Nekromanti Ny produktion av gamla DoD produkter?

MikaelGavriel

Veteran
En sak som jag inte förstår är varför "Riot" inte släpper de gamla DOD sakerna i nytryck, alltså likadana som tidigare bara i en ny tryckupplaga.

Det är ju ett stort tryck efter äldre DoD saker så varför inte?
De jag diskuterat saken med håller alla med om att det hade varit en riktig toppengrej att göra.

Nu då "Riot" ändå har licensen så borde det väl vara möjligt?
För vilka skulle inte vilja kunna gå in på närmsta affär och se en bunt av monsterboxen ligga på en hylla(blir nästan rörd av tanken)

Så vad tycker ni och främst, vad tycker ni Riotminds?

//Micke - Han utan slogan

kalcidis

Hero
Riotminds och Ereb

Det skulle förvån mig mycket då Riotminds försöker få deras egna projekt att leva. Dom kommer nog främst försöka ge Trudvang en stabil plats i marknaden innan dom kommer fortsätta med deras nya projekt (och då misstänker jag att Ereb INTE kommer vara en av dom).

Så tyvärr.. Hur mycket vi än vill se Erebs bättre böcker i re-press så kommer det nog inte hända.

mvh
//kalcidis

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Ogenomförbart ...

»En sak som jag inte förstår är varför "Riot" inte släpper de gamla DOD sakerna i nytryck, alltså likadana som tidigare bara i en ny tryckupplaga.»

För att det vore ekonomiskt självmord.

»Det är ju ett stort tryck efter äldre DoD saker så varför inte?»

Vem påstår att det finns en stor efterfrågan på gamla DoD-prylar?

»De jag diskuterat saken med håller alla med om att det hade varit en riktig toppengrej att göra.»

Hur många har du diskuterat saken med? 3.000 personer? Ungefär så många köpare måste det finnas för att det ska vara värt besväret.

»Nu då "Riot" ändå har licensen så borde det väl vara möjligt?»

Möjligt, men extremt osannolikt eftersom RiotMinds har långtgående planer på att utveckla sin egen värld, Trudvang. Det vore inte speciellt listigt att konkurrera med sig själv.

»För vilka skulle inte vilja kunna gå in på närmsta affär och se en bunt av monsterboxen ligga på en hylla (blir nästan rörd av tanken)»

Jag.

»Så vad tycker ni och främst, vad tycker ni Riotminds?»

Som sagt, jag tror projektet är ogenomförbart.

/Dante

Lindquist

Veteran
Ny produktion av gamla DoD produkter i Danmark

I Danmark er der rygter om, at alle bøger, boxer osv. som har været oversat til dansk, skal genudgives.
Det giver en mulighed for igen at fremskaffe nogle af de gode gamle moduler, dog på dansk. Det er desuden begrænset, hvad der er kommet på dansk.
På min liste har jeg:

Grundreglerne (sort bog)
Expertreglerne
Monsterbogen
Eventyrpakke 1+2
Herskerserien
Dødens vej
Torshem
Kandra
Skattekamret

Lindquist

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tänk också...

...på att det inte alls är säkert att RiotMinds har allt material i tryckbar form, bara för att de har rättigheterna till spelet.

Jag misstänker att det skulle vara dyrare att framställa nya versioner av de gamla böckerna, än det är att ta fram helt nytt material.

Dessutom tror jag inte att efterfrågan är så där hemskt stor...

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Mutant

Warrior
Re: Riotminds och Ereb

jag tycker att det vore en formidabel idé att trycka nya upplagor av DoD...Chronopia iaf. Svärd & svartkonst är ju iregel omöjlig att få tag på

First i was blind, now i can see.

Sårias

Veteran
omöjligt?

det skulle jag inte vilja säga ser den med jämna mellanrum på diverse ställen. VAr bor du?

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!

Sårias

Veteran
Re: Ogenomförbart ...

»För vilka skulle inte vilja kunna gå in på närmsta affär och se en bunt av monsterboxen ligga på en hylla (blir nästan rörd av tanken)»

inte jag heller. Har en i utmärkt skick och resten av böckerna också för den delen. Så jag bryr mig ytterst lite om en nytryckning. (Vissa tar hand om sina kära ägodelar)

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!

Feuflux

omjonasson.se
In your dreams buddy!

Nja, visst kan man tycka det skulla vara trevligt med nytryckning av vissa grejer, men det går faktisk att få tag på gamla rariteter än idag om man letar. Jag köpte magiboxen från hobbyspel för inte så länge sedan...

Tror tyvärr inte att grejerna kommer att dyka upp i affärer igen.
Hade egentligen inte så mycket att tilllägga men jag har samma uppfattning som kalcidis, Dante och Magnus Seter i deras inlägg nedan.

//[color:red]Feuflux säger:
´Nag ach tlawdiau heb iaith achrofynt mar yochliau!</font color=red>

Ofeig

Warrior
Re: Tänk också...

Jag kan hålla med, de flesta gamla lirare som fortfarande spelar DoD-91 har nog de flesta komplement, det skulle vara onödigt att ge ut samma material som gavs ut för tio år sedan, (även om jag skulle köpa allt eftersom jag inte har alla moduler, men det är en annan sak...)...

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Känsla

Men vill vi verkligen ha nya exemplar? Jag tycker att dom SKA vara gamla och lite smått slitna (lite i charmigt kanten) så man känner kraften i dom.

Dessutom så finns det en hel del böcker där ute så det är egentligen inte så svårt att få tag på. Att man får betala blod, svett och tårar för dem kan vara mindre roligt.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Rosen

Myrmidon
<I>För vilka skulle inte vilja kunna gå in på närmsta affär och se en bunt av monsterboxen ligga på en hylla(blir nästan rörd av tanken)</I>

Det är här jag tror att folk blandar ihop två olika saker. Om det låg nygamla boxar i hyllan tror jag helt säkert att en massa folk skulle gå in på affären och titta på dem, säga "Aah!", plocka upp och vända lite på dem, le nostalgiskt, ställa tillbaka dem i hyllan och gå därifrån med en varm känsla i magen... Men hur många skulle <I>köpa</I> dem?

--
Åke, som minner sig när Sveriges klassiska första skräcktidning 'Kallblodigt' kom ut i nytryck på ett pytteförlag i mitten av 90-talet. Det var säkert ett gäng gamla stötar som hade övertygat den redaktören att The Old Original One skulle sälja lika bra igen också.
Det blev bara ett nummer.

Nightowl

Champion
Re: Ogenomförbart ...

Jag håller i princip med Dante, men vill påpeka att något liknande skett med gamla grejer till RQ II, som getts ut på licens av... vaffan de nu heter igen, men det är inte Issaries, Inc. som äger själva rättigheterna och de tar alltså inga ekonomiska risker.

Man kan också jämföra med PDF-erna av mängder av out-of-print grejer till (A)D&D som erbjuds mot avgift via nätet av Wizards of the Coast (i vissa fall gratis).

I bägge fallen rör det sig dock om en världsmarknad, inte Sverige. Det rör sig också om publiceringsformer som inte innebär någon nämnvärd ekonomisk risk för den som äger rättigheterna.

Så totalt ogenomförbart är det inte, men jag har full förståelse för om Riotminds är totalt ointresserade...

Nightowl, som för övrigt fortfarande inser att det är befängt att inte ha med basisk världsinformation i regelboken, eftersom det finns så mycket där redan - om gudar, städer, länder och historiska ämnen. Men så är ju Nightowl en rabiat och irrrationell anhängare av tesen att "generisk fantasy" är en myt, också, så ni skall antagligen inte lyssna på honom för fem öre... ;-)

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus

Riddaren

Swashbuckler
"Det är här jag tror att folk blandar ihop två olika saker. Om det låg nygamla boxar i hyllan tror jag helt säkert att en massa folk skulle gå in på affären och titta på dem, säga "Aah!", plocka upp och vända lite på dem, le nostalgiskt, ställa tillbaka dem i hyllan och gå därifrån med en varm känsla i magen... Men hur många skulle köpa dem?"

Å'fan, känner du mig så väl ;-)) Fast det är klart, de enstaka moduler jag inte äger skulle jag nog kunna tänka mig...men det är några få...

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Archer

Swashbuckler
Re: Men det...

...vore väl inte ogenomförbart att som jag skrev i ett tidigare inlägg, släppa de gamla böckerna som .pdf dokument, utan krav på vidare support och nedladdningsbara för en summa ?

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)

Riddaren

Swashbuckler

"...vore väl inte ogenomförbart att som jag skrev i ett tidigare inlägg, släppa de gamla böckerna som .pdf dokument, utan krav på vidare support och nedladdningsbara för en summa ?"

Jo...

1) Riotminds har sannolikt inte originalen

2) De flesta moduler till Ereb är utgivna i datorålderns barndom (även om det funnits från 1960-talet datorer), vilket gör att eventuella original är tveksamt om de finns på data.

3) Bara för att Riotminds har rättigheterna, har de inte rättigheterna till alla texter, då de äldsta har återfallit till varje skribent p.g.a. tiden sedan texten gavs ut.

Riddaren - och lite andra orsaker

Dale Carnegie

Archer

Swashbuckler

"1) Riotminds har sannolikt inte originalen"

Finns tekniker för att föra över tryckt material till dataform. Relativt enkelt till och med.

" 2) De flesta moduler till Ereb är utgivna i datorålderns barndom (även om det funnits från 1960-talet datorer), vilket gör att eventuella original är tveksamt om de finns på data."

Nej, det är helt enkelt något som i så fall måste tas hänsyn till. Men om de inte finns i datorform, se ovan.

" 3) Bara för att Riotminds har rättigheterna, har de inte rättigheterna till alla texter, då de äldsta har återfallit till varje skribent p.g.a. tiden sedan texten gavs ut."

Det är ytterligare en faktor som måste tas hänsyn till.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)

Riddaren

Swashbuckler

"1) Riotminds har sannolikt inte originalen"

"Finns tekniker för att föra över tryckt material till dataform. Relativt enkelt till och med."

" 2) De flesta moduler till Ereb är utgivna i datorålderns barndom (även om det funnits från 1960-talet datorer), vilket gör att eventuella original är tveksamt om de finns på data."

"Nej, det är helt enkelt något som i så fall måste tas hänsyn till. Men om de inte finns i datorform, se ovan."

Och varför skulle de lägga ut lite pengar på att göra det, och sedan ge bort det gratis? Samtidigt som de konkurerar med sin egen värld?

Riddaren - bara undrar

Dale Carnegie

Rosen

Myrmidon
<I>Å'fan, känner du mig så väl ;-))</I>

Njä, jag är bara bränd. (-:  På Lancelot Games' tid var det gott om folk som sa om Rubicon: "SKITBRA att det finns ett alternativ till Target på marknaden, det är JÄTTEBRA att ni finns!"

De <I>sa</I> så, men det var inte den tidningen de <I>köpte</I>...

--
Åke