Nekromanti Ny Tv. Hjälp?

Poseur

Swashbuckler
Tjenare. Nu är det såhär att jag precis fått in min lön och skulle vilja investera i en bra tv.

Jag vill ha en tv som får kosta runt 6000:-
Den ska var så maxad som det bara går.
Dock hellre lite större än maxat maxad.

Liksom jag är helt grön på alla begrepp och vad som betyder vad, vilket som är bäst på vilket sätt. Helt enkelt jag är den fetaste nooben som finns när det kommer till att förstå vad alla "HDTV", "HD-Ready", "Plasma", "LCD", "1080i" och allt vad det nu heter.

Ni behöver kanske inte direkt peka och säga det här ska du ha, men gärna förklara vad de olika uttrycken betyder och vad som är bäst. Och då gärna varför det är bäst?

/Poseur sjukt förvirrad i TV-träsket.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja... Lite termer kan jag bidra med.

"HDTV" är egentligen tre olika upplösningar (på samma sätt som en datorskärm har dem): 720p, 1080p och 1080i. 1080p är den högsta och bästa, 1080i är samma sak fast "fusk" eftersopm man helt enkelt dubblerat linjerna vertikalt (dvs istället för 1080 vertikala rader med pixlar är det hälften, som sedan fördubblas...)

"HD-Ready" är ett fint sätt att säga "inte riktigt HD". Duger för min del, men inget jag rekommenderar att man köper för 6000:-.

Plasma och LCD är olika tekniker för att visa bilder. Senast jag kollade var plasma bättre i bildkvalitet men LCD klarade TV-spel och liknande bättre. Jag kan dock vara ouppdaterad; senast jag kollade var plasma dessutom lättare att ta sönder (typ, såna apparater måste flyttas upprätta, för ligger de ner går de sönder och så, och spelar man tv-spel och pausar går de sönder för bilden bränns in).

Sedan har jag hört om LED-teknik också, men där nånstans tar min kunskap slut.

Jarre

Swordsman
Plasma är känsligare för inbränning än LCD precis som du säger. Jag vet inte om det är ett problem för vanliga människor så länge man inte går ifrån en pausad film eller spel under dagar i sträck.

Jag tycker att man ska satsa på Full-HD (alltså 1920x1080p) i dagsläget. Borde inte vara några problem att hitta sådana TV-apparater i prisklassen 6k.

LED är det senaste inom konsument-TV. Tekniken är nyare och därför dyrare, och är en utveckling av LCD-TV-teknik. Med LED kan man gör TVn plattare, de är bättre på kontraster (där plasma slår LCD, vet ej hur LED/plasma-kampen slutar gällande kontrast), bättre färgåtergivning och drar lite mindre ström. Som sagt, de kostar mer och jag är tveksam om det är värt att satsa på LED om man letar TV för 6k.

Gällande storleken på TVn, så är det helt avgörande på punkten hur långt avstånd du kommer sitta. 50" på två meter blir typ fånigt, medan 32" på fyra meter kommer att kännas i minsta laget. Jag har 32" nu och sitter väl ca 3 meter från bilden, och efter snart två år så känner jag att det skulle vara trevligt med större bild.

Se till att TVn har minst två HDMI-ingångar, vilket inte är standard på de billigare modellerna. Kör du någon nyare konsol, digital-TV-box och kanske en mediaspelare eller DVD/Blu-Ray så tar de snabbt slut. I prisklassen borde det dock inte vara några problem att hitta en TV med 2 HDMI. Man kan alltid köpa till en HDMI-splitter, men de kostar runt 1-200 för en med manuell bytare och uppemot 500 för en med fjärrkontroll; extra (fula) fjärrkontroller kan man leva utan.

Det är lite tips, kommentarer jag kommer på så här på rak arm.

Jarl

Hero
Yaaraer said:
LED är det senaste inom konsument-TV. Tekniken är nyare och därför dyrare, och är en utveckling av LCD-TV-teknik. Med LED kan man gör TVn plattare, de är bättre på kontraster (där plasma slår LCD, vet ej hur LED/plasma-kampen slutar gällande kontrast), bättre färgåtergivning och drar lite mindre ström. Som sagt, de kostar mer och jag är tveksam om det är värt att satsa på LED om man letar TV för 6k.
Kort kommentar bara: "LED"-uttrycket betydde en gång "avancerad bakgrundsbelysning med led för mycket bättre svärta", men några tillverkare, främst Samsung, upptäckte att man kunde sätta lite led-lampor på sidorna istället för traditionella lysrör och vips! lcd-tv det också...

En sak ingen tog upp är betraktningsvinkel, det är bara dom som sitter rakt framför en lcd-tv som får vettig bild; lite åt sidan ser det för djävligt ut. Plasma är långt mer förskonad från det problemet.

Jarl

Hero
Poseur said:
Svårt att maxa en tv med 6000:- i plånkan. Testa att lägga på en 10-15 000 ovanpå det... Men är du ute efter storlek så köp en plasma. Brukar vara mer tv för pengarna vid större storlekar.

Jarre

Swordsman
Jarl said:
Poseur said:
Svårt att maxa en tv med 6000:- i plånkan. Testa att lägga på en 10-15 000 ovanpå det... Men är du ute efter storlek så köp en plasma. Brukar vara mer tv för pengarna vid större storlekar.
Håller med, plasman är generellt större i samma prisklass, vilket är viktigare i Poseurs fall. En nackdel med plasma är dock att bildytan är i glas, vilket ger starkare reflektioner än den matta plastyta LCDer använder. Ska du ha TVn i ett ljust rum är detta verkligen något att överväga; är det biobelysning och filmtittande på kvällar är det nog ingenting du kommer märka av, men vissa personer och rum är känsligare för detta än andra. Om du inte förstår vad jag menar, så ta en sväng till Elgiganten, SIBA, etc och "kläm och känn". Ta inte rådet som "plasma är bättre än LCD", utan varje människa + rum + produkt är en unik kombination. Kanske är en 42" LCD bättre än en 50" plasma i ditt fall, beroende på dina förutsättningar och preferenser.

Glöm inte heller att läsa recensioner på den produkt du lutar åt. Gå in på Prisjakt eller liknande tjänst och se vilka apparater som uppfyller dina krav, önskemål och prisklass (om inte 6k är hugget i sten, sätt övre kostnad till 8k och sök utifrån det, det vore tråkigt om du missar en klart bättre produkt som kostar 6500...)

Big Marco

Läskig
Jag har en LED-tv numera och är grymt nöjd - till och med analoga signaler ser vettiga ut, något som mina gamla döda LCD-tv inte klarade speciellt bra.

Jag är lite allergisk mot plasma av tre skäl: De drar mest ström av de tre, de blir varmast av de tre (såpass att de hettar upp ett mindre rum) och de är känsligast av de tre - om du tippar en plasma-tv är risken stor att den är kaputt.

Tur att det inte är några analoga sändningar längre då Marco :gremwink:

Jag är supernöjd med min Samsung 42" Plasma. Bra bild oavsett vart du sitter och jag har aldrig upplevt att den värmer upp rummet hehe :gremwink:

Den är dock inte FullHD, det är väl det enda jag kan gnälla över. Men jag tänker såhär: det enda där du får ut max kräm ur en fullHD tv idag är vid BlueRay tittande, och jag har sett typ en BlueRay film på min tv, och kvalitén var märkbar trots att den bara går upp till 720.
Finns det ens speciellt många spel som släppts i 1080? Så inte ens av den anledningen kan man väl säga att man MÅSTE ha en FullHD tv?!

/Draugen, som inte ser FullHD som något annat än + i kanten och inte som något livsnödvändigt.

Big Marco

Läskig
Draugen said:
Tur att det inte är några analoga sändningar längre då Marco :gremwink:
Well, jag tittar mycket lite på TV så jag har ingen box. Detta innebär att jag har tillgång till min leverantörs basutbud (16 kanaler med ComHem tror jag att det är) och då jag saknar box konverteras den digitala signalen till analog den sista biten (då TVn kopplas via klassisk antennsladd).

För film och spel använder jag min Full-HD-projektor och duk. =)

Poseur

Swashbuckler
Tack för hjälpen allihopa iaf. Det gav lite mer kött på benen så att jag kanske vågar mig ut i någon butik och fråga runt lite.

/Poseur

Jarl

Hero
Poseur said:
Tack för hjälpen allihopa iaf. Det gav lite mer kött på benen så att jag kanske vågar mig ut i någon butik och fråga runt lite.
Inte för att göra saker och ting svårare, men glöm inte att en butikslokal är väldigt annorlunda jämfört med ett vardagsrum om du kikar på tv-apparater. Vad som ser bra ut i butik kan se skit ut hemma (och vice versa, de flesta tv-apparater är ju helt felinställda i butiker).

Poseur

Swashbuckler
Så tänkte bumpa lite.

Nu har jag börjat närma mig bestämmelse angående vad jag vill ha för tv. Dvs börjar närma mig, jag är alltför impulsiv och håller mig verkligen tillbaka nu för att kunna göra ett bra val.

Mitt val som det verkar just nu står mellan
den här LG 47'' lcd eller den här LG 42'' lcd.
Vad tror ni om dem egentligen? Värda? Finns det bättre i prisklassen? Verkar det istället vara plasma som faktiskt gäller?

/Poseur ganska tv-sugen

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag hade tagit LCD framför plasma alla dagar i veckan. Men jag spelar ju TV-spel.