Nekromanti NY rollperson mitt i äventyret.

Syeth-hd

Warrior
jag gjorde en missla efter att ha läst tråden om
populäraste raserna.
Efter ungefär en vecka var han klar.

då frågade jag Dm (dungeon master)
om han fick hoppa in i äventyret i stället för min
alv som jag räknat fel på i ett antal punkter.

jag gav dm en rad med anledningar och händelser
som skulle leda till att misslan kunde hamna i äventyret.

men dm vägrade helt enkelt. och jag vill inte köra med min alv.
:gremfrown:
Vad tycker ni om ifall misslan skulle få hoppa in i äventyret
eller inte? :gremconfused:

Berfa

Veteran
Det beror ju helt på vad din SL har planerat för äventyr m.m. en missla kanske inte passar in helt enkelt?

Annars får du väl försöka prata med din SL igen och höra vad som inte passar med en missla, men antagligen har han tänkt ut massa saker som ska hände och räknat med en alv. =)

/Berfa

Kenzui

Warrior
Ja om du har bra bakrund för det så och om DM inte har helt speciela tankar för äventyret. Jag hade gått och hälsat på den där stora draken som är livsfarlig och börjat hugga honom då dör nog jag annars blir jag hjälte och antingen så blir han kul att spela eller så blir han förstörd!
//kenzui. Som alltid kommer på massa konstiga ideer!

Sankt Creigh

Warrior
Jag antar att din DM är anti till din nya RP dels kanske för att han har planerat något i uppdraget som kanske inte passar sig för en missla. De är ju trots allt enormt egna.
Det kan kanske ha något med Kragg att göra? Då vore det kanske inte så idealiskt att ha en missla med? Alternativt så är det bakvänt, han har planerat något för din alv.

Jag tycker att du ska lyssna på din DM och hoppas att han har rätt även denna gång trots att det kanske inte är det roligaste för stunden.

// Creigh

Frixeray

Swordsman
Betänk dock att misslor egentligen är en relativt svårspelad ras. Det gäller att få till deras speciella tankesätt på ett bra vis, såsom oförmågan att förstå ironi eller varför långlingarna försöker äta upp varandra när de pussas. Sedan är det väldigt lätt hänt att misslan blir någon sorts humoristisk RP som din spelledare (vi spelar faktiskt inte DnD här, va :gremwink:) inte riktigt vill ha med i äventyret/kampanjen. Inte för att misslor är någon sorts humoristisk ras i sig, men det kan nog lätt bli ett humoristiskt element... Andra komplikationer såsom varför misslan egentligen ska lämna hemmets trygga vrå kan också spela in, vilket gör att det krävs lite mer av spelledaren också. Så jag skulle nog tro att din spelledare gör ett bra val som reserverar sig mot misslor i gruppen, oavsett om din alv skulle gå hädan eller ej...

Spike

Veteran
Fråga din SL helt enkelt. Han har säkert sina anledningar. Om han inte har det kommer han att åndra sig.

Måste dock hålla med tidigare nämnda anledningar att misslor är svåra att spela och att din SL kanske helt enkelt har planer för din alv, som han kanske till och med är beroende av? (Om äventyret hänger på att just din alv är med och kan översätta, eller något liknande..)

En missla kan säkert vara grymt kul att spela, men varför inte lägga undan den till nästa kampanj eller äventyr? Fråga SL om ni inte kan köra en "provomgång" med din missla istället för din alv.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Oavsett vad vi tycker så är det här en sak främst mellan dig och din spelledare. Visst ska man spela med karaktärer som känns rätt och roliga men spelledaren kanske har planerat massor av händelser som involverar din karaktär? Dessutom är misslor som sagt väldigt svårspelade, i alla fall om man vill att de ska vara någonting annat än Mundanas motsvarigheter till halvlängdsmän. Men snacka mer med din spelledare istället för oss.

hravnkel

Veteran
hmmmm..varför kallar du det dungeon master???...det var det fånigaste jag någonsin hört...aja...bara det jag ville säga...

Mask_UBBT

Hero
"Vad tycker ni om ifall misslan skulle få hoppa in i äventyret eller inte?"

Tja, varför inte? Jag kan förstå om SL inte vill kassera en karaktär som han har byggt upp äventyret på, men man måste nog inte överge karaktären bara för att du vill spela en annan...

Annars kanske en kompromiss är på sin plats? Låt säga att din alv träffar misslan, som blir dennes vän och följeslagare, varpå du slutar spela din alv, som då isället blir en NPC, och du fortsätter spela rollen som misslan som är alvens polare.

/Mask

Frixeray

Swordsman
Visserligen sant att man inte ska behöva spela något som man inte gillar, rollspel ska ju vara kul! Hursomhaver så bör man tänka igenom sitt val och känna efter. Ofta kan det vara så att man tycker att den nya karaktären man tänkt ut eller rent av skapat är såååå mycket fräckaren än den gamla, bara för att sedan upptäcka att man faktiskt ångrar att man gjorde den gamla ospelbar/tog livet av den gamla.

Men en bra lösning för båda parter är nog svår att hitta. Antingen får spelledaren ett helvete eller så tycker spelaren inte att det är roligt att spela. Oavsett vad så bidrar det till en minskad kvalitet på spelet. Det bästa vore nog om den gamla karaktären behölls och man i samråd med SL kom på något nytt och fräscht att spela på...

Syeth-hd

Warrior
Nu är det så att Dm (det är hans ide med dm)
inte är så kinkig på punkter som språk
(står det en text så kan alla med färdigheten skrift
läsa den)
för tillfället.
så alven var nog inte en så stor betydelse i äventyret.
man får alltså vara vad man vill och ingen bryr sig särskilt.

Som mest påläst i reglerna i genomsnitt så insåg jag
att färdigheterna och besvärjelserna var felräknade
på alven.
så att räkna om vore som att göra en ny karaktär med samma
attributer.

och jag fick inte ens lov att ändra dessa pga att äventyret börjat.

anlednigen var tydligen att han följer reglerna och låter
inte rollpersoner hoppa in i äventyret när det väl börjat
(för att det är så bara var hans svar).

även om det betydde mycket att alven var med pga
att en sp skulle reagera på det så
ser misslor lite ut som alver.
en missla är det nog inte större problem
att spela med då jag vet hur dom beteer sig osv.
en del av anlednigen att jag tog upp
detta här, är att jag vill veta hur andra tycker
så att jag vet hur det är hos andra.

nordan

Swordsman
Det verkar som att din "dm" inte riktigt spelar eon, men alla har ju sin spelstil, ingenting är "fel".
Att byta karaktär när äventyret börjar är ingenting som jag kan tänka anses felaktigt eller problematiskt, såvida inte den gamla karaktären har någon viktig funktion i äventyret. Det verkar konstigt att din "dm" motverkar dig på det här planet. Har din rollperson ingen funktion i hans äventyr bör han ju rimligtvis inte påtvinga dig ett spela någonting som du tycker känns fel, det förstör ju spelglädjen för dig och detta kan sprida sig till resten av gruppen.