Nekromanti Ny religion: Letivian (DoD6)

jonix

Warrior
Jag har postat denna religion en gång innan, och dessutom så skrev jag också att jag ej skulle posta några andra versioner av dem, utan man skulle vara tvungen att EL-posta mig ifall om man ville ha mer... men jag har ångrat mig, mycket för jag har märkt att folk kommenterar saker och ting mindre ifall om de behöver ladda ned ett dokument, för det är kommentarer jag vill ha!
Om detta anses som spamming eller något liknande så ber jag om ursäkt.

Om ni vill ha en zip-fil med alla dessa grejer i så, kontakta mig (gör det dock helst inte i denna tråd), det kanske inte blir så utskriftvänligt genom forumet.

nej, jag har ingen hemsida, och jag tänker inte skapa någon heller. Om man vill använda sig av mitt material så EL-posta eller skriv ut från forumet.

nej, jag vill inte se mina grejer på någon annans hemsida, allt jag skriver som jag behöver hjälp med tänker jag posta här, eftersom jag tycker att det går relativt snabbt att få kommentarer här. Jag publicerar egentligen bara för att folk skall kunna hjälpa mig, lönen blir ju tillgång till en ny religion eller ras...

ja, det är fritt fram att ändra, konvertera osv. osv. Skicka en litet meddelande bara så jag också kan få lite tips och ideer (just därför som jag postar det här).

nej, jag hör försökt att göra religionen så allmän som möjligt så alla kan använda sig av den.

ja, jag har börjat skriva på en riktigt stor kampanj där dessa letivianer har en central roll, tillsammans med mina svampfolk och andra släkten/grupper, som också kommer att dyka upp här så småningom.

ja, just nu har jag förlite att göra på fritiden, man kan ju inte alltid dricka öl

Jag ber om ursäkt ifall om de saker som jag beskriver här är kan hittas på något annat ställe, men jag lovar att allt "kommer från mitt huvud". Om sådant är fallet, så berätta tack.

nej, alla ideer är kommer inte från mig, men det är jag som har sammanställt dem. Tack. Ingen nämnd och ingen glömd.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by jonix on 2001-02-11 02:51.</EM></FONT></P>

jonix

Warrior
En liten berättelse (för alla)

Solen värmde och luften var full av liv och rörelse. Det märktes att livet var på väg att vakna upp, lite sömnigt och sträckande på sig som det alltid gör efter en sträng vinter.

Grefer Hjort satt i gräset lutande mot stallväggen och njöt. Han hade förtjänat vilan, två fält hade han rensat tillsammans med husbondens dräng Tom, det hade gått fort och de skulle säkert hinna så höstsäden innan veckans slut.
– Bra, muttrade han för sig själv, nu skulle både han och Tom kunna vara med på vårvindsfesten, en fest som han tyckte speciellt mycket om, för kvinnorna hade för vana att alltid klä sig i vita, tunna och åtsittande klänningar...
- Vad sa du?, muttrade Tom lite ointresserat. Han satt också där, med ett gräsströ mellan tänderna och en kniv och pinne i var sin hand.
- Inget speciellt, svarade Grefer.
Tom fortsatte med att tälja.
- Det är tur att jag är här och hjälper dig, sa Grefer. - Annars så hade du förmodligen missat festen.

Tom svarade inte. Han brukade inte prata i onödan, men det var Grefer van vid.
– Visste du att det kommer prästinnor enda från kusten? Det meddelandet fick vi igår med den sista vintervinden. Blir kul att träffa lite nya kvinnor, eller?"
Grefer fortsatte sin monolog.
- De kommer att ta den södra vägen, rätt genom skogen. Jag hoppas verkligen inte att de stöter på några skogstroll, jag menar det blir ju synd om skogstrollen..."

Inte ens ett litet skämt rubbade Tom. Han hade nästan täljt slut på sin pinne nu. Tom kanske inte ville prata utan bara vila och njuta så länge som det var möjligt, de hade ju trots allt plockat sten från soluppgång till nedgång i en hel vecka. Grefer höll tyst ett tag, men upprymd som han var utav vårens fläktar, började han snart igen;
- Visste du det att vi har fått våran beställning av fläderblomscider? Det du, gratis dricka i två dagar! och så ett nytt och fräscht gäng prästinnor, kan det bli bättre?"

Ett litet moln som gjorde ett lite utflykt på lufthavet, skymde solen för en kort stund. Tom täljde slut på sin pinne och stoppade tillbaka den. Han muttrade något, tog en liten sten och kastade iväg den. Stenen landade vid kanten av den granskog, som låg på motstående sida av det närmaste fältet. Grefer tog till orda igen;
- Jag har hört att de skall vara smala och ha långt välvårdat brunt hår allihop. Jag kan knappt bärga mig!"
Tom tog ännu en sten och kastade iväg den, den här gången kastade han den högt, den landade mitt i åkern.
- Vad skulle nu det där vara bra för? sa Grefer lite smått irriterat, inte mest för att han brydde sig om att Tom kastade tillbaka stenen på åkern, utan för att Tom inte hade sagt någonting under samtalet som Grefer hade försökt föra.

Tom svarade inte med en gång, han satt där med huvudet mellan händerna, tittande på sina två stenar som han hade kastat iväg. En trollslända kom och satte sig på Grefers fot, den var vackert grön.
- Vet du... sa Tom, - vet du ifall om stenen på åkarna växer som svampar ur jorden eller regnar på natten?

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

jonix

Warrior
Allmän beskrivning

I letivianernas första skrift står det; "Ni är de utvalda, hjälp de människor som behöver hjälp, visa dem glädje i det korta liv ni lever".

Det var vindgudinnans dotter Levia som sa detta till de första Letivianerna, under det mycket långa och smärtsamma kriget i norr mellan gråtrollen och nordborna för 500 år sedan.
Under denna tid hade bönderna det mycket svårt, inte nog med att trollen härjade vilt, det var inre stridigheter om kungakronan under samma period, vilket av naturliga skäl också tärde hårt på landsbygdsfolket.
Letivianerna hjälpte i huvudsak landsbyggdsfolket, som någon extra arbetskraft, de besatt stora kunskaper i jordbruk, stensättning, sjukvård och husbygge.

Till skillnad från många andra religioner så kan man inte konvertera till letivian, de är det utvalda folket som har till uppgift att hjälpa andra människor. Däremot kan man giftas in, vilket är en förutsättning för att orden skall kunna överleva.

Letivianerna är ingen stor religion, mycket beroende på att de inte har några missionärer. De har ett par små kloster lite här och var, väldigt utspritt över landet. Oftast belägna på berg, slätter, längs kuster eller andra ställen där det blåser ofta.

De har inte heller några fasta högtider, dock så ställer man till fest när den första vårvinden blåser, när höstvinden kommer, under den svåraste snöstormen och så vidare, och festen varar så länge vinden blåser. Under dessa högtider är alla välkomna, inkl andra raser (det har faktiskt förekommit att ett och annat troll har varit med, men detta är sällsynt).

Deras kloster är ganska så speciella, därför de byggs som slags stora flöjtar där vinden kan blåsa genom, och skapa toner. Och på långt håll kan man höra dessa mycket milda och avslappnande toner, vilket har gjort att klostren används som vägmärken för resande och för sjöfolk.

För kunskapstörstiga är dessa kloster rena rama källvattnet. Letivianerna har fina bibliotek och de utbyter gärna kunskaper inom områden som kan göra livet lättare (t.ex. jordbruk och sjukvård).
Letivianerna har ingen speciell rangordning, de har sina präster och heliga krigare, det är endast män som kan bli heliga krigare, kvinnorna kan endast bli präster. Prästerna fördjupar sig inom sång, läkekonst och andra lite mer teoretiska kunskaper, medan de heliga krigarna går mer in på det praktiska. Det är de s.k. heliga krigarna som är ute och hjälper folket mer på plats med skörd, byggeri m.m., som drängar kan man säga.

De heliga krigarna inom letivian är förmodligen de sämsta bland alla religioner, när det gäller det rent vapentekniska.

Symbolerna inom letivian är enkla och små, de har alla långt hår som de låter hänga fritt, så vinden kan få tag i det. På sina kläder har de också lite här och var små vita tygremsor som även de kan tas utav vinden och fladdra.

jonix.e@sweden.com

jonix

Warrior
Letivians böner (lista)

Letivians böner
-----------------
*munterhet
*lugna
*skapa vind
*hela kroppsskada
*prata med ande
*skapa musik
*finna vän
*skydd
*lä
*vindsprång
*Levias döttrar
*motstånd
*budskap
*välsigna
*luftpil

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by jonix on 2001-02-11 02:51.</EM></FONT></P>

jonix

Warrior
Bönerna munterhet, lugna och skapa vind

Munterhet
-----------
Typ: Letivian
Varaktighet: SPI timmar
Räckvidd: SPI meter
Inledande fras:>>Låt mina medmänniskor fröjdas i stunden.>>

Prästen höjer stämningen inom räckvidden (prästen i centrum hela tiden) så att en rejäl festyra infinner sig, ingen är trött, ingen bråkar eller beter sig störigt. Även vissa negativa alkoholeffekter mildras av denna bön.
Fungerar bara på ställen där en stor grupp människor befinner sig ex. bröllop, värdshus, marknader.

Amatör: 1gg/vecka
Bönen får en utvald person med dystra tankar att genast känna sig gladare, och kommer ta del i glädjen.

Lärling: 1gg/vecka
Bönen får rivaliteter mellan två personer att upphöra för stunden.

Utövare: 1gg/veckan
Bönen för rivaliteter mellan två släkten att upphöra för stunden (bra vid bröllop).

Mästare: 1gg/vecka
Bönen får alla personer att bli kompisar med varandra, man lovar varandra hjälp osv. (hur mycket utav det som sedan levs upp till är upp till SL).

Legend: 1gg/månaden
Bönen får att alla personer oavsett kultur och seder och ras, att ha för stunden mycket roligt, utbyte sker och alla rastiska fördomar försvinner permanent.

Lugna
------
Räckvidd: beröring
Inledande fras: >>Hjälp denna person, som har det så svårt.>>

Prästen lugnar personer som drabbats av chock, sorg, raseri m.m. Personen känner frid efteråt och känslosvallet försvinner.

Amatör: 1gg/dag
Bönen lugnar en person, personen får sedan -1 på alla efterföljande slag på skräcktabellen.

Lärling: 1g/dag
Bönen lugnar 1t4+1 personer. personerna får sedan -2 på alla efterföljande slag på skräcktabellen.

Utövare: 1ggg/dag
Bönen lugnar 1t6+4 personer, personerna får sedan -3 på alla efterföljande slag på skräcktabellen.

Mästare: 1gg/vecka
Bönen lugnar alla som prästen kommer i kontakt med under varaktigheten, personerna får sedan -4 på alla efterföljande slag på skräcktabellen.

Legend: 1gg/månad
Bönen lugnar alla som prästen kommer i kontakt med under varaktigheten, dessa personer behöver ej sedan slå på skräcktabellen under varaktigheten.

Skapa vind
------------
Varaktighet: SPI minuter
Räckvidd: SPIx10 meter
Inledande fras: >>Visa dig Levian!, visa dig!>>

Denna kraftfulla bön skapar en vind var som helst, även inne i ett hus, inne i en grotta osv. Vindens riktning bestäms av prästen som skall räcka ut handen mot det håll vinden skall komma ifrån (vilket gör att han kan ändra riktning hela tiden, om prästen vill). Denna vind blåser samtidigt som annan "naturlig vind".

Amatör: 1ggr/dag
En vindpust skapas som är stark nog att släcka stearinljus, få lösa pappersblad att virvla upp.

Lärling: 1ggr/dag
En liten bris skapas som är tillräcklig för att få löven på träd att röra sig, fartyg att röra sig sakta och rök från lägerelden att byta riktning.

Utövare: 1ggr/dag
En vind skapas som är så stark att facklor och lyktor att slockna, man får hålla i hatten och det blåser i knutarna.

Mästare: 1ggr/dag
Bönen skapar en vind, som närmast kan kallas kuling/storm (runt 17m/s). Jobbigt att gå i motvinden och projektiler får svårare att träffa.

Legend: 1ggr/vecka
Vind nära orkanstyrka (upp mot 35m/s) skapas, alla måste (utom präst) slå ett SMI-slag för att inte trilla, projektiler blir omöjligt att använda. Tak på dåligt byggda hus blåser av/hus trillar ihop.

jonix.e@sweden.com

jonix

Warrior
Bönerna hela kroppsska, prata med ande och musik

Hela kroppsskada
------------------
Varaktighet: permanent
Inledande fras: >>En människa i nöd behöver hjälp.>>

Bönen helar fysiska kroppsskador.

Bönen läker Kp 1t6 i valfria kroppsdelar.

Bönen läker Kp 1t6+3 i valfria kroppsdelar

Bönen läker Kp 3t4 i valfria kroppsdelar

Alla kroppsskador som ligger på ett negativt värde, går upp till plus ett.

Bönen återställer Kpn hos 2 valfria personer.

Prata med ande
----------------
Inledande fras: >>Hör mig ande, jag går i Levians tjänst.>>

Bönen tar kontakt med en avlidens persons själ/ande, även spöken räknas in, men ej gast.

Amatör: 1ggr/vecka
Bönen får anden att lyssna på frågan, men sen bestämmer anden ifall den vill svara eller sticka.

Lärling: 1ggr/vecka
Bönen får anden att lyssna på frågan, svara på den frågan, men efter det får anden göra som den vill.

Utövare: 1ggr/vecka
Bönen får anden att lyssna och svara på alla frågor under varaktigheten.

Mästare: 1ggr/vecka
Bönen får en ande att utföra en enkel tjänst (upp till SL att bestämma). Se även ovan.

Prästen kan tvinga en ande att utföra tjänster åt prästen under varaktigheten (inkl att återvända till död kropp).

Skapa musik
-------------
Inledande fras: >>Giv musikerna gåvan att glädja.>>

Bönen hjälper en som har ett färdighetsvärde i något instrument.

Bönen ger en musiker +10 på FV.

Bönen ger en spelgrupp +10 på FV

Bönen gör så att en musiker lyckas med ett perfekt slag på sitt FV.

Bönen ger en spelgrupp en perfekt spelning (under varaktigheten).

Legend: 1ggr/dag
Bönen ger en spelgrupp en perfekt spelning (under varaktigheten).
Alla åhörare blir glada och lugna.

jonix.e@sweden.com

jonix

Warrior
Bönerna finna vän, skydda och lä

Finna vän
-----------
Varaktighet: SPI sekunder
Räckvidd: SPIx10 meter
Inledande fras: >>Hjälp en vän att finna en annan.>>

Bönen ger prästen förmågan att hitta personer som är vänligt inställda till prästen (och Letivian-orden överhuvudet taget).

Prästen finner en vän.

Prästen finner alla som är vänligt inställda (måste dock vara synliga).

Utövare: 1ggr/vecka
Prästen känner hur många och vilka som är vänligt inställda inom räckvidden.

Prästen känner hur många och vilka som är vänligt inställda inom räckvidden.

Prästen känner vilka som är vän med vilka, gäller då alla personer inom räckvidden.

Skydda
------------
Räckvidd: 3 meter
Inledande fras: >>Skydda oss från dem som inte har bättre förstånd.>>

Bönen skapar en osynlig kupol av komprimerad luft och storm. Kupolen skyddar mot projektiler. Prästen måste stå stilla under varaktigheten.

Bönen skapar en skydd som gör att alla attacker får -2 FV att träffa. Alla som vill mot prästens vilja ta sig in i kupolen måste klara av ett PSYx2-slag.

Bönen skapar en skydd som gör att alla attacker får -4 FV att träffa. Alla som vill mot prästens vilja ta sig in i kupolen måste klara av ett PSY-slag.

Bönen skapar en skydd som gör att alla attacker får -8 FV att träffa. Alla som vill mot prästens vilja ta sig in i kupolen måste klara av ett PSY/2-slag.

Bönen skapar en skydd som gör att alla attacker får -12 FV att träffa. Alla som vill mot prästens vilja ta sig in i kupolen måste klara av ett PSY/3-slag.

Bönen skapar ett skydd som är omöjligt att tränga igenom.

-----
Inledande fras: >>Levian, ge de icke utvalda lite vila från din sköna sång.>>

Bönen skapar ett "vindstilla" område runt prästen.

Amatör: -

Bönen pekar ut närmaste vindskydd för trollkarlen, om inget sådant finns vänder vinden riktning lokalt.

Vinden mojnar lokalt.

Det blir helt vindstilla runt prästen

Vinden mojnar och en skön varm eller kall bris kommer istället.

jonix.e@sweden.com

jonix

Warrior
Bönerna vindsprång, levias döttrar och motstånd

Vindsprång
------------
Inledande fras: >>Låt mig få rida på dina vingar!>>

Den förhäxade bärs utav vinden när hon/han hoppar.

Vinden hjälper hopparen, så han får +5 FV.

Vinden hjälper hopparen, så han får +10 FV.

Hopparen glider med vinden och hoppar tredubbelt så långt som normalt, obehindrat.

Hopparen glider med vinden och hoppar femdubbelt så långt som normalt, obehindrat.

Hopparen glider med vinden och hoppar tiodubbelt så långt som normalt, obehindrat.

Levias döttrar
----------------
Räckvidd: 1 meter
Inledande fras: >> Levias döttrar, kom till mig!>>

Prästen framkallar sylf, fungerar ungefär som magin frammana bort elementar, man kan ej skicka bort elementarer med denna bön. Se sidan 90 i boken.

Sylfen har grundegenskaperna sty:2t6, smi:4t6, sto 2t6

Prästen kan genom bönen frammana 2 stycken sylfer med grundegenskaperna sty:2t6, smi:4t6, sto 2t6.

Prästen kan frammana en sylf med grundegenskaperna sty:4t6, smi:4t6, sto:4t6.

Prästen kan frammana två sylf med grundegenskaperna sty:4t6, smi:4t6, sto:4t6.

Prästen kan frammana fem sylfer med grundegenskaperna sty:4t6, smi:4t6, sto:4t6.

Motstånd
----------
Inledande fras: >>Skydda mina medmänniskor mot vapen de ej kan se.>>

Prästen skapar ett järnpsyke som motstår all form av PSY-attack gjord av magi.

Bönen gör så att den förhäxade får tillgodogöra sig sitt PSYx2 i motståndsslagen.

Bönen gör två valfria förhäxade så att de får tillgodoräkna sig sitt PSYx2 i motståndsslagen mot magi.

Bönen gör så att alla inom räckvidden får tillgodoräkna sig sitt PSYx2 i motståndsslag mot magi.

Bönen gör så att alla inom räckvidden får tillgodoräkna sig sitt PSYx4 i motståndsslag mot magi.

Bönen gör så att alla inom räckvidden får tillgodoräkna sig sitt PSYx7 i motståndsslag mot magi.

jonix.e@sweden.com

jonix

Warrior
Bönerna budskap, välsigna och luftpil

Budskap
--------
Varaktighet: Permanent
Räckvidd: SPIx10 mil (att höra).
Inledande fras: >>Min broder behöver ett meddelande.>>

Bönen gör så att ett budskap kan färdas med vinden, endast en letivianier som försöker lyssna efter ett budskap i vinden med samma bön kan höra budskapet. Att budskapet förs med vinden gör att det hela kan bli lite osäkert, men oftast lyckas det.

Prästen kan skicka enkla meningar.

Prästen kan skicka fullt normala meddelanden med vinden.

Prästen kan skicka inte bara röst utan även enkla svartvita bilder.

Prästen kan nu även skicka känslor, som uppfattas väl utav mottagaren.

Prästen kan skicka bildsekvenser, känslor och ljud. Detta kan sätta igång starka känslor hos mottagaren.

Välsigna
----------
Varaktighet: speciell
Inledande fras: >>Skydda och ta hand om denna medmänniska precis som ni tar hand om oss ditt utvalda folk.>>

Bönen fyller mottagaren med livsglädje och styrka inför en mycket svår uppgift. Välsignelsen bryts sedan när uppgiften är slutförd. En välsignelse kan ej läggas på en annan.

Amatör: -

Lärling: -

Utövare: 1ggr/månad
Bönen gör så att upp till tio förhäxade får +1 på alla sina färdigheter. De får även -2 på motståndsslagen på skräcktabellen.

Mästare: 1ggr/månad
Bönen gör så att upp till tio förhäxade får +2 på alla sina färdigheter. De får även -3 på motståndsslagen på skräcktabellen.

Legend: 1ggr/år
Bönen gör så att upp till tio förhäxade får +3 på alla sina färdigheter. De får även -4 på motståndsslagen på skräcktabellen.

Luftpil
--------
Varaktighet: -
Inledande fras: >>Visa fienderna Eran styrka!>>

Bönen skapar små pilar av luft som skjuts ut från prästens hand, dessa går ej att parera.

Bönen skapar två små pilar som gör 1t6+1 skada vardera.

Bönen skapar två små pilar som gör 1t8+2 skada vardera.

Bönen skapar två små pilar som gör 1t10+3 skada vardera.

Bönen skapar två små pilar som gör 2t6+4 skada vardera.

Bönen skapar två små pilar som gör 3t6+5 skada vardera.

jonix.e@sweden.com

jonix

Warrior
Mina kommentarer.

Det absolut svåraste var att lista ut hur effekterna på bönerna skulle vara, de har ändrats fram och tillbaka, men nu är jag ganska nöjd. Religionen har speltestats, men inte i en fullt ut tillfredsställande grad.

Värt att titta lite extra på är bönen Motstånd, denna gör så att en präst har en liten bättre chans mot trollkarlar i strid, vilket jag annars saknar i de officiella religionerna.

jonix.e@sweden.com

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
VAD I HEL...

det här måste vara det mest onödiga inlägg, tio trådar där endast du (jonix) har skrivit. Du kunnde väl åtminstånde ha postat en tråd med en nerladdningsa bar fil. Mycke smidigare. SÅÅÅÅÅ onödigt...

Nu måste man läsa igenom allt, copy det och sen kunna skriva ut det, för dom som vill ha det alltså. Mycket bättre om du gjort allt i ett .doc fil. =)

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"

Edgar

Warrior
Re: VAD I HEL...

>>Mycket bättre om du gjort allt i ett .doc fil

Eller i en .rtf så att även dom typer som använder mac kan läsa dom...

//Kalle - som använder pc...

jonix

Warrior
Re: VAD I HEL...

jag upptäckte detta oxå, men tänkte inte på det eftersom jag har inställningen "minimal" och inte "expanderad".

Att jag kunde lägga upp det som en "txt-fil" tänkte jag inte heller på, men nu vet jag.

jag ursäktar så mycket.

jonix.e@sweden.com

Sodivra

Champion
Spela roll...

Det är ju rätt kul att få läsa det så här också.. Fniss!

/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Nja...

...det håller jag inte med om. Tänk på dom som vill använda detta material, de måste bli ett jävla öppnande, markerane och kopierande.

En fin fil som man kunde plocka ner direkt till datorn hade vart mycke bättre. Men skit i de nu, de är redan gjort. =)

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"