Ny originell fantasy-tv

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Nu efter Game of Thrones är det inne med medeltidsfantasy. Netflix har The Witcher. HBO håller (väl) på med någon spin-off till Game of Thrones. Amazon har Wheel of Time, och den kommande Rings of Power. Disney+ gör reklam för den kommande serien baserad på Willow.

Men när kommer någon att våga lägga ett stort antal miljoner dollar på en fantasy-serie som inte är baserad på några böcker eller en annan förlaga, utan innehåller en ny värld, nya karaktärer och ny handling? Hur stor är chansen att det kommer att inträffa?

Eller finns det redan någon sådan tv-serie?

(Nej, Mystic Knights of Tir Na Nog räknas inte, och nu ångrar jag att jag skrev det här inlägget som fick mig att komma ihåg den. Och även Hercules och Xena.)
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,909
Carnival Row tror jag inte har en litterär förlaga, men det är kanske mer steampunk än fantasy?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,451
Location
Malmö
Jag är tveksam. Fantasy fans läser, de vill ha sina favorit böcker som tv-serier, annars är det svårt. Det enda jag kan tänka mig är att någon väljer att knyta till sig en stor författare (Abercombie/Morgan/Sandersson/osv) och be dem skapa en orginell värld.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,668
Rent generellt är ju litterär förlaga väldigt vanligt för film och serier, så att det går igen i en boktung genre som fantasy är ju inte konstigt.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Du räknar inte animerat till detta, eller? För här finns det massor, främst inom anime. She-Ra och Fullmetal Alchemist, exempelvis. Nu senast Arcana som exempel. Visst, ett datorspel men ingen litterär förlaga.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Rent generellt är ju litterär förlaga väldigt vanligt för film och serier, så att det går igen i en boktung genre som fantasy är ju inte konstigt.
Ja, och jag tycker att det är tråkigt. Det är ärligt talat väldigt konstigt att en så stor andel av samtliga filmer och tv-serier bygger på en förlaga. Välkända och skickliga regissörer drömmer om att göra en film baserad på en specifik bok, eller till och med en ny version av en tidigare film. Hur många författare drömmer om att skriva en ny version av Don Quijote eller Brott och straff?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Du räknar inte animerat till detta, eller? För här finns det massor, främst inom anime. She-Ra och Fullmetal Alchemist, exempelvis. Nu senast Arcana som exempel. Visst, ett datorspel men ingen litterär förlaga.
Nej, när det kommer till animering så är det betydligt vanligare med fantastiska berättelser, och med originella koncept. Det beror väl antagligen på att det inte kostar mer att rita en riddare som rider på en drake än att rita en familj som sitter i en soffa.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Om vi tar äldre så är ju Buffy nutidsfantasy utan någon litterär eller storfilmsförlaga
Ja, inom den typen av fantasy finns det originella koncept. Nu skrev jag bara medeltidsfantasy i inledningen av startinlägget, men jag avsåg den typen av fantasy hela vägen.

Och just Buffy bygger på en film, om än inte en stor sådan, och är dessutom 25 !!!! år gammal nu.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,668
Ja, och jag tycker att det är tråkigt. Det är ärligt talat väldigt konstigt att en så stor andel av samtliga filmer och tv-serier bygger på en förlaga. Välkända och skickliga regissörer drömmer om att göra en film baserad på en specifik bok, eller till och med en ny version av en tidigare film. Hur många författare drömmer om att skriva en ny version av Don Quijote eller Brott och straff?
Antar att det handlar om pengar? Böcker kostar väldigt lite i jämförelse men ger en god indikation på vad som är populär fungerande dramatik. Jag vet inte heller om jag tycker det är så trist, de flesta förlagorna har jag ändå inte läst. (Kollade exempelvis upp den senaste serie jag tittat på, Maid på Netflix, och jo den bygger tydligen på en bok som jag aldrig hört talas om.) Men det är så klart en smaksak.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
707
Location
Malmö
Det verkar ju finnas en generell ovilja/feghet att satsa på något utan en känd IP för storfilmer eller motsvarande tv-serier. Detta trots att ingen av de serier som skapade dagens tv-serierformat med långa arcs (Twin Peaks, Oz, The Wire, Sopranos, osv) byggde på en känd IP. Jag tror det är lättare att få finansiärer om man har en känd ip för att det känns som mindre ekonomisk risk (vilket jag dock inte tror är korrekt bedömning) samt att makten förskjutits successivt från folk som kan film/tv till folk som kan finans inom bolagen. Innan den makten skiftar tillbaka lär inget hända.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Det verkar ju finnas en generell ovilja/feghet att satsa på något utan en känd IP för storfilmer eller motsvarande tv-serier. Detta trots att ingen av de serier som skapade dagens tv-serierformat med långa arcs (Twin Peaks, Oz, The Wire, Sopranos, osv) byggde på en känd IP. Jag tror det är lättare att få finansiärer om man har en känd ip för att det känns som mindre ekonomisk risk (vilket jag dock inte tror är korrekt bedömning) samt att makten förskjutits successivt från folk som kan film/tv till folk som kan finans inom bolagen. Innan den makten skiftar tillbaka lär inget hända.
Jo, så är det tyvärr: produktionsbolagen hostar hellre upp pengar om det finns en känd IP att luta sig mot.

Frågan är om det verkligen hjälper. Finns det någon statistik som bevisar att filmer eller tv-serier baserade på kända böcker eller serietidningar är mer framgångsrika än originella koncept?
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
Antar att det handlar om pengar? Böcker kostar väldigt lite i jämförelse men ger en god indikation på vad som är populär fungerande dramatik.
Plus att min fördom är att tv-manusförfattare är skitdåliga på saker som plot och världsbygge (det är relationer och dialog de kan), så de har mycket att vinna på att plocka upp vad en bokförfattare redan gjort. Jämför med hur Game of Thrones blev sämre och sämre ju längre de gick från böckerna, och hur The Expanse håller just för att man är trogna förlagan och inte försöker hitta på egna saker medan Foundation blev dynga omgående.
 
Top