Nekromanti Ny ras: svampfolk (DoD6)

jonix

Warrior
Lite väl mycket sagor för min del resulterade i detta, tycker att den passar rätt bra in i DoD6-världen, kommer att använda mig flitigt utav dessa söta varelser...

----------
Svampfolk
----------

Svampfolket är ett mycket skyggt folkslag som lever djupt inne i skogen.
De liknar svampar, med den skillnaden att de har små ögon, näsa och mun.
Dock inga händer och fötter. De hoppar fram på sin svampfot och använder sin relativt stora mun som hand.
Ingen vet var de kommer ifrån, men de har med all säkert funnits lika länge som deras stela kusiner.

Svampfolket bor under granrötter och under stenar, på kalla, mörka och fuktiga platser såsom sumpmark och träsk, gärna tillsammans med vanliga svampar. De sover liggande direkt på mossan tillsammans med sin resten av sin familj.

En svampman eller svampkvinna kan se mycket olika ut, allt från karljohansliknande till ståtliga flugsvampar dock blir de sällan större än ca 30cm.
Hatten är deras statussymbol, ju större och finare den är desto högre rang.

Svampfolket växer sakta hela livet och blir ca 300 år gamla.

De är mycket förtjusta i lingon och blåbär, vilket får den bissera effekten att de alltid är lite lätt röda på kinderna tack vare de jästa bär som de stoppar i sig.
Dock påverkas inte deras sinnesnärvaro i någon nämnvärd grad.
De gör även saft på bären, och de fåtal som har fått dricka denna saft, glömmer aldrig hur ljuvligt den smakade.

En svampman gillar inte andra raser, och andra raser tycker inte om svampfolket, mycket utav detta förakt grundar sig i gamla fördomar, men eftersom raserna lever så långt från varandra så kommer tyvärr fördomarna att alltid leva kvar.

Det är mycket svårt att få kontakt med svampfolket, de strövar oftast ensam i skogen, på jakt efter lingon och blåbär, dock ger de sig inte längre hemifrån än att de kan ta sig tillbaka innan det blir mörkt.
Detta frosseri på bär gör att de sällan är medvetna om omgivningen, därför blir de skrämda när de får oväntat besök, och kommer då att avlossa ett par laddningar sporer och fly.
De är dock på intet sätt något fegt släkte, om situationen så kräver kan de gå till attack (skydda sina hem eller sina favoritbärplatser), utan någon som helst tanke på vilket motstånd de möter eller på sitt eget liv.

Grundegenskaper
----------------
STY: 1
FYS: 7
SMI: 8
STO: 1
INT: 12
PSY: 6
SPI: 13
KAR: 10
skadebonus: -
Kroppspoäng: 3

:::Naturliga vapen:::
Bett, FV 5, 1t3
Sporattack, FV 10, spec.

Naturligt skydd: -
Förflytning: L5

:::Färdigheter och förmågor:::
Botanik FV 7, Hoppa FV 8, Kamouflage FV 9, Alla språk**

* Svampfolket behärskar dvärgiska, alviska och minst två människospråk, de talar väldigt grötigt och använder sig av en mycket gammal stil, de har dock inga problem att förstå andra. Hur det kommer sig är ett oförklarligt mysterium.

Sporattack
-----------
Svampfolkets sporer som de har under hatten är deras försvar som de tar till i hotfulla situationer, det händer väldigt lätt att de blåser av en laddning eller två när de blir skrämda eller arga. De har lika många laddningar som deras fysik och det tar en dag att återfå en laddning. Räckvidden är ca 2m.
Om man retar upp eller skrämmer en svampman/svampkvinna kommer de att ofrivilligt att börja överproducera sporer och det kommer att regna lite lätt under hatten, de kommer då att återfå alla sina laddningar med en gång.
Beroende på var svampfolket lever och vilket släkte de tillhör så har sporerna olika effekt, här kommer beskrivningen på de tre vanligaste;

Giftsporer, sporerna fungerar på något av de sätten som står beskrivet i grundboken, styrkan varierar från 1-10 beroende på ålder och släkte.
Sömnsporer, sporerna får offret att somna omedelbart om offret misslyckas med ett fys-slag, om slaget lyckas så får offret -5 FV på alla färdigheter resten av dagen.

Svampfolksaft
--------------
Saften är inte på något sätt magiskt, dock väldigt god. Det är en uppskattad gåva, och olika svampfolksläkten har olika recept. Saften innehåller massvis med alkohol, men smaken är borttagen och svampfolket själva är immun mot denna alkohol. De få gånger som icke svampfolk får smaka, händer det inte alltför sällan att gästerna däckar, vilket självklart är ett svårt brott mot svampfolkets etikettsregler.

------
kommentarer?

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

jonix

Warrior
lite mer...

Detta är ju ett underbart upplägg till lite mer klassiska sagoäventyr;

En (galen?) kock har fångat en svampkokerska och håller henne fången i en bur, han vill lära sig hur man gör saften, RPna skall befria svampkvinnan...

eller kanske;

En massa folk har samlats för att gå på svampfolksjakt, de har fejkade lingon och blåbärsbuskar, förgiftade bär och andra hemska grejer för att locka till sig svamparna.
Kanske det är så att svampfolket är en delikatess? vad vet jag? Detta måste ju RPna givetvis stoppa...

eller kanske;

RPna skall rädda svampfolket från en vättestam som trampar ner deras lingon....

oj, vad här finns sköna uppslag!

:)

jonix.e@sweden.com

jonix

Warrior
Ny bild

Jag tog en bild från nätet, satte ögon och mun på den, ser riktigt bra ut! :)

jag gjorde detta i photoshop ifall om det är någon som bryr sig, att jag inte hade MVG i bild tror jag att ni förstår...
men jag tycker att det ger en ganska bra bild över hur dessa krabbater ser ut.

jonix.e@sweden.com

Nightowl

Champion
Mysiga små filurer, men jag är en frågvis jäkel:

"En svampman gillar inte andra raser, och andra raser tycker inte om svampfolket, mycket utav detta förakt grundar sig i gamla fördomar, men eftersom raserna lever så långt från varandra så kommer tyvärr fördomarna att alltid leva kvar."

_Vilken_ sorts fördomar är det andra folk har om svampisarna? Är korkade, ohederliga, elaka, eller vad?
Och vice versa, vad har svampfolket för fördomar om andra folk?

"Långt ifrån varandra" - hursåliksomvaddå, de bodde ju i skogen? Driver inte folk boskap i vall, hugger de inte ved, är det aldrig någon svamping som sätter sig och solar i skogsbrynet? Eller bor svampfolket i särskilda skogar? Hur är det med andra raser än människor, bor det inte troll och tocket i skogen (har inte DoD6)?

Vad gör svampfolk om vintern, eller under de årstider då det inte finns bär i skogen? Går de i idé? Lägger de upp förråd, som ekorrar?

Vad tycker svampfolk om att man plockar alldeles vanliga svampar och käkar upp dem? Tycker de bara att det är äckligt, eller blir de irriterade?

Gillar svampfolk andra sötsaker än bär? Kan man handla med dem eller muta dem eller bli kompis med dem genom att bjuda på honung eller sylt eller äpplen eller något? Och hur är det med annat alkoholhaltigt (mjöd är sötsliskigt och man blir full på det)? Äter de annat än bär över huvud taget? Nötter? Kottar? Insekter? Potatis?

Nightowl
Grand Poobah of the Church of the Polyhedral Bastard

jonix

Warrior
svar;

Jag försöker att svara så gott jag kan, kom ihåg att kanske dina svampfolk inte behöver vara som mina svampfolk...

Svampfolket tycker att andra raser är klumpiga (trampar ner lingonris) och att de har inget ordentligt bordsskick (titta under saftrubriken), dessutom tycker inte svampfolket om att bli skrämmda, vilket de alltid blir, hur man än närmar sig dem.
De tycker inte om djur heller som t.ex. kråkor och björnar, mest pga konkurransen om födan.

Andra raser gillar inte svampfolket eftersom svampfolket är väldigt intoleranta, de kan inte förstå att andra raser blir stupfulla på deras saft eller att de inte kan se sig för var de sätter der sina klumpiga fötter. Dessutom anser sog svampfolket ha förtur till lingonris och andra ställen som de har hittat "först", alla andra skall bort, sådant skapar konflikter.

Dessutom när de blir skrämmda så skjuter de iväg sporer, och det gillar ingen, även om man inte har onda avsikter.

Svampfolket bor djupt inne i skogen, och då menar jag djupt. Ännu djupar än vad alverna gör (som förresten inte heller är så förtjusta i svampfolket).

*LOL*
Det är så ytterst sällan man stöter på dem att våra kära vänner på riotminds tyckte att det inte var någon ide att ta med dem...

Men visst finns det platser där människor och svampfolket bor nära varandra, då är människorna väl medvetna om svamparna och man håller sig väldigt passivt.

Det kan vara så att en svamp sätter sig och solar mitt på en åker för att jäsa maten, då är den dagen förstörd för den stackarns bonden, som inte på något vis vill störa svampmannen/kvinnan (det betyder otur).

På vintern blir svamparna slöa och håller sig nästan bara "inomhus", där de sitter tillsammans och dricker saft och berättar historier. Men visst händer det att små busfrön går ut och kastar snöboll, de är ju inte mer än mänskliga...

En svampman/svampkvinna har olika uppfattningar om sina kusiner, allt beroende på vad det är för släkt eller var de bor, vissa dyrkar de vanliga svamparna och häller saft på dem lite då och då, andra bryr sig mindre och ser kusinerna som vilken växt som helst. De äter dock inte svamp, och kan rakt inte förstå vad andra raser ser i detta.

Kan påpeka att det är mycket mycket svårt att se någon skillnad på svampfolket och vanlig svamp, och det händer att folk tar fel och får upp en svampman/kvinna istället, med tråkiga följder.

Svampfolket väljer lingon och blåbär före allt annat, men de äter även jordgetingarnas honung, godis, jordgubbar och andra söta bär när nöden kräver, dock dröjer det inte länge förän de flyttar bort från ett ställe där lingon och blåbären har tagit slut, det är bara på dessa bär som de kan göra sin saft på, och det är den som de dricker på vintern.
Att maten tar slut på dem beror nästan alltid på att de har fått konkurrans av någon annan (t.ex. en björn).

Jag känner inte till någon som är "kompis" med en svampman/kvinna och jag har inte hört talas om någon handel heller (mest därför svampfolket inte är intresserade).
Visst, det skulle vara teoretiskt möjligt, blåbär mot lingon eller något liknande, eller kanske lingon/blåbär mot någon speciell frukt/nöt/blomma som växer långt bort i ödemarken.
Det är ju svårt att ta kontakt med dem, så det enda jag kan tänka mig är väl alvpräster eller alvmagiker är de enda som har tålamod/intresse för dessa små.

Hoppas detta gav lite klarhet, som sagt, det finns många svampsläkten.
Två som du bör känna till är sumpsvamparna med sina tämjda råttor sprider skräck bland älvor, grodor och kaniner m.m, de är de mest aggresiva svampfolket som finns. De har huggtänder har jag hört och gör gröt på sumpgas, men jag har ej vågat kolla upp detta.

Sen har vi de relativt glada blåsvamparna, med sina svarta och mörkblåa hattar. De har de svårt i skogen, eftersom det lever en stor och gammal huggorm i närheten som har en speciell förkärlek för svampfolk, dessutom så har nidendom byggt ett kloster i närheten och en hel del av skogen har förvandlats p.g.a. bygget.

jonix.e@sweden.com

Rickard

Urverk speldesign
Bara en bild [NT]

Ingen väsentlig text här inte.

[color:green]Han</font color=green> som tycker att svampfolket borde vara lite mer humanoida än den bilden han bifogade

jonix

Warrior
Re: Bara en bild

hmm, får inte den att fungera... så länge som den inte innehåller armar och ben så blir jag glad...

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by jonix on 2001-02-10 16:29.</EM></FONT></P>

Hasse

Hero
Utterligare ett par frågor.

"Men visst händer det att små busfrön går ut och kastar snöboll, de är ju inte mer än mänskliga..."

Hur går detta till, de hade väl inga händer? och hur gör de närde framställer sin saft? undrar då de som sagt inte har några händer. Gillar annars svampfolket så ta inte frågorna allt för negativt.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

jonix

Warrior
Re: Utterligare ett par frågor.

Det är liksom det som är grejen med det hela. De har en relativt stor mun som de har mycket bra kontroll över, allt de gör, gör de med munnen.
Hur de gör när de kokar(?) sin saft kan jag inte svara på eftersom de vägrar berätta, det är en stor hemlighet, men jag gissar på att de mosar bären och sedan låter den jäsa (tillsammans med diverse ingredienser fårstås).

Du kanske undrar hur de håller värmen?
Jo, de kurrar ihop sig många tätt tätt på en liten yta.

För dem är det inga problem att inte ha några händer eller fötter, de klarar sig bra utan

-"det är lättare att hålla reda på en fot än två"
och
-"inte konstigt att människorna är klumpiga, de har ju armar som är ivägen för allt"

jonix.e@sweden.com

Hasse

Hero

"De har en relativt stor mun som de har mycket bra kontroll över, allt de gör, gör de med munnen.[]-"det är lättare att hålla reda på en fot än två"
och
-"inte konstigt att människorna är klumpiga, de har ju armar som är ivägen för allt""

De verkar med andra ord vara små munviga filurer. :)

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

jonix

Warrior

Fruktansvärt starka läppar, för de har inga tänder.

jonix.e@sweden.com

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Funakr bra!!!

prova igen, om den inte funkar, för mig funkar den fin fint.
Den var riktigt cool den där bilden.

så länge som den inte innehåller armar och ben så blir jag glad...
Då kan jag göra dig glad och medela att den inte innehåller några armar eller ben.

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"

jonix

Warrior
till de som spelar annat DoD

fråga: Vad är det som hindrar er från att använda er utav svampfolket bara för att jag har skrivit "DoD6" i "topicen"?

svar: inget

tillägg: SÅ himmla svårt är det väl inte att ändra om siffrorna och värdena? eller?

tack för kommentaren.

jonix.e@sweden.com

jonix

Warrior
fel 404...

...väldigt frustrerande, kan ej komma på vad det beror på.

Snälla kom inte med en massa inlägg om datorer nu, detta är ett rollspelsforum.

Ett stort tack till den som skickar mig bilden...

----------
fick gå in på ...blabla/files och leta där, nu såg jag den.
Exakt den bild jag var ute efter!

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by jonix on 2001-02-10 19:04.</EM></FONT></P>

Feuflux

omjonasson.se
Jättecoolt

Måste bara säga att jag tycker svampfolket verkar jättecoola. Det här med att samla bär för att göra saft får mig osökt att tänka på bumbibjörnarna, som också är jättecoola.

Keep up the good work!