Nekromanti Ny: varför så trögt, men ändå inte.

pellejones

Grisodlare
Jag skapar en ny tråd om det här nu. Som inte riktigt tar upp samma sak men som tar upp saker som togs upp.

Vad de gäller kampanjer till Neotech så slängde jag ihop en feeet kampanj till neotech 1 som var ett år "in game" och det tog väl ett halvår för oss att spela klart den :gremgrin:

I alla fall så, om man är en något fantasifull och erfaren spelledare så tror jag inte att det är något problem att hitta på egna kampanjer. Ett problem med neotech är att det är något begränsat om man ska följa världen till punkt och pricka. MEN! det ändrades ganska mycket (i alla fall för min spelgrupp) när Neotech Euro släpptes. I den fanns massor med skoj fakta (speciellt om england) som man kan slänga ihop ett par äventyr med.

Vad vi har gjort är att tänja lite på världen. Slängt in lite AI och kloner m.m. Ett par äventyr har varit rena skräckäventyr. Det är fortfarande i Neotechs värld fast med lite "övernaturliga" saker. Folk som är helt säkra på att de är vampyrer så de fixar huggtänder och massa cybernetik så att de blir starkare etc.

Neotech behöver inte dö. Allt som behövs är lite fantasi.

Puss!

AceOfSpaceBase

Veteran
Jodå... Det var smart att göra skräckäventyr på så vis att folk tror de är vampyrer...det gav mig idéer!! Men jag håller med dig... NeoTech världen är väldigt begränsad. T.ex i Eon finns det ju hundratals möjligheter med onda magiska krafter & att man kan vara t.ex bara en äventyrare som går ut & har lite kul!! Där kan man ju springa omkring & döda, men i N2 anmäls allt till polisen! I Eon kan mnan göra slaktuppdrag om fantasin tryter, i N2 får man en massa psykos och kolapsar... förstås gillar jag det systemet, men det begrensar. I Eon kan man få rollpersonerna ut på svåra vandringsfärder, i N2 tar man en helikopter. Det e svårt, men visst kan man hitta på om man har fantasi... t.ex hade jag å min kompis en take på att göra ett anti psykos äventyr som handlade om att nåra gangsters dödade alla man kände & älskade... då blev man ett nerv-vrak & fick massa Cybertech från nån lustig drogsnubbe så att man blir helt övernaturlig, sen får man massa vapen & psykos, men då blir allt bakvänt så att man får mindre & mindre psykos ju mer man dödar!! :gremooo: Lite wacko, men det skulle kunna funka! :gremgrin: HELCRAZY!!

DAKRilla

Hero
Teknologi vs. Magi, typ. [Inslag av OT]

"T.ex i Eon finns det ju hundratals möjligheter med onda magiska krafter & att man kan vara t.ex bara en äventyrare som går ut & har lite kul!!"

Jag skulle vilja säga att det finns oändligt många möjligheter och inte bara hundratals. Nåja. I Neotech finns det också alldeles tillräckligt med möjligheter tack vare den avancerade teknologin man har till sitt förfogande, lika många som i Eon skulle jag faktiskt vilja påstå, d.v.s oändligt många. Och visst kan man vara bara en äventyrare i Neotech också, och precis lika löjligt som i Eon blir det också.

"Där [i Mundana] kan man ju springa omkring & döda, men i N2 anmäls allt till polisen!"

Om man i Mundana springer runt och dödar oskyldiga personer så kommer man att bli efterlyst av diverse rättsväsenden som faktiskt existerar i Mundana men som många verkar glömma bort totalt. Man lär dock inte efterlysas internationellt, men möjligheten att kunna återvända till området inom en snar framtid kan man nog glömma. Möjligen så sätts även en summa på ens huvud, och då blir man också jagad av diverse andra äventyrare, huvudjägare o.s.v.

Om man å andra sidan enbart dödar skyldiga personer så blir man officiellt inte efterlyst, men de skyldiga personernas anhöriga lär försöka hämnas på olika sätt. Tillhörde de dödade dessutom en organisation så lär även denna vara efter en. För övrigt så lär vanligt folk bli rädda för en om man är känd som en mördare oavsett om man dödar med lagen på sin sida eller inte.

På samma sätt som många verkar glömma bort närvaron av rättsväsenden i Eon så verkar det som att många även glömmer frånvaron av rättsväsende i Neotech. T.ex i megastädernas slumkvarter så lär man kunna göra väldigt mycket utan att få polisen på sej. Däremot så lär man få problem med de lokala gängen, men det hör inte hit.

Skillnaden är väl att Neotechs rättsväsenden har betydligt mer resurser än Eons. Men samtidigt så har skurkarna också åtminstone möjlighet till att även de ha större resurser. Kolla bara på maffian - aldrig att något sådant skulle kunna existera i samma utsträckning i Mundana. Gör inte det Mundana begränsat?

"I Eon kan mnan göra slaktuppdrag om fantasin tryter, i N2 får man en massa psykos och kolapsar..."

Om det inte är meningen att man ska bli ett nervvrak av att döda personer bara för dödandets skull så är det ju bara att ignorera regeln. Så enkelt är det.

"I Eon kan man få rollpersonerna ut på svåra vandringsfärder, i N2 tar man en helikopter."

Jag förstår inte riktigt hur detta begränsar. Menar du att man kan ta enkla genvägar i Neotech, som i Eon hade kunnat mynna ut till ett mindre äventyr? Men hur är det med helikoptern då? Utan de rätta kunskaperna, kontakterna och/eller resurserna lär inte det vara det enklaste att använda en sådan. Bara att skaffa helikoptern skulle bli ett äventyr bara om man som spelledare vill det.

Dina jämförelser skulle kunna liknas med att jag sade att jag tycker att Eon är begränsat eftersom man inte kan bygga en rymdraket och utforska universum med den. Fast Eon har ju sina egna lösningar på ett sådant problem, t.ex genom att öppna en magisk portal eller liknande. Samma sak gäller med att man i Neotech kan påträffa gentekniskt framställda monster. I Eon existerar inte ens gener om jag förstått det rätt (hur som helst existerar inte genetik och genteknik) och därmed kan man inte ha med galna vetenskapsmän i topphemliga laboratorium under någon av polarisarna där de producerar monstrena. Istället får man ta den elake nekromantikern som i sitt nattsvarta slott framställer zombies och andra styggelser genom magi och alkemi.

Kort och gott: Jag tycker inte att dessa jämförelser är rättvisa. Neotech är inte Eon, Eon är inte Neotech. De är olika spel, och man har väldigt olika tillvägagångssätt i dem; teknologi i Neotech respektive magi i Eon, typ. Tycker man att någon av dem är begränsade så beror det antagligen bara på att man är trångsynt, och det kan man åtgärda genom att försöka se på saken från en annan synvinkel.

PAX

Jordisk Äventyrare
Crossover N2 & Eon

Jag tror ämnet har varit uppe tidigare men dets skulle vara kul att veta...

Har någon gjort en crossover på Neotech och Eon? Dvs Mundana i någon slags nutid där cybernetik, magi och olika raser blandas. Ungefär som Shadowrun. Är det någon som har testat och hur blev då resultatet i så fall?

Ja, jag vet om Krille's Ereb 98 men jag vill nog hellre se "Eontech 2171".

DAKRilla

Hero
Re: Crossover N2 & Eon

Det diskuterades senast för en dryg månad sedan här, och det verkar som att intresset finns men att folk som mest påbörjat sådana projekt. Någon färdigställd version har jag inte hört talas om.

nexussix

Warrior
Re: Teknologi vs. Magi, typ. [Inslag av OT]

I Neotech och allmänt i Cyberpunkmiljön så kan det vara svårt att få fram den speciella känslan som framtid, cybernetik och teknologi skapar. Därför måste spelledaren jobba hårdare för att spelarna ska förstå hur världen ser ut. Det verkar som om de flesta har bra koll på fantasy, kanske mycket tack vare Sagan om ringen, men att de har sämre koll på SF och cyberpunk. Ett tips kanske kan vara att titta på en bra SF-film innan man börjar lira ett N2 äventyr? Förutom detta problem tycker jag inte att det finns färre möjligheter till roliga äventyr i N2 jämfört med fantasyspel. Men både spelarna och spelledaren måste kanske tänka om lite om de är vana att spela fantasyspel.

swazze

Swordsman
Re: Teknologi vs. Magi, typ. [Inslag av OT]

En framtidsvärld är ofta mycket mer komplex än vad en fantasyvärld är. En fantasy värld har ju dessutom en hel del mer grejor(monster, troll, alver mm) att kasta i händerna på spelarna än vad en framtida värld har(typ människor). Sen kan spelledaren även ha viss rädsla för att ge sig in på allt för mycket teknik.