Nekromanti Ny Thor (Marvel).

chrull

Stockholm Kartell
Att Captain America blir svart förtjänar ett eget inlägg (inte bara en kommentar) i den här tråden.
Där är det tidigare Falcon som blir Cap.

Wolverine ska dö,
Doctor Octopus är Spindelmannen (fortfarande?)
Falcon blir Cap
Ny Thor

Jag kanske reviderar mitt påstående om att nya Thor är Thor i max 18 månader och säger 24 månader max istället. :)

edit, spoilers för spider-man:
tydligen så är det bara ett nummer eller två kvar av superior spider-man och det verkar som att Peter Parker (den riktiga) typ är tillbaka. Men 33 nummer är ju nästan dubbelt så många som jag hade gissat från början :D

God45 said:
Superior Spiderman har ju varit slut ett tag nu. Jag läste sista numret för minst en månad sedan.
God45 said:
Kollade upp det nu och ja, superior har varit slut sedan i juni.
chrull said:
Wikipedia och Marvel.com säger att #33 blir sista och det kommer i Augusti?

Man Mountainman

Storsvagåret
chrull;n35343 said:
Men kallar man det för genderswap eller säger "han är ju gud så han kan säkert byta kön" så har man ju missat vad det handlar om.
Ok, det där med "han är ju gud" kan jag hålla med om att det tyder på missförstånd; men inte "genderswap", väl? Det implicerar väl inte nödvändigtvis könsbyte in-fiction, utan bara att man gjort en version av karaktären med motsatt kön, alltså något som äger rum på metanivån, så att den specifika mekanismen i fiktionen är mindre intressant. Det kan t.ex. vara en alternativ kontinuitet eller vad som helst.

chrull;n35343 said:
Att en ny person axlar en tidigare hjältes mantel händer ju relativt ofta (Captain America, Batman, Ant-Man tex).
Att det är en person av ett annat kön är ju heller inte ovanligt (Captain Marvel, Hawkeye, Robin, Black Panther, The Question tex).
Det är alltså knappast unikt, nytt eller anmärkningsvärt. Att Marvel lyckas spinna det här till det däremot är bara bevis på att deras PR-folk förtjänar en guldstjärna i kanten.
Fast det handlar säkert också om att Thor är en så pass maskulin karaktär, i synnerhet om man ser till de mytologiska rötterna; also, att han inte på samma sätt som en maskerad superhjälte är en persona, som döljer ett alter ego (även om det verkar som att de har twistat till det för att han ska passa bättre in i den mallen, med allt det här snacket om att gudarna "är sina historier").
Arfert said:
Sen var det som om Peter Parker skulle byta kön, inte Spindelmannen. Thor är ju hans riktiga identitet, precis som Ka-El/Stålmannen är den riktiga. "Gudar" som gömmer sig bland dödliga.

Ond bråd död

Swashbuckler
chrull;n35350 said:
Att Captain America blir svart förtjänar ett eget inlägg (inte bara en kommentar) i den här tråden.
Där är det tidigare Falcon som blir Cap.

Wolverine ska dö,
Doctor Octopus är Spindelmannen (fortfarande?)
Falcon blir Cap
Ny Thor

Jag kanske reviderar mitt påstående om att nya Thor är Thor i max 18 månader och säger 24 månader max istället. :)

edit, spoilers för spider-man:
tydligen så är det bara ett nummer eller två kvar av superior spider-man och det verkar som att Peter Parker (den riktiga) typ är tillbaka. Men 33 nummer är ju nästan dubbelt så många som jag hade gissat från början :D
Men vad är det som hänt då som fått marvel att göra om så mkt? Säljer serierna så dåligt att de i ren desperation försöker få publicitet? För Svarta spindelmannen var antagligen ingen jättehit med bara 33 nummer.

Staffan

Myrmidon
Ond bråd död;n35374 said:
Men vad är det som hänt då som fått marvel att göra om så mkt? Säljer serierna så dåligt att de i ren desperation försöker få publicitet? För Svarta spindelmannen var antagligen ingen jättehit med bara 33 nummer.
Du blandar ihop "Superior Spider-Man" (den döende Doctor Octopus tar över Peter Parkers hjärna men även hans pliktkänsla, och försöker vara en bättre Spider-Man fast på sitt eget sätt som blir mer och mer superskurkigt) med Miles Morales i Ultimate Spider-Man (som jag som tidigare nämnt är lite osäker på backstoryn till). Superior Spider-Man var alltid tänkt som en parentes, och jag ser det som en uppgörelse med tanken att superhjältar borde vara mer brutala och hänsynslösa för det är så man vinner. Lite grann som en väldigt utdragen version av Supermans "What's Wrong with Truth, Justice, and the American Way?" där han slåss mot lätt förklädda Authority-figurer.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Om ett serieförlag publicerar en tidning som är spännande, välskriven och vältecknad, får de ingen gratisreklam och säljer kanske 50.000 exemplar.

Om ett serieförlag publicerar en tidning med en gimmick, som att en känd figur dör, kommer ut som homosexuell eller ersätts av en person med annan hudfärg eller annat kön skriver alla tidningar i hela världen om det och förlaget säljer fler exemplar.

/tobias
Ond bråd död said:
Ja. Jag undrar bara varför det kommer just nu. Men å andra sidan är de ju inte precis ensamma. Alla verkar försöka köra den där grejen. Både Simpsons och Family guy gjorde ju samma sak för ett tag sen när jag tänker efter. Brian "dör" och nån "viktig karaktär" dog i SImpsons (vilken var det fö?)
Man Mountainman said:
Maud Flanders?
Ond bråd död said:
Nej, de skulle döda av nån nu. Lite googlande visade att det inte hänt än utan ska ske i första avsnittet säsong 26.

Maud Flanders minns jag inte att de gjorde nån större grej av, så det var nog bara för att kunna berätta en story och inget de gjorde för publicitet.
Man Mountainman said:
Icke att förglömma när Kenny dog i South Park.
Lukas said:
Jag har för mig att Maud Flanders dog för att röstskådespelaren krävde för mycket pengar,
det var samma anledning till att milhouse mamma fick en mycket mindre roll i flera säsongerna 11-13.

chrull

Stockholm Kartell
Men vad är det som hänt då som fått marvel att göra om så mkt? Säljer serierna så dåligt att de i ren desperation försöker få publicitet?
Ja.

Utgivarna och ägarna minns när ett nummer kunde sälja flera hundratusen ex och vill tillbaka dit. Idag är det enbart Batman som säljer mer än 100'000, och det är knappt.
Enda gången ett nummer säljer mer än så är när man gör något speciellt. Som att Reboota, Döda, Förändra.
Superior Spider-Man sålde runt 80k per nummer fram tills de annonserade att "det här är det sista nummret, nu kommer Peter Parker tillbaka!" då de sålde över dubbelt så många ex av Superior Spider-Man. När de sen släpper Amazing Spider-Man #1, dvs första nummret där Peter är tillbaka sålde 500k. Man sexdubblade alltså sin försäljning på det här. Och då är det alltså ändå så att Superior Spider-man sålde bättre än vad gamla Amazing Spider-Man gjorde innan allt det här började.
Kollar man på statistiken kring liknande events i andra tidningar så ser man liknande effekter.

Thor, Captain America och Wolverine är alltså Marvels nästa försök för att få upp siffrorna lite. De är alla böcker som säljer runt 40k. Kan Marvel locka in folk i seriebutikerna vid tre lagom spridda tillfällen hoppas de säkert på att fler folk ska fortsätta köpa tidnignarna. Jag gissar också att de har siffror som tyder på att andra tidningar får en mindre boost när de gör sånt här. Så locka in dem med Ny Thor, sälj mycket Thor. Locka in dem med ny Cap två månader senare så säljer kanske NuThor #2, #3 också lite mer, gör det en tredje gång genom att döda Wolverine...
chrull said:
(siffrorna är baserade på hur mycket de sålde den månaden de kom ut förresten, så viss orättvisa förekommer då några tidningar såklart släpps i början på månaden och andra i slutet, minns jag rätt så är det dock just första veckan en tidning släpps som flest säljs så det borde vara hyffsat ok)
Rhodryn said:
Det låter som otroligt låga försäljnings siffror... specielt med tanke på att usas population är över 318 miljoner.

100.000 i försäljning i usa betyder ju neråt 0,003% av befolkningen. Med sådana försäljnings siffror skulle det betyda att i Sverige hade bara lite mer än 3000 tidningar sålts.

Har du någon aning om vad den totala försäljningen på ett nummer är utöver den första veckan? Eller totalt i världen mm?

chrull

Stockholm Kartell
Det låter som otroligt låga försäljnings siffror... specielt med tanke på att usas population är över 318 miljoner.

100.000 i försäljning i usa betyder ju neråt 0,003% av befolkningen. Med sådana försäljnings siffror skulle det betyda att i Sverige hade bara lite mer än 3000 tidningar sålts.

Har du någon aning om vad den totala försäljningen på ett nummer är utöver den första veckan? Eller totalt i världen mm?
Siffrorna hämtas från Diamond Comic Distributors, vilka är i stort sett monopolet när det kommer till att sälja serier i USA. Jag tror att de, eller deras lokala filial (som Diamond Comic Distributors UK) sköter försäljningen av de största serierna även utanför USA (när vi snackar om de stora serierna på engelska alltså).

Såhär ser deras topplista ut från 2013 med totala beställningar av butiker:
#TitleIssuePricePublisherEst. Orders
1Walking Dead115$2.99Image329,300
2Justice League of America1$3.99DC326,000
3Superman Unchained1$4.99DC259,100
4Guardians of Galaxy1$3.99Marvel221,200
5Superior Spider-Man1$3.99Marvel216,700
6Infinity1$4.99Marvel210,800
7X-Men1$3.99Marvel186,300
8Age of Ultron1$3.99Marvel184,000
9Uncanny X-Men1$3.99Marvel182,700
10Superman Unchained2$3.99DC168,800
11Batman Superman1$3.99DC158,600
12Batman17$3.99DC156,300
13Batman16$3.99DC150,500
14Batman21$3.99DC150,300
15Forever Evil1$3.99DC146,600
16Batman18$3.99DC143,200
17Superman Unchained3$3.99DC139,500
18Batman22$3.99DC134,400
19Origin II1$4.99Marvel131,700
20Batman19$3.99DC131,200

Notera att Walking Dead 115 sålde över 3 ggr så mycket som 109, det näst bäst säljande Walking Dead-nummret. Anledningen är antagligen för att det nummret släpptes med minst 4 olika omslag. Många som köpte #115 köpte det alltså flera gånger. Det här är inte ovanligt alls, i vissa extrema fall kommer en tidning med 8 eller fler olika omslag, i förhoppningar om att folk ska köpa på sig alla.

Sen ser man ju på den här listan också vad mer som funkar: Reboots och Batman. 11 av 20 i topp 20 är #1. 7 av 20 har batman i titeln och några fler av dem har batman i boken.
Arfert said:
Har för mig att Kalle Anka & Co under sin storhetstid sålde 600000+ ex (eller mer, det var Sveriges största veckotidning ett tag... men den hade fortfarande 130000 i upplaga i början av 2000-talet).
Fantomen sålde en gång i tiden över 300000. X9 var också och nosade där... Fast det var som sagt förr. Kalle Anka säljer idag ca 62000. Vilket är bra för ett så litet land.
Jocke said:
chrull said:
Arfert: Jag har för mig att Kevin Smith och någon gäst på Fatman on Batman sa att samtliga tidningar utom Batman hade lagts ned om de sålde som de gjorde nu för 20 år sedan. Då var allt under 200k ett skämt.

Jocke: det är därifrån siffrorna kommer :)
Rhodryn said:
Blir ändå rätt förvånad över att försäljningen är så pass låg. Kanske det är för att jag är ett Fan av dom, och blir lite blind pga det.

Men jag antar att all faktiskt säljdata inte visas för oss vanliga dödliga. Vad jag kunnat googla fram så verkar det som där är ett rätt stort mörkertal som aldrig syns av diverse anledningar.

Men samtidigt så om man tittar på Manga försäljning i bara Japan (127mil befolkning) så överskuggar dom usa rejält... i vissa fall med miljoner i circulation.

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag blir lite förundrad över hur dåligt serierna säljer, men samtidigt verkar det inte gå någon nöd på de stora ändå. Det finns ju serier, som enligt Jockes länk, säljer så få som 1000 ex i månaden och ändå ges ut. Kanske har tekniken förändrat förutsättningarna så pass att även de minsta fringe-hobbiesarna kan överleva. För det har väl blivit billigare att ge ut tidningar? Jag har fått det intrycket iaf, plus att det är billigt att göra snygga saker idag uppenbarligen.

På 80-talet kunde Äventyrsspel överleva som ett företag och sälja upp mot 100 000 ex ac Drakar och Demoner. Sett till de pengar som Eon och Mutant kunde dra in via crowdfunders så ser det hoppfullt trots allt. Visst att det delvis är en fluga, då jag inte tror att folk kommer köpa specialutgåvor för 1000-tals kronor i längden, men ändå. Bara att slippa mellanhänder måste ju vara värt en hel del.

Edit: att Batman var så populär var också en överraskning för mig.

God45

#PrayersForBahakan
Staffan;n35388 said:
Du blandar ihop "Superior Spider-Man" (den döende Doctor Octopus tar över Peter Parkers hjärna men även hans pliktkänsla, och försöker vara en bättre Spider-Man fast på sitt eget sätt som blir mer och mer superskurkigt) med Miles Morales i Ultimate Spider-Man (som jag som tidigare nämnt är lite osäker på backstoryn till). Superior Spider-Man var alltid tänkt som en parentes, och jag ser det som en uppgörelse med tanken att superhjältar borde vara mer brutala och hänsynslösa för det är så man vinner. Lite grann som en väldigt utdragen version av Supermans "What's Wrong with Truth, Justice, and the American Way?" där han slåss mot lätt förklädda Authority-figurer.
Förutom att vad vi kom fram till var att Doc ock VAR en mycket bättre Spider-man än Parker någonsin var. Sedan bullshit deus ex machina och vi är tillbaks med Peter Parker.

Staffan

Myrmidon
En Spider-Man med en massa Spider-lings, robotar, övervakningskameror över hela New York och som idkar utpressning och stöter bort alla sina allierade? Nej tack. Spider-Man var snarast i toppform precis innan han blev övertagen av Octavius, med sitt arbete på Horizon Labs och samarbete med Fantastic Four vilka båda ledde till att han började använda huvudet mer och utveckla sin gadgeteer-sida.

God45

#PrayersForBahakan
Staffan;n35983 said:
En Spider-Man med en massa Spider-lings, robotar, övervakningskameror över hela New York och som idkar utpressning och stöter bort alla sina allierade? Nej tack. Spider-Man var snarast i toppform precis innan han blev övertagen av Octavius, med sitt arbete på Horizon Labs och samarbete med Fantastic Four vilka båda ledde till att han började använda huvudet mer och utveckla sin gadgeteer-sida.
Du menar Spider-man som använder teknologi effektivt, hyr in minions så att han blir effektivare, använder utpressning för att åstadkomma goda saker och döda psykotiska super skurkar? Effektiva Spider-man som inte förvandlar sitt liv till en nedåtgående spiral av lidande som förstör liven för alla runt honom. Till och med personen som förstör grejer för Ock, Green Goblin, gör det bara för att Peter Parker har schablat till allt. Enda anledningen at han stöter bort sina allierade är för att han inte ska avslöjas, men det är ändå bättre än att stöta bort sin familj som Peter gör.
slanfan said:
Här sätter jag ner foten! Vem som är "effektivast" eller "bäst" är oväsentligt. Peter Parker är och förblir spindelmannen. (Han är förövrigt även den bästa spindelmannen)
God45 said:
Superior är mer sympatisk! Och mindre gnällig! Och ser till att inte förstöra sina nära och käras liv! Och är mindre gnällig!

chrull

Stockholm Kartell
Ond bråd död;n35977 said:
Jag blir lite förundrad över hur dåligt serierna säljer, men samtidigt verkar det inte gå någon nöd på de stora ändå. Det finns ju serier, som enligt Jockes länk, säljer så få som 1000 ex i månaden och ändå ges ut. Kanske har tekniken förändrat förutsättningarna så pass att även de minsta fringe-hobbiesarna kan överleva. För det har väl blivit billigare att ge ut tidningar? Jag har fått det intrycket iaf, plus att det är billigt att göra snygga saker idag uppenbarligen.
Det har nog blivit billigare. Dessutom har ju den digitala marknaden tillkommit och där kan man ju sälja betydligt mer utan att riskera dyra omtryck. Men framförallt så är det ju på andra ställen som de stora tjänar pengar på. Licensierade datorspel, filmer, tv-serier och framförallt merchandise är ju där de stora pengarna dras in. Serietidningarna är, inkomstmässigt sett, en bisyssla.

På 80-talet kunde Äventyrsspel överleva som ett företag och sälja upp mot 100 000 ex ac Drakar och Demoner. Sett till de pengar som Eon och Mutant kunde dra in via crowdfunders så ser det hoppfullt trots allt. Visst att det delvis är en fluga, då jag inte tror att folk kommer köpa specialutgåvor för 1000-tals kronor i längden, men ändå. Bara att slippa mellanhänder måste ju vara värt en hel del.

Edit: att Batman var så populär var också en överraskning för mig.
Rollspel kommer aldrig bli så stort som det var på 80-talet. Serierna kommer inte heller nå upp till samma nivå de hade under sin absoluta storhetstid igen.

Trots det är ju Rollspel och Serietidningar egentligen större än någonsin. Genom sina arv.
Nästan hela TV/datorspelsmarknaden bygger ju på grunder som las av Dungeons & Dragons. Och serietidningarnas arv är ju gigantiskt med mängden superhjälte- eller seriebaserade filmer och tv-serier vi ser på just nu.

Arfert said:
Samtidigt har "kraven" på högt production value ökat, trots lägre upplagor. Äventyrsspel gjorde inte färgböcker i boxarna under storhetstiden, det var för dyrt.

Cybot

Mest spelbar
Det jag stör mig mest på är väl "Vi omdesignar Thor till en kvinna. Låt oss ge henne en boobplate".

Det är sånt skit som garanterar att jag inte kommer att följa serien.
Arfert said:
Lite min känsla också. Att det är ett rent marknadsföringsgrepp. Och det har ju funkat, mycket snack på nätet nu om nya Thor.

Rhodryn

Hero
Har inga igentligen invändningar till att Thor kommer vara en kvinna. Visst, hade väl föredragit att karaktärer inte gör sådana hopp... men meh... rör mig inte särskilt mycket. Det kommer ju till slut skiftast tilbaka... plus så är det ju väldigt vanligt med Superhjälte tidningarna att karaktärerna förändras på ett eller annat sätt, för att en tid senare gå tillbaka till att vara sitt "gamla jag".