Nä! Mera Munken och Sierskan!
Ärligt, jag tycker något av det roligaste med Talisman är att det är obalanserat. Det är helt enkelt skitkul att vinna med någon som Druiden, eftersom han är så kass.
Till viss del kan ju spelet också balansera sig själv. Vi spelade en gång med dels sierskan, dels en massa av de karaktärer från expansionerna som kunde skjuta på rutor tre steg ifrån dem själva, såsom kentauren, space marine och arkeologen. Alla hade sån respekt för sierskan att de jagade efter henne och blästrade liv efter liv ifrån henne. Hon hade förstås ingen chans.
När det gäller karaktärer skulle jag personligen föredra:
1. Några superkaraktärer. Det är roligt med sådana, och spelet ska vara obalanserat.
2. Några "speedrun"-karaktärer. Dvärgen är något av en sådan; han kan ta en chansning och rusa upp mot kronan och hoppas på det bästa. Superkaraktärer som tar tid på sig, hamstrar och letar efter grejer kan få en rejäl överraskning när någon lyckas med sin chansning och snor kronan mitt framför allas ögon. Mer sånt.
3. Många dåliga karaktärer med roliga förmågor. Hur kul är lönnmördaren, liksom? Barden var skitrolig, precis som Trollpackan, och i expansionerna fanns det en Leprechaun som kunde teleportera till valfri ruta inom regionen när han slog en sexa. När Scouten drog ett områdes-kort så vände man det uppochned för att visa att endast scouten kände till platsen. Han kunde besöka det flera gånger, andra kunde inte hitta det. Jag gillade också orchen som dels kunde ta vargar och andra orcher som följeslagare, och när han hade vargen som följeslagare så kunde han slå två tärningar för sin förflyttning. Liten meningslös detalj som var rätt söt.
Det är helt okej att förlora i Talisman, bara man får ha en rolig karaktär med förmågor som ofta visar sig och som ger annorlunda resultat.
4. Några karaktärer som blir väldigt bra under extremt sällsynta omständigheter.
Det fanns bland annat en Conjurer som, om han hade fler än en spell, kunde spendera en annan spell än den han använde. Kom det upp en trollkarl tidigt som stannade på rutan och sålde spells för ett guld styck, eller om han fick den där trollstaven som innehöll tre spells, så kunde han bli rejält over-mäktig. Typ om han fick den där besvärjelsen som gjorde att man fick utföra tre drag på raken, eller Bestjäla.
Scientist började inte med en spell, men fick ta upp en ny om han använde sin sista. Så från och med att han lärde sig en spell så blev han mycket bättre. Han kunde också reparera Ancient Artifact, ett kort som kunde ge enorma bonusar i strid men som ofta pajade. Fick han det kortet så blev han mycket bättre. Tyvärr var han fortfarande rätt kass, men det fanns en vision där.
---
Jag tycker inte balans är så viktigt i Talisman. Det är ett så corny spel i vilket fall som helst.