Nekromanti Ny ras...

Ulftryggve

Veteran
Tänkte lägga in något jag satt och skrev på inatt.. Om ni orkar läsa igenom vad jag skrivit och kommentera vad som skrivits skulle jag bli mycket glad.

Ni kan bortse från det översta som handlar om Erik Spegelsjö, det var bara ett litet ävetyr, eller kampanj som jag funderade på att skriva så jag skrev upp det enkelt så jag kommer ihåg idéen iaf.

Det jag vill att ni ska läsa är det jag skrivit om Isbarbarerna eller Erfyader som jag valde att kalla dem. Jag funderar på att använda dessa i någon spelomgång, kanske låta spelarna vara några barbarer som tröttnat på Jargerna.

Innan ni börjar såga mig vill jag göra klart för mig att det var VÄLDIGT länge sen jag spelade Eon seriöst och är lite osäker på hur långt norrut det Jargiska Kjejsardömmet sträcker sig. Jag uppskattar om ni inte kritiserar stavningen, det är helt ovesäntligt eftersom det är inte det jag vill ha synpunkter på. Jag har inte skrivit färdigt om folket och skulle behöva lite hjälp med idéer och dylikt.

Läs och le! :gremsmile:

Mörker

Warrior
Tja, kunde vara något...
men de verkar någorlunda lika kraggisarna, förutom deras lite säregna religion. Har de någon kontakt eller något samband?

Ulftryggve

Veteran
Ja, det skulle de kunna va... Men jag måste fundera lite över hur de skulle kunna vara släkt i så fall... Släkt på avstånd, ett och samma folk som splittrats av någon anledning för att sedan utvecklas olika.
Tanken var ju att deras religion skulle vara begravd med deras enda stad. Deras" Mekka", den skulle vara glömd. Endast vid kampanjer så skulle spelare kunna "hitta" den óch åter införa den, ena folket och leda dom mot Jargerna för att kasta ut dem ur landet.

Ingtar

Veteran
Det här kan bli mycket användbart för mig i alla fall.
Visst det kanske är lite likt kraggbarbarerna men som du sa det ju vara samma folk slag som har splittrats på någe lustigt sätt?

mmm...det var intressant.

Xzarjo

Warrior
Välskrivet och utförligt berättande med många bra ideer.... det är i alla fall vad jag tycker.
Dock bör du se upp med att använda fraser som "Vinner björnen så torteras den ännu ett år tills nästa utmanare är utsedd". Det finns de som tycker illa om anspelningar på djurmisshandel. Men ideen med björnbrottning var fortfarande bra, kanske skulle ändra det till att de svälter björnen en vecka eller så innan brottningen så den är ilsk och hungrig? Annars kan folk få för sig att barbarerna är "onda" liksom en del personer fått för sig att tirakerna är "onda" då deras kultur förespråkar våld, inte tycker om alver mm. (Vi vet väll alla att de som inte tycker om alver är ena riktiga uslingar :gremtongue: )

Mvh Vätten..
.. som önskar han också kunde få huvudet ur röven och börja skriva.

Ulftryggve

Veteran
Tack för inlägget. Men varför ska jag ändra på anspelningen till djurmisshandel. Folk som inte ser något fel i sina handlingar tycker inte att de är onda. Om spelarna senare inte gillar det så är folket kanske onda. Men ska spelarna själva spela rasen så måste de acceptera denna misshandel eftersom det är en lång och viktig tradition i deras kultur. Och som spelledare behöver man ju inte beskriva misshandeln som misshandel utan som de själva tycker att den borde beskrivas. Men jag valde att beskriva den så eftersom björnen ska vara näst intill galen och väldigt aggressiv.
Visst skulle man bara kunna svälta björnen en vecka innan kampen äger rum men björnen ska ju vara en galen mördar maskin tycker då jag.
Problemet blir bara vart björnen skall "förvaras" eftersom den också borde få nogon form av status som hektisk och vildsint krigare som inte helt otroligt skulle kunna släppas lös när inkräktare anfaller byn eller nått.. Bara idéer, jag fick lite av idée torke igår när jag skrev. Behöver idéer om vad mer som skall skrivas. Det är fortfarande mycket som saknas.

Magnus L

Hero
Det finns de som tycker illa om anspelningar på djurmisshandel

Jag tycker inte man ska gå runt och mörda oliktänkade heller...men det gör mina rollpersoner ganska ofta. Skilj på rollspel och verklighet...

DarkMystic

Swordsman
Du samlar inte ihop ett par barbarer genom att finna en skiten stad och sedan spöa jargien(med alla sina legioner) . Kanske med Martaris hjälp men annars...

Ulftryggve

Veteran
förlåt...

Okej, nu är det så här att jag är fullt medveten om att ett par sketna barbarer inte är kapabla att kasta ut Jargerna ur det JARGISKA KJEJSARDÖMMET. Vad jag menade var att de skulle kasta ut de "kolonier", kyrkor eller storma de fåtal fort som skulle finnas i den nordliga vildmarken och kasta ut dem ur sitt forna land, som är de nordligare breddgraderna. Jag menade inte på något sätt att de skulle kasta ut Jargerna ur det JARGISKA KJEJSARDÖMMET. Hoppas jag har gjort mig förstådd den här gången.
Om du syftar till det som jag skrivit i Word dokumentet, så var det inte meningen att du skulle kritisera det eller mina kampanjer som jag som SL sätter ihop om du inte ens är med i min spelgrupp.
Tack för ordet.