Nekromanti Ny version av D&D på gång?

Ond bråd död

Swashbuckler
Re: Ännu ett D&D Next-seminarium

Om jag ska vara ärlig så är nog mitt problem egentligen att D&D inte är min grej. Jag vill inte börja som hjälte, utan bli det efter att jag levlat. Jag vill inte heller att karaktärerna saknar svaga sidor. "4t6 skippa den sämsta" innebär kanske inte så stor ökning i snittet som minimering av antalet dåliga värden. Kanske skulle jag gilla systemet bättre om bonusarna från egenskaperna justerades upp (ner?) också. Så att 10 ger - 1, 12 ger 0, och 14 ger +1. Eller nåt sånt. Kanske får skalan bli tajtare i o m att variansen (eller vad det kan kallas) blir mindre med 4t6-systemet.

Eller också är jag bara en bakåtsträvare som vill tillbaka till röda boxen med trollpilar och pansarklass.

Sapient

Swashbuckler
Re: Ännu ett D&D Next-seminarium

Vid det här laget har D&D varit över hela skalan, från det stentuffa "3d6, i samma ordning som grundegenskaperna står på pappret!" till "point-buy, gödsla på, två för samma pris som en!" ungefär.

Hela "hjälte som höjer sig över genomsnittet redan som liten pilt" kommer stort i 3:an och i 4:an bara ökade det. (Det fanns förvisso tidigare, uppfattningen växer fram ju mer high fantasy spelet börjar bli, men då var det uttalat "optional", afaik.)

Tyvärr får det ju betydelse för hur monstren är balanserade i både 3:an och 4:an, så att då "växla ned" till 3d6 as rolled, kan bli väldigt dödligt väldigt snabbt... (I 3:an iaf. I 4:an har man sina powers, men kommer inte få särskilt mycket bonuseffekter. Dock mer förlåtande.)