Nekromanti Nya Alamo-filmen

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hola, gringo

Det får du veta om du köper Mexiko-boken!

Nä, du får veta det på en gång. En armé mexikaner dödade 183 amerikaner som höll stånd i Alamo. Det var en massaker som bidrog till att sporra amerikanerna i kampen om Texas självständighet.

"Remember the Alamo" blev ett stridsrop för amerikanerna i kampen mot...hmmm.. Santa Anna, tror jag det var.

M.

Nightowl

Champion
Besserwisseroffenpfefferslashenbashenbadenanderzee

It turns out that the stirring stories of heroic deeds so cherished by Texans were arrived at mostly by that creative process we call "making it up," the basis of much American history.

Cecil Adams, The Straight Dope

Kort och koncist om Alamo från mexikanernas sida här. .

Ändrat: I ärlighetens namn måste väl texanerna få säga sitt också: här är vad jag hittade efter enklare googling.

Erik, er vänlige kvartersbibliotekarie

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hupp

Må så vara att det hittades på en massa om Alamo. Klart är att propagandan spelade roll för hur texasborna såg på mexikanska armén.

Det jag har listat ut genom min egen läsning är att under hela 1800-talet så karatäriserades mexikanska armen och dess bataljer av två saker: modiga soldater, kass organisation. Det fumlades en hel massa av de mexikanska härförarna, om man säger så. Därför verkar den första beskrivningen stämma ganska bra.

M.

Nightowl

Champion
Re: Hupp

Må så vara att det hittades på en massa om Alamo. Klart är att propagandan spelade roll för hur texasborna såg på mexikanska armén.
Helt rätt. Vad som är kul är dels att det mexikanska vittne som nämns inte har mycket över för de mexikanska truppernas beteende heller, dels att det i rollspelssammanhang innebär att eftersom det faktiskt fanns folk som kröp ut och in och folk som överlevde så kan man ha rollpersoner som är med vid Alamo utan att spelarna tycker 'nu börjar du ändra historien!' om de till äventyrs överlever. Och alla grejer som skiljer sig från den kända historien kan bortförklaras med att historien ju ÄR förvrängd... :gremcool:

Erik, gillar Mehiccos historia