Paal
Imaginär fantast
Fick en förfrågan från en av mina spelare som fokuserar på bågskytte om han inte kunde få tag på olika sorters pilar så jag slängde ihop nedanstående. Har en tanke om användandet av dem ska kräva förmågan Prickskytt (vilket han redan har) för att göra dem mer exklusiva, vad anser ni?
En annan undrade då om han inte kunde sätta spikes på sin sköld, vilket ju är en skön ikonisk bild så jag höftade nedanstående. Borde det ge någon mer nackdel dock? Fummel vid 19-20, för elakt?
Piltyper
Alla nya pilar kostar dubbla priset mot vanliga om inget annat anges.
Spik eller piggar av metall som monteras i mitten på skölden. Ökar sköldens skada med +1 vid användning av förmågan Sköldkamp. Har en tendens att fastna i saker vid fummel. Kostar 10 daler utöver sköldkostnaden.
En annan undrade då om han inte kunde sätta spikes på sin sköld, vilket ju är en skön ikonisk bild så jag höftade nedanstående. Borde det ge någon mer nackdel dock? Fummel vid 19-20, för elakt?
Piltyper
Alla nya pilar kostar dubbla priset mot vanliga om inget annat anges.
- Pansarbrytande: gör en tärningsstorlek mindre i skada och halverar målets rustningsvärde.
- Sårare: gör en tärningsstorlek mer i skada och dubblar målets rustningsvärde.
- Klubbande: -2 att träffa. Gör ingen skada. Måste slå mot Stark för att inte ramla omkull.
- Visslande: Ger ifrån sig ett tjutande visselljud. Gör 1T4 i skada.
- Rep-pil: -2 att träffa. Gör en tärningsstorlek mindre i skada. Hullingförsedd pil med 20 m tunt silkesrep, håller för 1 person. Kostar 1 daler styck.
- Eldpil: -2 att träffa. Gör en tärningsstorlek mindre i skada. Sätter eld på målet om skytten lyckas med ett slag mot Listig. Oljeindränkta trasor lindade runt pilen som man sätter eld på innan man skjuter.
Spik eller piggar av metall som monteras i mitten på skölden. Ökar sköldens skada med +1 vid användning av förmågan Sköldkamp. Har en tendens att fastna i saker vid fummel. Kostar 10 daler utöver sköldkostnaden.