Några förslag
<EM>"nageltrång"</EM>
Påminner rätt mycket om gamla shamanism-skolan som fanns till svartfolk.
<EM>"Gudomlighet"</EM>
Påminner om AURA till Illusionism. Bra förslag.
Torfiga förslag från min fantasi och div. rollspel:
TILLKALLA ANDE - Tillkalla någon sorts ande och <EM>kan prata</EM> med denne.
FINNA - Finna en sak/varelse inom viss räckvidd. Dock inte odöda.
HELA - Läka ett KP el. två, kanske tre.
LÖFTE - Binder ett offer att hålla sitt löfte som denne ger.
FÄNGLSA ANDE - Knappast populärt bland andarna.
FÖRUTSE - Förfädersande ger en kryptisk glimt utav framtiden.
VÄGLEDNING - Naturande ger plus på naturfärdigheter.
SKRÄCKSLÅ - Anden "phasar" igenom ett offers kropp eller visar sig för offret så att denne blir rädd.
EXORCISM - Fördriver en ande.
ANDESKYDD - Shamanen ritar en linje (ofta cirkel) och så fort någonting levande passerar linjen varnas shamanen.
ANDEFLYKT - Alla andar inom viss kort räckvidd måste ge sig iväg från området.
MINNE - Förfädersande ger historisk information om stora händelser på platsen shamanen är på.
ANDERESA - Kan låta en ande ta över ens kropp för att hålla kroppens funktioner i drift medan ens egen ande kan sväva iväg för att utforska.
DIMENSIONSVANDRING - Hitt' på nå't. Gäller bara själen, inte kroppen.
INFORMATION - Naturande kan besvara en enkel ja/nej om vad som hänt på området.
SPÅR - Naturande gör ett visst spår självlysande, enbart synlig för shamanen och kan inte göras i städer.
BLIXT - En blixt slår ner från himlen dit shamanen vill. Måste vara lite molnigt.
FÖRBANNELSE - Offret blir sjuk.
FÖRVIRRA - Offret får minus på INT, om den når ner till 0 så blir offret stillastående utan att veta vad den ska göra.
GLIMT - Anden gör att offret ser nå't i ögonvrån.
KLUMPIGHET - Minskar SMI. Om den når ner till 0 fumlar offret på alla SMI-baserade slag.
OLYCKA - Offret fumlar på sitt nästa SMI-slag med den värsta tänkbara effekten och skadar denne 1T6 KP.
SE ANDAR - Ser i andevärlden sina egna ögon istället för den riktiga världen. I min värld så finns det andar överallt men levande varelser kan inte se dem.
ANDEVAPEN - Kan göra så att ett vapen kan träffa och göra skada på en ande.
SJÄLASKYDD - Fungerar som besvärjelsen SKYDD.
VÄLSIGNELSE - Ger alla med den rätta tron minus på ev. skräcktabell, plus på Uppt. fara och alla fummel räknas bara som ett misslyckande.
DJURSKYDD - Inga djur attackerar offret om inte offret attackerar djuret.
UPPTÄCKA - Räknar upp alla saker med själ som finns inom området. Shamanen kan säga max/min STO som sakerna ska ska ha. I min värld så har även en sten en själ, bara den inte bearbetats utav en varelse.
KAMOUFLAGE - Naturande som ger plus på Gömma sig och Kamouflage. Måste vara i naturen.
FALSKTAL - Shamanen kan "sätta dit" en mening i någons mun eller låta den vara tyst för en kort stund.
SPÖKSKUGGA - En ande kan förvandla sig till en skugga (=2D) och röra sig som en skugga men inte skada/röra något.
FLYTTA - Bär möbler och fixar adressändringen till Posten.. Bara skoja. Flytta ett föremål men föremålet lyder fortfarande tungdlagen.
GLÄDJA - Offert mister ev. tvivel och dilemman.
MODFÄLLA - Offret blir dyster.
SPÖKTAL - Gör att anden kan tala och/eller tala genom anden så att det är andens röst som låter.
AURA - Offret ser gudomlig ut och ev. attackarare tvekar till att attackera denna pers.
/[color:green]Han</font color=green> som tycker shamanism är mer av en religion än en "magiskola"