Nekromanti Ny version av D&D på gång?

Eksem

Champion
Hm, han skrev även Marauders of the Dune Sea, och det är ju inte något att sätta tummarna i bältet över. Inte heller The Sinister Spire var särskilt bra, men det var för all del den starkaste delen i den väääldigt svaga serien.

Och Gates of Firestorm Peak och Grasp of the Emerald Claw. Hm, det är rätt mycket weak sauce på det samvetet ärligt talat. Aja, det fanns ju även en del ljusglimtar i listan.

Sapient

Swashbuckler
solvebring said:
WotC said:
[...] We want a game that rises above differences of play styles, campaign settings, and editions, one that takes the fundamental essence of D&D and brings it to the forefront of the game. In short, we want a game that is as simple or complex as you please, its action focused on combat, intrigue, and exploration as you desire. We want a game that is unmistakably D&D, but one that can easily become your D&D, the game that you want to run and play.
Känns som en inte obefintlig risk att de kommer välja den enkla vägen - modulära regler. Börja med "old school", några raser, en bunt klasser, lite magi och få regler. Sen bygga på med skills om man vill. Mer avancerade val när man levlar, feats och prylar om man känner för. Powers om man har lust. Som kan ersätta vancisk magi, om man vill det (lite som Unearthed arcana inbakad i PHB).

I så fall förmodligen inte så mycket nytt, utan väldigt mycket "verktygslåda" och bestäm själv.

Och det är väl iofs. på ett sätt bra och önskvärt. Men samtidigt inte så spännande.

anth

Vetefan
Sapient said:
Känns som en inte obefintlig risk att de kommer välja den enkla vägen - modulära regler. Börja med "old school", några raser, en bunt klasser, lite magi och få regler. Sen bygga på med skills om man vill. Mer avancerade val när man levlar, feats och prylar om man känner för. Powers om man har lust. Som kan ersätta vancisk magi, om man vill det (lite som Unearthed arcana inbakad i PHB).

I så fall förmodligen inte så mycket nytt, utan väldigt mycket "verktygslåda" och bestäm själv.

Och det är väl iofs. på ett sätt bra och önskvärt. Men samtidigt inte så spännande.
Hm - om det blir så - hur mycket kommer att finnas i de första böckerna?

Det känns lite som att först släpper de en PHB1 för old school-spelarna, ett år senare en PHB2 som bygger på med feats och skills för DnD3-spelarna, ytterligare ett år senare en PHB3 med powers för DnD4-spelarna.

Är det något jag lärt mig är det att Wizards ALLTID har en affärsplan när de släpper saker - att de inte alltid följer affärsplanen är en annan femma.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Speltestrapporter från D&D Next

Monte Cook said:
Playtesting in the Lost Caverns of Tsojcanth. My dwarf just slew a lurker with a well-timed crit to save the swallowed paladin.
Bruce Cordell said:
Playtested in the Lost Caverns of Tsojcanth. My cleric burned several downed trolls before they could finish off the unconscious paladin.
Dessa två korta stycken gav Blog of Holding idén att skapa en automatisk speltestrapportgenerator.

anth

Vetefan
Det verkar verkligen som om de ska göra ett spel där man ska kunna spela rules light som i ODnD och massor med regler som i DnD3/DnD4 - SAMTIDIGT.

Monte Cook said:
this sounds so crazy that you probably won't believe it right now—we're designing the game so that not every player has to choose from the same set of options. Again, imagine a game where one player has a simple character sheet that has just a few things noted on it, and the player next to him has all sorts of skills, feats, and special abilities. And yet they can still play the game together and everything remains relatively balanced. Your 1E-loving friend can play in your 3E-style game and not have to deal with all the options he or she doesn't want or need. Or vice versa.
Länk: Legends and Lore

Som sagt, jag tror det inte förrän jag får se det - men jag VILL hemskt gärna se det. :gremsmile:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
anth said:
Som sagt, jag tror det inte förrän jag får se det - men jag VILL hemskt gärna se det.
Det var ungefär kontentan i den Fenix-artikel jag lämnade igår (och som kommer att vara hopplöst efter när den väl kommer i tryck).

anth

Vetefan
Dante said:
anth said:
Som sagt, jag tror det inte förrän jag får se det - men jag VILL hemskt gärna se det.
Det var ungefär kontentan i den Fenix-artikel jag lämnade igår (och som kommer att vara hopplöst efter när den väl kommer i tryck).
Min önskan att få speltesta ökade rejält kan man säga.

RPG2000

Veteran
Ja, om de får DET att fungera så... ballt. Riktigt ballt.
Labyrinth lord gör ju det i och med Advanced... vad den nu heter. Visserligen är det liten skillnad mellan AD&D och B/X gentemot 3.X men ändå.

Eksem

Champion
Då ska jag säga att det inte ALLS är vad jag hoppas på, för om det innebär att DM måste förstå och hålla koll på alla regler och byggen spelar har med sig (som med AEC) så är det inte en elegant lösning.

RPG2000

Veteran
Tja, det där har du nog bättre koll på än mig. jag har bara skummat AEC.
Rimligtvis använder man inte ett så klumpigt (för att uttrycka sig snällt, felkonstruerat - men charmigt!- är mer rättvisande) system som dessa. Någon form av D20-grund är väl att förvänta och då känns det inte omöjligt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eksem said:
Då ska jag säga att det inte ALLS är vad jag hoppas på, för om det innebär att DM måste förstå och hålla koll på alla regler och byggen spelar har med sig (som med AEC) så är det inte en elegant lösning.
Jag tänker hoppas på något i stil med 4e, dvs att man ganska lätt kan låta spelarna hålla koll på sin egen skit...

Sapient

Swashbuckler
Alltså... Inte nog med att vi har partyn där folk heter saker som "Alagon Sidstige", "Mordechai Windwalker" och "Bob" vid sidan om vart annat, vi ska dessutom stå ut med att de är en "fighting-man", "3rd lvl Wizard/3rd lvl Cleric/2nd lvl Mystic Theurg" och "Dragonborn Warlord (Tactical build)"...

Oy vey!

anth

Vetefan
RPG2000 said:
Tja, det där har du nog bättre koll på än mig. jag har bara skummat AEC.
Bah, det är bara Eksem som är mossig. :gremsmile:
AEC är buslätt!!!
(Å andra sidan spelade jag ADnD under 10 års tid...)