Nekromanti Nya örter och gifter m.m.

Hasse

Hero
Jag har gjort 70 nya örter och växter till DoD6 som jag tänker lägga ut på nätet. Vill dock få lite åsikter samt konstruktiv kritik på matrialet först. Korrekturläsning samt påpekande om oklarheter i texten mottages varmt.

Filen heter droger.doc då Ö i filnamnet tydligen inte fungerar så bra. Filen hette från början örter.doc

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-04-28 20:35.</EM></FONT></P>

jonix

Warrior
/images/icons/smile.gif

Behövs det sägas mer? Ja egentligen, eftersom att bara berätta att man tyckte om det hjälper ju egentligen lika mycket som att man bara säger att det var dåligt.

Jag känner att jag är mer intresserad utav att ha dem i "typ-ordning" istället, mossar för sig, örter för sig osv osv.

Jag känner att jag saknar sådana vanliga saker som att man kan göra parfym av dem, kanske någon krydda så allt vilt man fångar smakar bättre. Mindre Kp-snack.

Gillade att du har kommit på egna "effekter" osv, även om man kanske inte kommer att använda alla, så finns de där iaf.

Jag hittade inga (!) grammatiska fel eller stavfel, men det betyder ju inte att det inte fins... /images/icons/smile.gif

Man bockar och bugar över att det finns folk som har lite att göra på fritiden.

/images/icons/smile.gif

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

Hasse

Hero
"Jag känner att jag saknar sådana vanliga saker som att man kan göra parfym av dem"

Ingen dum idé, det blir nog till att utöka antalet örter.

"kanske någon krydda så allt vilt man fångar smakar bättre."

Har faktiskt gjort en egen lista på de kryddor som i verkligen som jag tänkt ligga till grund för ett matrial om kryddor i Trudvang, väntar dock på mer information om Trudvang i från Roitminds innan jag skriver detta, då jag har en del funderingar om handelshus, länder och kulturer, t.ex. kan vissa kulturer kanske ha förbjudit en viss krydda. Skall dock ta med mig din idé om kryddörter då jag inte tänkt på det tidigare. I detta material har jag även tänkt ta med lite mer om njutningsväxter och drycker så som öl, vin och tobak.

"Jag känner att jag är mer intresserad utav att ha dem i "typ-ordning" istället, mossar för sig, örter för sig osv osv."

Skall försöka göra en sådan tabell.

"Man bockar och bugar över att det finns folk som har lite att göra på fritiden."

Önskar det vore så, känns precis tvärtom. hinner inte göra allt jag vill.

Hasse

Pink Floyd

Gurrgel

Veteran
Jag har några saker som jag gärna skulle vilja ha reda på om din text som jag tycker verkar jättebra.

1: Skulle du kunna skriva det ungefärliga priset på tillredda/inte tillredda örter av olika nivåer av vanlighet, ifall man hittar en person som säljer

2: Hur mycket är en dos av de olika örterna, tex. Vinterkalla, hur många behövs för en vanlig kropp(sto 13)?
Hur många gram får man av Svart Neacra från en dos?

3: En sak som jag inte vet om det är ett stavfel: Den kokta roten av Trollört, ska den Generera KP, eller Regenerera?

Bra arbete!

Johan K

Gammal & dryg
Bra !

Jagv tycker att du har gjort ett bra och innheållsmässigt bra arbete !! Helt klart godtjänt !

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Eksem

Champion
"Man bockar och bugar över att det finns folk som har lite att göra på fritiden."

Önskar det vore så, känns precis tvärtom. hinner inte göra allt jag vill.

Tjoo, softa. han är bara en playahater =)

Hasse

Hero
"Skulle du kunna skriva det ungefärliga priset på tillredda/inte tillredda örter av olika nivåer av vanlighet, ifall man hittar en person som säljer"

Det är lite svårt om vill att det skall passa i Trudvang då Riotminds inte gett några ledtrådar till vad örter ocg droger skulle kunna kosta i Trudvang. Ger dig några exempel som på priser jag använt i mitt senaste äventyr.

Ängsört 10sm/dos
Fattigmans präst 25sm/dos
Askrot 55sm/dos
Gyllenört 125sm/dos

Dessa priser är inte statiska utan för justeras efter tillgång och efterfråga. Eller om Riotminds egen prisnivå i Trudvang kräver att dessa priser justeras. Ett tipps på riktlinje för pris är att ju sällsyntare samt kraftigare effekt örten ger dessto dyrare.

"Hur mycket är en dos av de olika örterna, tex. Vinterkalla, hur många behövs för en vanlig kropp(sto 13)?
Hur många gram får man av Svart Neacra från en dos?"

Jag funderade om jag skulle skriva ut hur mycket som krävdes för en dos men bestämde mig för inte göra det då det skulle ta för långtid att bli klar annars. frågan är om det behövs ur spelteknisk synvinkel. En dos är helt enkelt lika med den mängd som behövs för att ge den effekt som står under rubriken effekt i örtbeskrivningen.

"En sak som jag inte vet om det är ett stavfel: Den kokta roten av Trollört, ska den Generera KP, eller Regenerera?"

Det skall vara regenerera KP, Kp kan aldig bli mer än max så att säga. Tack för påpekandet.

Hasse

Pink Floyd

Rickard

Urverk speldesign
Äntligen.

Mina spelare har börjat vilja bli giftmästare, helare o. dyl och droger och dekoter kan man aldrig få för mycket av. Själv har jag svårt för att komma på saker. Vill helst ha de perfekta innan jag ger ut saker. Gillade skarpt att du hade med älvabark. En otroligt bra brygd (och bokserie, även om första halvan av första boken är seg)..

Gillade även att du tagit med lite regler. Sånt har jag saknat, tidigare improviserat.
Hade själv ett (bara) dussintal växter men tappade bort anteckningarna om dem *ARRG!* Vill du ha några växter till så säg bara till..

Angående trollört (har inte läst igenom allt men såg att det kommenterades)
"<EM><U>Kokt rot</U>: Generar 3 KP/SR i 2T6+3 SR.</EM>"
IMHO borde det vara bättre med "läker 3KP/SR", inte (re)genererar.

/[color:green]Han</font color=green> som ritade bilder på sina växter innan han hittade på effekten för dem

SoC

Veteran
bra jobbat men värför är alla örter så kraft fulla?????
jag gjilar föresten yukks vrede hehe död åt alverna hehehe

kraften kanske vinner i inre kraft men ingen överlever ett två hands svärd i huvudet hehehe.

Hasse

Hero
"bra jobbat men värför är alla örter så kraft fulla?????"

Om du vill att de skall vara mindre kraftfulla så bara minska på effekten. Annaras har jag försökt hålla en linje i att ju kraftfullare ört dessto sällsyntare.

Hasse

Pink Floyd