Re: Ännu ett D&D Next-seminarium
Ond bråd död said:
Förr låg värdena kring vad man visste var medel. Med trixiga 4t6 och välj bort den lägsta så har man ju ingen koll vad som är snitt. Och varför måste man börja som superhjälte?
Jag förstår inte ditt resonemang.
Jag behöver ett par minuter för att ta fram den exakta fördelning av 3d6. För "4d6, ta bort sämsta" behöver jag ungefär dubbelt så lång tid (om jag minns rätt stiger snittet från 10,5 till 12,25).
Sedan kan man ju fråga sig varför inte 3d6 skulle duga åt rollpersonerna när det duger åt resten av befolkningen.
Svaret är enkelt.
Även bland en genomsnittsbefolkning finns det alltid individer som avviker - vissa som har betydligt över medel, andra som har betydligt under.
Rollpersonerna är speciella, det är bara någon bråkdels procent av befolkningen som är äventyrare, varför är det då inte rimligt att dessa ska ligga i den grupp som har värden över medel?
Försök göra en liknelse: vad skulle DnD rollpersoner motsvaras av idag?
En fighter motsvaras av en fallskärmsjägare, en magiker motsvaras av en civilingenjör, en cleric motsvaras av en läkare o.s.v.
Och ja, det står uttryckligen i reglerna att rollpersonerna ÄR bättre än medelsvensson.
Dessutom förstår jag inte hur du får det till att "4d6, ta bort sämsta" skulle leda till superhjälterollpersoner.
Att öka snittet från 10,5 till 12,25 skapar inga superhjältevärden - för det behövs ett system med t.ex. "6d6, ta bort tre sämsta".
Avslutningsvis vill jag bara påpeka att jag inte direkt propagerar för 4d6. Vi spelar t.ex. i en grupp just nu där alla rollpersoner slagits fram med 3d6 och vi har jättekul.
Jag ifrågasätter bara ditt resonemang.