagens U.S.A. fast om 60 år. Ingenting konstigt har hänt med dom.
Tja, lite distinktioner kan man allt hitta. New England är tämligen identiskt med dagens USA. De har knappt insett, eller vill inte inse, att Amerika är splittrat och att resten av världen inte längre bryr sig om att fråga USA innan de gör något.
New Amerika är den amerikanska mellanvästern återuppstånden, med levande landsbygd, industristäder och annat. De drar inte helt jämt med resten av Unionen och många vill förklara staten självständig.
Federationen är till stora delar drabbad av brottslighet, miljöförstöring (atombomben i Everglades) samt stora mängder invandrare. Har haft många gränsdispyter med Texas.
Det står i neotech 1 boken att dom Kanadensiska staterna var extremt rasistiska mot svarta, och inte släppte in några sådana i sina länder.
N1 har helt rätt. Det är inte så svårt att motivera, även om det är ett kontroversiellt beslut. Kanada såg hur hela USA slets sönder av rasoroligheter, och att alla upplopp tycktes starta i de svarta ghettona. Fr att i möjligaste mån kunna behålla "the old way of living" valde de att förvägra alla svarta inträde i länderna. Det har till stor del fungerat, även om det förstås är inhumant.
/RipperDoc