Nekromanti Ny till Eon.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Ja då var det dags.
Jag ska spela Eon för första gången och för att vara ärlig så är reglerna för att skapa och spela smått överväldigande så jag tänkte fråga runt här.

Vad rekommenderar ni inbitna för en nybörjare att spela?

Fienden

Hero
Rulla helt slumpmässigt. Det är ju så spelet är designat i vilket fall. :gremsmile: När du kommer till Yrke, ta dig en titt på vilka Attribut som du ska slå mot för att vara framgångsrik i yrket, och välj det yrke där du har bäst attribut.

Så tycker jag iaf. Ingen idé att planera en karaktär om man är ny.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Mitt tips är att undvika att spela magiker om du kör eon för första gången.

Unfair

Hero
Vicotnik said:
Mitt tips är att undvika att spela magiker om du kör eon för första gången.
Bra tips. Magi systemet är inte det lättaste att greppa om man inte är påläst men det är synnerligen intressant.

Unfair

Hero
Det svåra är väll att förstå alla termer och hur det fungerar. Har du boken så kan du ju läsa. Jag har själv inte spelat Eon men jag har läst det. Om du vill ha en förklaring om hur det går till och inte orkar läsa boken så tror jag inte det blir mycket lättare att läsa här. Oavsett så är inte jag rätt person att förklara det då jag inte kan det hellt utantill.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Alltså... normalbegåvade grabbar i nedre tonåren kan spela Eon. Att spela magiker är klurigare och mer bokföring än att spela en krigare, men det är ju inte ogörligt.

Unfair

Hero
Så länge du orkar läsa boken så ska det inte finnas några som helst hinder för att du ska kunna spela det som en infödd. Det är ju inte precis olikt andra rollspel.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Jag har för mig att jag har skrivit ihop en sammanfattning på hur magi fungerar i eon som jag har hemma som jag kan skicka till dig om du är intresserad.

Petter42

Swordsman
Tja, till att börja med kan jag förklara grunderna i EON på några rader. När karaktären ställs inför ett väljer spelaren och spelledaren ett lämpligt värde att slå emot. Spelledaren väljer sedan en svårighetsgrad, 3 är normalt, 4 svårt, 5 bajssvårt och sedan slår du så många tärningar mot värdet.
Exempel: Du ska klättra upp för en mur. Spelledaren tänker att muren inte är så hög, och den är rätt skrovlig så han tänker att det är svårt (4:a tärningar) att ta sig upp och du slår fyra tärningar mot Klättra, blir det lika eller under ditt värde i klättra lyckas du.
Håll det i bakhuvudet att i grunden är det väldigt simpelt, och att det mesta som faktiskt är komplicerat på riktigt mest spelar in under karaktärsskapandet, så brukar det bli lättare att förstå.

Hrimfar

Veteran
Frankenstein said:
Ja då var det dags.
Jag ska spela Eon för första gången och för att vara ärlig så är reglerna för att skapa och spela smått överväldigande så jag tänkte fråga runt här.

Vad rekommenderar ni inbitna för en nybörjare att spela?
Jag rekommenderar en dator och programmet Eonskada, vilket jag inte riktigt vet var det kan laddas ner längre. Jag har i alla fall en version som jag tycker är optimal, observera att den inte ingår i eonsuite, utan är ett annat program (kanske tidigare upplaga?).

NÅgon vänlig forumit kanske kan göra gällande om det är ok att bifoga en kopia till gratisprogrammet även om jag inte är upphovsman.

sirfrog

Warrior
Beräknande stridsark
@Erik Winroth
Kan vara den du menade. Ett beräknande stridsark i Excel i alla fall.

Besvärjelsekonstruktören
@Jörgen Åkerklint
Bra och ha, även om jag rekommenderar att göra det för hand, egentligen. Dessutom finns 85 inofficiella effekter med, så hör med din SL innan du använder programmet. Listan med effekter finns om du surfar runt på sidan lite.

Annars har jag för mig att Drunoks Drängar hade nån trevlig artikel om "magisystemet, förenklat" eller nåt.

I varje fall tycker jag att du ska följa Petter42s råd, och när du sedan lärt dig Eons grundsystem, be och få läsa delar av Magiboken. Den ger en hel del insikter i magi (Om SL har den, alltså).

Marukusu

Hero
Reglerna är som sagts inte megasvåra men var beredd på att saker och ting (framförallt rpskapande och strider) kommer att ta extremt mycket längre tid jämfört med andra rollspel.

Eon får ibland kritik för att det är "lätt" att dö för rollpersoner vilket är hyfsat sant - får du en "artärblödning" på dig så kan du lika gärna börja planera dina sista ord. Om du ska slåss så gör det där spelgruppen har numerärt övertag så blir det mycket, mycket enklare. Precis som på riktigt.