Re: Ny och bättre Krille, uppdatering
Yay, w00t etc!
Egen statusrapport:
2008-02-02: Okänd startvikt (120 kg på gymmet, påklädd men utan middag i magen, blir bedömt 118 kilo baserat på skillnad i vikt hemma naken på morgon vs vikt på gymmet påklädd vid senare vägningar).
2008-06-14: Dagens vikt: 102,8 kilo naken men med en frukost i magen. Det vägde jag igår också, vilket innebär att jag gått ner motsvarande en frukost i vikt sen igår. Nått hekto bröd och lite ost är vad jag klämde i mig, så säg ungefär 100g på en dag.
Störda, oregelbundna och energikrävande rutiner på grund av kombinerat skola/jobb har fått mig att dra ner på den "riktiga" träningen och satsat mer på vardagsmotion för att dra upp min grundförbränning en aning. Min hemlighet motsvarar Krilles: Jag har försökt att varje dag ta in färre eller lika många kalorier min kropp förbränner i vila. Jag har stenhårt bara räknat kalorier, vilket vissa dagar lett till hunger (om jag ville ha en chipspåse till filmen fick jag äta få kalorier resten av dagen), men det har offsettats med krympt magsäck, Naturdiet (pulverdricka är inte så jävla farligt, och deras bars är faktiskt goda) och framförallt, min stora räddare i nöden: Äpplen. Äpplen är gott, lättillgängligt, vegetariskt, GI motsvarande fullkornspasta (inte för att jag bryr mig), billigt, och har överlägset mättnad-per-kalori-känsla-index. Dricker jag sex pulverdrickor per dag (~600 kalorier) och kompletterar med 2-3 äpplen för mättnadsskänslan så mår jag precis som vanligt men har ett kaloriunderskott på typ 1800-2000 kcal, vilket motsvarar ungefär ett fjärdedels kilo.
Numera äter jag bara Naturdiet då och då, vilket i kombination med minskad vikt som har dragit ner min basförbrukning har gjort viktnedgången långsammare. Istället satsar jag på livsmedel med hyfsat kaloriinnehåll men bra mättnadsindex - äter en del knäckebröd och mjukt, mörkt bröd. Morsan brukar köpa ett pumpabröd gjort på surdeg på Coop som är himmelskt och tre såna normalstora mackor är mättnad motsvarande en vanlig lunch.
Konklusionen blir alltså att den välbevarade hemligheten till viktnedgång är kaloriunderskott genom minskat intag, ökat uttag eller en kombination av båda. Vem hade kunnat ana?