Nekromanti Ny ras: Dimvarelse

Rickard

Urverk speldesign
=====SPELARE BÖR INTE LÄSA DENNA TRÅD=====

Jag har inga stats, bara en bild som jag hoppas på att ni forumsbesökare kanske kan bygga vidare på.
Jag hade tänkt att rita bilden själv men så kom jag på att jag hade en rätt identisk bild på datorn så jag lade bara till varelsen. Orginalkonstnärern heter Robert William Stone och finns på Elfwood.

Det lilla jag tänkt ut är att varelsen har en dimmig ödleliknande kropp och att den ibland har vingar och inga ben, ibland tvärtom. Den svävar kvickt igenom luften vilket gör den svår att träffa. Den lever genom att suga ut livskraft ur varelser, typ 1T3 FYS och 1 PSY per lyckad attack. Den ogillar direkt solsken (halverat FV) och gör luften runt omkring sig själv kallare.

Resten får ni bygga vidare på.

Förresten så vill jag rekommendera konstnären Rodney Matthews. Hans bilder är väldigt barnsagoaktiga. Kanske inte så mycket DoD men mycke saga.

/[color:green]Han</font color=green> som tycker det är ett kul sammanträffande att när han väl bestämmer sig för att dela med sig av en varelse så har en annan också gjort det

jonix

Warrior
hmm...

...ideen är ju bra nog att spinna vidare på. lite mystisk, lite så där "sagoskön" av sig.

Men vad är det för varelser? Skall den vara ond? Var lever den?

Jag tänkte mig något liknande att det är älvspöken, eftersom iallafall i "min värld", så kan älvor kan egentligen bara dö utav sorg, blir de ihjälhuggna så återuppstår de... men det är ju bättre att få dem att bli dimvarelser, typ spöken som seglar runder planlöst i skogen när natten ifaller, tillsammans med det täcke som skogen drar över sig på natten.. (dimman).

Den attackerar genom någon slags kvävning om den är irriterad.

Enda sättet att bli av med en dimvarelse är att antingen blåsa bort den med kraftig vind (finns besvärjselse för sådant), de undviker också eld i alla former.

grundegenskper
----------------
SMI: 22
alla andra oväsentliga

:::Naturliga vapen:::
Kvävningsattack*, FV 14

Naturligt skydd: -
Förflyttning: samma som för alver; F 10
Färdigheter och förmågor: Finna dolt FV 11

* Kvävningsattack: Fungerar exakt som sylfens kvävningsattack, se sidan 90-90 i grundboken.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

Nightowl

Champion
Re: hmm...

Rent tematiskt sett, borde inte dimfolks "attacker" ha med just dimma att göra - man glömmer var man är, man går vilse och svälter ihjäl, man blir blind eller döv etc (dimma hindrar både ljus och ljud), man blir rädd... Gillade de döda älvorna, dock... även om man inte behöver "förklara" alla mystiska väsen är det bra om man har någon sorts "hook" till vilka de är och hur de beter sig.

Varför ger sig dimspöken på vanliga dödliga? Har de någon anledning, eller är det bara en bieffekt av att man knatar in på ett område där de finns?

Nightowl
Grand Poobah of the Church of the Polyhedral Bastard

Nightowl

Champion
Glömde!

En dimvarelse skall naturligtvis leva på platser där det brukar bli alldeles vanlig dimma; fuktig ängsmark, barrskogar, myrar, tjärnar etc.

Nightowl
Grand Poobah of the Church of the Polyhedral Bastard

jonix

Warrior
svar på varför;

Det är sällan som dimfolket ger sig på andra, men det beror på hur de dog...
Om en "dimälva" (eller vad man skall kalla dem), blivit brutalt dödad av en dvärg, så kommer förmodligen den att ge sig på alla dvärgar.

Dimfolk ger sig aldrig på alver och alver känner en viss depression när de ser dimfolket, jag menar en älva och en alv är ju släkt, är de inte det?

Kanske är så att dimman i sig är bortgångna alvfolk, släkten som ej mera skall vandra i världen?

Vad vet jag?, vad vet jag? Jag är ju bara en vanlig SL...

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

SirDr

Veteran
Dimfolk

alver som tynat bort tycker jag verkar vara mera dimmfolk.. för de som blivit brutalt dödade kanske spöken passar bättre.. bara en tanke.
men till svar på varför de stannar kvar och särskilt ofta befinner sig på ängar, kan man ju dra parralel med älvorna, och samtidigt få in älvdansen.
svenska myter beskriver ibland älvdanser, och då är det extremt farligt att vistas i dess närhet, man blir lixsom tom.. kan det vara dimmorna som söker ta över en kropp? så att de kan njuta mera fysiskt av dansen?
älvorna måste tydligen vara imuna mot dem.. kanske för att de vet vad de är för något, så de kan stänga sina sinnen mot dem... men liknelsen att de sakta tränger in i ditt sinne som en tunn dimma.. låter lite kul, och lixsom passande..

Tid är pengar, bara för den som stressar bort den.
Ta en kaka till och lugna ned dig lite..