Ny originell fantasy-tv

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Om tecknat räknas, så är ju Vox Machina D&D-fantasy (vilket är medeltida-isch). Går på Prime.
Tänker att den bygger på annan förlaga med tanke på bakgrunden men kan tänka fel. Sen ska jag endast vara tyst om vad jag personligen tycker om serien...

Lupus Maximus

Tekniker
Tänker att den bygger på annan förlaga med tanke på bakgrunden men kan tänka fel. Sen ska jag endast vara tyst om vad jag personligen tycker om serien...
Förlagan är ju Critical Roles första kampanj (på något sätt, jag har inte sett/lyssnat på så värst mycket av CR). Jag tyckte de avsnitt som kommit hittills var rätt okej, men jag misstänker den är lite för nischad och kommer inte falla så många i smaken.

Bifur

Veteran
Plus att min fördom är att tv-manusförfattare är skitdåliga på saker som plot och världsbygge (det är relationer och dialog de kan), så de har mycket att vinna på att plocka upp vad en bokförfattare redan gjort. Jämför med hur Game of Thrones blev sämre och sämre ju längre de gick från böckerna, och hur The Expanse håller just för att man är trogna förlagan och inte försöker hitta på egna saker medan Foundation blev dynga omgående.
Jag skulle inte säga att det är sant över hela linjen, men i något slags genomsnitt är det nog en vettig poäng. Det skulle i alla fall varför fantasy föredrar böcker som förlagor men kanske inte varför det också är väldigt vanligt i helt ordinära dramagenrer.

Gutte

Warrior
Jag skulle vilja se att de satsar på något nytt. Det skulle vara coolt att se något skapat av Joe Abercrombie antingen i hans egna värld eller någon ny värld. En lite yngre väldigt produktiv författare som bygger en historia som är gjord för en tv serie dvs inte en historia som bygger på något han har givit ut redan. Författaren bygger värld, plot och person galleri och är involverad i manus.

RasmusL

Champion
Du räknar inte animerat till detta, eller? För här finns det massor, främst inom anime. She-Ra och Fullmetal Alchemist, exempelvis. Nu senast Arcana som exempel. Visst, ett datorspel men ingen litterär förlaga.
Bygger inte mycket anime på manga dock? FMA läste jag iaf innan animen slog. :)

...och Arcane hade ju skitmycket lore och någon bok skriven, förvisso inte samma ståry men absolut samma värld. :)

cogitare

Swashbuckler
Det skulle vara coolt att se något skapat av Joe Abercrombie antingen i hans egna värld eller någon ny värld.
100% medhåll. Abercrombie har en hel del coola böcker som hade kunnat bli ballt som tv-serie. Både de med Logan Ninefingers som huvudkaraktär (glömt vad serien heter) och den som är i en atombombat norden (nästan lite mutant-vibbar på den).

Cog.

100% medhåll. Abercrombie har en hel del coola böcker som hade kunnat bli ballt som tv-serie. Både de med Logan Ninefingers som huvudkaraktär (glömt vad serien heter) och den som är i en atombombat norden (nästan lite mutant-vibbar på den).

Cog.
"The first Law" heter den med Logan firsts boken heter Before they are hanged, och den andra serien heter "the shattered sea", första boken half a king

Ville inte vara viktigpetter utan bara få fler människor att kolla upp dessa fantastiska böcker och läsa dem