Nekromanti Ny telefon

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Dags att skaffa ny telefon. Jag har inga extrema krav på prestanda, utan funderar mest på en "medeltung" Android-telefon. Någon som har några rekommndationer?

anth

Vetefan
Ska du surfa (det enda jag använder min till) - och då vill du ha en stor skärm.

Mekanurg

Det lutar åt en Samsung Galaxy Note -- stor skärm känns bra. Någon som har några erfarenheter av just den modellen?

Troberg

Sinister eater
Mekanurg said:
Det lutar åt en Samsung Galaxy Note -- stor skärm känns bra. Någon som har några erfarenheter av just den modellen?
Jag har en, och är mycket nöjd med den. Tidigare har jag haft en iPhone (urk, tvi, blä, slutade med att jag gav bort skiten bara för att bli av med den) och en Samsung Galaxy S (helt OK, men ville ha större skärm).

Jag använder verkligen telefonen som smartphone, web, navigering, geocaching, spel, bokläsare, torrentklient, GPS-logger, fjärrskrivbord till mina servers, mediaspelare, anteckningar, lagringsenhet för en shitload (uppemot 110 för närvarande) portabla applikationer via PortableApps.com, tethered internet, anonym surf via TOR osv. Ibland ringer jag med den också.

Det är verkligen en gedigen lur rakt genom, mycket bättre än tex de HTC jag sett (på jobbet och sambons/kidsens lurar), har bara dåliga erfarenheter av HTC. Jämfört med iPhone så spelar de inte ens i samma liga, Galaxy Note är på VM-nivå medan iPhone känns som avslagen korp-fotboll.

Den har också en penna, vilket jag sällan använder, men den ger verkligen bättre precision än fingerpekande, så i vissa lägen är den bra. Tror att pennan är tryckkänslig, men har inte testat det än.

Kameran är OK, för att vara en telefon, och har ett otroligt smidigt panoramaläge. Visst, den ersätter inte min systemkamera, men ibland är bästa kameran den man har med sig, och då kan man definitivt hitta sämre än Galaxy Note.

Batterilivslängden är OK, om man använder den vettigt (cirka ett dygn, med normal användning). Spelar man tunga spel så går batteriet ner fortare.

Formatet är rätt så lagomt. Jag känner några som kör minsta Galaxy Tab som telefon, och det är för stort för mig. Galaxy Note går dock ner i en normal skjortficka eller liknande, trots att jag har Teknikmagasinets (fejk)läderfodral i "wallet flip style" (rekommenderas). Lätt att hålla, inga problem där.

Mottagningen är bra, som alla Samsung jag haft (återigen, mycket bättre än HTC och iPhone). Detta är viktigt för mig, eftersom mitt hus ligger i en dalgång, så jag har usel signalstyrka.

Enda nackdelarna jag kan se är:

1. att den, precis som iPhone, inte är skottsäker ( http://www.youtube.com/watch?v=fcnQ72sPZAI , http://www.youtube.com/watch?v=ka0wIJE0GfM );
2. att den, då den är tillverkad i Sydkorea, kan få problem med tillbehör i händelse av att Korea bestämmer sig för att bomba Sydkorea.

Ettan är den åtminstone bättre än Apple såtillvida att den inte påstår att glaset är oförstörbart, så de är i alla fall ärliga. Tvåan tror jag inte är ett jätteproblem, det finns säkert kinakopior av delarna om det behövs.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hur ser det ut med multitouch på Noten? Det brukar ju annars vara den tradeoff man får ta - tryckkänslighet och kunna använda precisionspenna vs. multitouch...

(Min gamla nokia N900 hade det förra, men jag föredrar absolut det senare vid dagligt bruk...)

Troberg

Sinister eater
krank said:
Hur ser det ut med multitouch på Noten? Det brukar ju annars vara den tradeoff man får ta - tryckkänslighet och kunna använda precisionspenna vs. multitouch...
Funkar fint med multitouch. Har dock inte provat med mer än två beröringspunkter ("knip-zoom") och vet inte riktigt hur jag skulle testa med fler. Den funkar dock minst lika bra på det som min Galaxy S och min gamla iPhone (tvi tvi).

krank

Troberg said:
krank said:
Funkar fint med multitouch. Har dock inte provat med mer än två beröringspunkter ("knip-zoom") och vet inte riktigt hur jag skulle testa med fler. Den funkar dock minst lika bra på det som min Galaxy S och min gamla iPhone (tvi tvi).
Schysst. Ja, fler än två använder man sällan, det är typ vissa ritprogram och sånt som har stöd för det. Om jag skulle bygga ett spelbord baserat på touchteknologi + en stor platt-TV eller så, så kanske det blev relevant. Just nu klarar jag mig med pinch-zoom =)

Hur är pennan? är det en sån där läskig med gummiknopp (som man brukar få använda på multitouch) eller nåt mer likt en klassisk plast-stylus?

EDIT: nevermind, hittade.

Den är nog lite för stor för mig, men om jag hittar teknologin i större format (för att ersätta min galaxy tab 10.1) så kanske...

Troberg

Sinister eater
krank said:
Hur är pennan? är det en sån där läskig med gummiknopp (som man brukar få använda på multitouch) eller nåt mer likt en klassisk plast-stylus?
Ungefär som på en Wacom-tablet jag har liggande någonstans, dvs med spetsig spets.

krank said:
Den är nog lite för stor för mig, men om jag hittar teknologin i större format (för att ersätta min galaxy tab 10.1) så kanske...
Känn på den. Den känns lite stor i början, men nu så känns min gamla Galaxy S som en leksak i handen. Den är lätt att greppa, och den passar i alla vanliga fickor (jackficka, skjortficka osv), vilket är det viktiga för mig.

Troberg

Sinister eater
Arfert said:
Hur är den att rita på?
Nu ritar inte jag, så ingen aning. Med tanke på att den är ensam om att ha en "riktig" penna så borde den dock vara "bäst i klassen". Men, visst, den är ju en telefon, så man ska väl inte förvänta sig samma resultat som en dator laddad med PhotoShop (eller vad man nu använder för att rita) och bästa ritplattan. Jag använder dock den för enklare ritning, tex rita in vägbeskrivningar på kartor och sånt utan problem, och precisionen har jag inget att anmärka på.

krank

Troberg said:
Den är lätt att greppa
Jag har lite problem redan vid Galaxy S2, så jag tror det där är ganska individuellt... Kanske beroende på handstorlek =)

//Krank, som å andra sidan har tillräckligt små fingrar för att kunna skriva på såna där minitangentbord utan dtörre problem.

Snow

Swashbuckler
Jag har en samsung galaxy note 10.1. Det är en jäääätestor telefon, med penna. Det följde med photoshop touch.

Pennan har bra precision, både i position och i tryck. Det är rätt enkelt att ställa in trycket att påverka flöde eller storlek på penseln.

Tre aber:
Jag vill gärna vila handen på ritytan. Oups, touch. Det händer ibland att man trycker lite oavsiktligt.
Man kan inte rita prickar. Med pennan måste man dra en viss sträcka innan den ritar. Så man kan inte dutta fram prickar, med pennan.
Photoshop touch är väldigt foto-inriktat. Det finns bara en rund pensel som man ställer in storlek och hårdhet på. Aningens begränsat.

Jag gissar att dessa aber följer med på den "normalstora" telefonen Samsung galaxy note.

Arfert

Facit
Tips: använd bomullshandskar när du ritar... Då lipper du problemet med handstöd.

...fast jag väntar nog på de tryckkänsliga pennorna till ipaden... finns bättre program till den.

Troberg

Sinister eater
Snow said:
Jag gissar att dessa aber följer med på den "normalstora" telefonen Samsung galaxy note.
Inte helt säkert, Galaxy Note 10.1 är bara besläktad med resten av produktlinjen till namnet, tekniskt sett är den inte besläktad alls, utan är egentligen mycket närmare en Galaxy Tab.

Jag har ingen aning om varför de valde att kalla den för Note istället för Tab, men skulle gissa att det var någon form av marknadssegmentering.

Jarl

Hero
Troberg said:
Jag har ingen aning om varför de valde att kalla den för Note istället för Tab, men skulle gissa att det var någon form av marknadssegmentering.
Kan ha att göra med ren bokföring/marknadsföring. Samsung räknar ju alla "Note"-produkter som surfplattor när de hävdar marknadsandel (och ovanpå det räknar de alltid skeppade enheter, inte sålda). Vet inte om de räknar med dem som telefoner när de räknar sådana.

Mekanurg

Mekanurg said:
Tack för all respons. Det blev en Galaxy S3.
Och jag är nöjd med den. Men jag behövde komplettera med en "pekpenna" för att kunna hantera de pyttesmå "qwerty-tangenterna" på skärmen.