Nekromanti Ny version av D&D på gång?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Själv undrar jag om man kan få ihop Old School, Pathfinder och D&D4-grupperingarna i en enda igen.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Häftigt. Sådana här nyheter gör alltid att jag blir lite pirrig, när D&D kommer i ny skepnad vet man att det kommer påverka hela hobbyn, så det känns alltid lite apokalyptiskt. Att man "gör en Paizo" och vänder sig till fansen för hjälp känns spännande och det ska bli intressant att se vilka fans man lyssnar mest på. Blir det de som gillar 4E, 3.5 eller OSG-gänget?

Själv hoppas jag nog på något väldigt lättillgängligt, populärkulturellt, hipstervänligt bygge. Det skulle vara väldigt intressant.

Botulf

Hero
The D&D Experience will be moving to Gen Con in 2013, so as a convention special this year, we will be offering show attendees a first-look at a draft of the new set of rules. Then beginning sometime in the spring, we will begin open playtesting

hmmm betyder det att det lär dröja till tidigast 2014 innan 5e?

Ond bråd död

Swashbuckler
JA! Jag älskar förändring!

Själv skulle jag helst se att spelet blev enklare med färre powers och feats att hålla reda på. Och förstås att de släppte det lite extrema fokuset på strider som finns i 4an.

Jag hoppas också att de gör kraftiga förändringar precis som de gjorde i steget 3.5-4. Våga vara innovativa.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
I år är D&D Experience i slutet av januari, och där visas ett första utkast av de nya reglerna.

Sen börjar speltestet någon gång under våren.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Schtajner said:
hmmm betyder det att det lär dröja till tidigast 2014 innan 5e?
Eller så är D&DXP flyttad till GenCon 2013 för att det är där de ska släppa spelet. Oklart, men det verkar rimligt.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Huga jag måste smälta detta. Verkligen intressant, och jag funderar på vad de kommer att få ut av det öppna speltestet. D&D väcker starkare känslor än andra spel, så de kommer att få vada igenom en massa skitsnack och internet-mobbing.

Så för mig är det viktigt att lista ut hur JAG får mest ut av hela processen. Förhoppningsvis kan jag lära mig en massa av det som diskuteras, och bli en bättre speldesigner själv.

Coolt, spännande. Undrar hur det påverkar 4e och försäljningen? Eller så är den redan så usel att de inte bryr sig på WotC om den blir ännu uslare.

En hel del saker som jag inte trodde skulle ske med D&D har skett i och med 4e, och "The Rise of Paizo".

/M

Eksem

Champion
"Then at the D&D Experience convention in late January, Wizards of the Coast will conduct a special playtest of ideas currently in development."

Så på D&D Experience nu kommer de att testa idéer?

"The D&D Experience will be moving to Gen Con in 2013"

Så nästa år flyttar de D&D Experience till Gen Con?

", so as a convention special this year, we will be offering show attendees a first-look at a draft of the new set of rules."

Så i år på Gen Con kommer de att visa ett utkast?

"Then beginning sometime in the spring, we will begin open playtesting."

Och våren 2013 kommer de att påbörja öppna speltester?

Så det är inte explicit sagt när de kommer släppa spelet, men att de har tänkt sig någon typ av ganska stor bang Gen Con 2013?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Men hur svårt kan det vara egentligen?

Mike Mearls said:
[…] starting in Spring 2012, we will be taking this process one step further and conducting ongoing open playtests with the gaming community […]

anth

Vetefan
France is Bacon said:
Jag har anmält mig som speltestare – den som vill göra detsamma gör det här.
Om alla här anmäler sig som speltestare så borde åtminstone någon svensk bli utvald. :gremsmile:

Sapient

Swashbuckler
Från nu och till lanseringen lär försäljningen givetvis svikta en del.

Det är klart att WotC gärna vill hålla den tiden kort, samtidigt som de med det här upplägget är tvingade att dra ut på det så pass mycket att de med någon trovärdighet kan hävda att det gav utslag på reglerna.

Det känns mycket sannolikt att lanseringen kommer att ske till GenCon 2013, ett och halvt år från nu ungefär.

anth

Vetefan
Argh - look at the team!
The New DnD-team said:
Mike Mearls, Team Lead
Greg Bilsland, Team Producer
Monte Cook, Design Team Lead
Bruce Cordell, Designer
Robert J. Schwalb, Designer
Jeremy Crawford, Development Team Lead
Tom LaPille, Developer
Rodney Thompson, Developer
Miranda Horner, Editor
Allvarligt - det går inte att misslyckas med såna hjältar.

Jarl

Hero
anth said:
Argh - look at the team!
The New DnD-team said:
Mike Mearls, Team Lead
Greg Bilsland, Team Producer
Monte Cook, Design Team Lead
Bruce Cordell, Designer
Robert J. Schwalb, Designer
Jeremy Crawford, Development Team Lead
Tom LaPille, Developer
Rodney Thompson, Developer
Miranda Horner, Editor
Allvarligt - det går inte att misslyckas med såna hjältar.
Me be pumped!

Eksem

Champion
LaPille är gammalt Magic-proffs. Duktig designer på ett sätt, men det känns som att han blev bootad från MtG av en anledning.

Cordell var med på podcasten och har skrivit några dåliga äventyr. Om jag inte blandar ihop honom med någon annan.

solvebring

Superhero
Jag är ingen D&D:are. Min historia med spelet var förbaskat rolig men kort och svår. Slutet på den beror mest på att det inte var min tekopp att spelleda - att spela skulle jag nog tycka var riktigt awesome.

Nå, om de verkligen kan få till de mål de söker (mål som förbaske mig låter dundersvåra att nå) så kommer spelet att rocka. Deras val att luta sig mot sina spelare är rock n roll. Jag kniper mina tummar och hejar på när jag läser den så vacker sak som denna:
WotC said:
[...] We want a game that rises above differences of play styles, campaign settings, and editions, one that takes the fundamental essence of D&D and brings it to the forefront of the game. In short, we want a game that is as simple or complex as you please, its action focused on combat, intrigue, and exploration as you desire. We want a game that is unmistakably D&D, but one that can easily become your D&D, the game that you want to run and play.