Nekromanti Nya barbarer!

Joined
24 Mar 2002
Messages
330
Re: Nya barbarer! (/ny stam av kraggisar)

Låt dom gärna har Storsvärd istället för Kraggsvärd så att dom inte går sänder direkt.

Jag hade inte tänkt att dom skulle ha något vapen som var typiskt för dom utan att dom skulle ha en uppsjö av olika vapen.
 
Joined
24 Mar 2002
Messages
330
Re: Fler barbarer!!!

det var precis något sånt ag hade tänkt mig förutom det där med svärden.

sen hade jag tänkt mig något som ett "konverterings krig" som skulle vara ungefär så här: Buga för Bulwyf eller dö!
 
Joined
24 Mar 2002
Messages
330
Re: Fler barbarer!!!

Jag hade inte tänkt skapa något Kobold Monster utan bara nya hårdare barbarer inte mycket mer stärkare än kragg om dom äns ska vara det men över jävligt mycke hårdare!
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Nya barbarer! (/ny stam av kraggisar)

Ännu bättre :gremsmile: Så länge vapnen är två-handade. Barbarer kan inte slåss utan två-handsvapen
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Dwarves rule :)
Det blir lite svårt att buga under Railin dock. Railin är en Kvädare från Zolod-Renk-Elall, med en längd på 115 cm....
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
222
Location
Norge
Nya barbarer! :\

Personlig så ser jeg ikke helt vitsen med å lage nye raser, spesielt ikke "forbedringer" på allerede eksisterende.
En av grunnene er at jeg synes det er nok raser ifra før, antall raser har jo ikke noe med "spillbarheten" og gjøre.
Jeg synes at det er bedre å bruke skaperkraften på å utfylle, komplementere det som allerede finnes, enn å finne på nye raser osv.
Hvorfor ikke heller skrive 20sider om Kraggbarbarene, om feks. språket, kulturen, historien, kanskje lage noen stammer eller kjente kraggbarbarer, byer el.
Synes det er bedre enn å skrive 1 side om fem ulike nye raser.
Holder selv på med ett par store prosjekter.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Re: Fler barbarer!!!

Du har rätt. Det är så man ska göra sin barbarkaraktär.

Det här med höftskynke är däremot helt fel. Jag anser att en riktig barbar ska använda sig av den bästa rustning han kan komma över. Anledningen till att bilden av barbaren som en halvnaken man med träklubba blivit så populär är ju att för de flesta barbarstammarna är det höjden av teknisk utveckling. Men en RIKTIG barbar måste ju vara klok nog att använda sig av det bästa han kan få tag i. Om han har möjligheten att skaffa sig en plåtrustning så måste han göra det.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Fler barbarer!!!

"Men en RIKTIG barbar måste ju vara klok nog att använda sig av det bästa han kan få tag i. Om han har möjligheten att skaffa sig en plåtrustning så måste han göra det."

Klumpigt och jobbigt att jaga och marschera med 20 kilo plåt på sig bara... de går ju knappast till konsum och köper sin mat /images/icons/smile.gif.
 

Del'Amarth

Veteran
Joined
24 Mar 2001
Messages
150
Location
metropolen
Re: Nya barbarer! (/ny stam av kraggisar)

Två stycken valfria ohanterligt stora enhandsvapen kan oxo vara snyggt.=)
 
Joined
24 Mar 2002
Messages
330
Re: Nya barbarer! :\

Nu är jag inte riktigt säker på vad du skrev men jag fattade att du inte gillar nya raser.

Jag tycker inte att barbarer ska vara "Folk med stora svärd" utan att Barbarer ska vara BARBARER!
 
Joined
24 Mar 2002
Messages
330
Re: Nya barbarer! (/ny stam av kraggisar)

Så länge vapnen är två-handade. Barbarer kan inte slåss utan två-handsvapen

Dom har ju bara sönder dom andra /images/icons/wink.gif
 

Jokimmolator

Veteran
Joined
15 Feb 2002
Messages
116
Location
Skellefteå
Nya (kragg-)barbarer!

Jag tycker att den bästa lösningen är som det sagts, att skriva en ny kraggstam! Skriv en kultur med massa konstiga gudar, ge dem en slumptabell för mandomsriter som ger dem ärr och/eller förmågor, och det där med rustningarna är lätt löst! Säg helt enkelt att de är för barbariska för att smida själva eller tillverka själva, och att de rövar allt de vill ha och behöver! På så sätt kan de ha Kraggsvärd, plåtrustningar, knölpåkar, Krell-Spaz, ja lite vad som helst! Och när de rövat är det bara att säga att deras kulturella budord i frågan lyder: "mest vapen och plåt är manlighet!"

Visst blir det lite koboldiskt, men det är inget en bra spelledare inte kan komma tillrätta med. Vad händer till exempel när ett gäng Roghan-dvärgar tar in på samma värdshus som det där kraggbarbaren övar pricksskytte med Krell-Spaz på en pilkastningstavla? Kanske:
"Jag har erövrat den för min manlighets skull!"
Och då kan det bli roligt att vara dvärg...
Jag säger inte att man ska döda koboldaktiga raser bara för att de är bra, men man kan lugnt låta dem stöta på fler problem än t ex RP-bönderna utan att känna skuldkänslor... /images/icons/devil.gif
 
Joined
24 Mar 2002
Messages
330
Re: Nya (kragg-)barbarer!

Jag tror att jag ska göra så att det är en stam av kraggbarbarer.

Sen kom jag att tänka på en sak: för att skaffa högre "status" inom stamen så skaffar man många olika vapen (den som har mest är bäst) på det viset kommer man inte att ha 15 i ett vapen när man börjar utan kanke 8-10 i många vapen, och på det viset blir det lite mindre kobold i det hela.
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
222
Location
Norge
Mitt prosjekt (ikke noe i tråden å gjøre??)

Kan fortelle litt om ett av de, muligens at ingen synes det er noe intressangt men.. /images/icons/sad.gif

Det hele begynte for en del år siden, når vi spilte DoD 4.
Da Ble Krilloan ett sånt "Typisk samlingsted" for spillerne (spilte helt fri kampanje, spilte altså alt fra 1 til 5 spillere om gangen, var vel ca 15 spillere totalt). S'len våres tok da en stor bok og kopierte inn oversiktskartene over krilloans bydeler og fortsatte merkingen der, laget det hele i kapitler som i Krilloan. Og fylte ut hele tiden. Hvis feks en RP skulle gå i lære, eller hadde en far som drev med ett håndtverk ifra den bakgrunnen/sosiale standen så fylte han ut hvor og litt data om stedet. Ikke så masse, bare sånn som navn på stedet, eier, pris, kjøpslå, kvalitet og ett par linjer generelt. Hvis noen skulle på vertshus så ble det oxo skrevet inn i boken, hvis de ikke skulle på noen av de som var fra før selvsagt. Etterhvert så ble altså byen "befolket" med håndtverkere, akademikere osv.
Og så hadde SL hele tiden kontroll på hvor alle spillerne i byen oppholdt seg. Noe av grunnen til at vi synes det ble veldig bra, er at vi fikk ett mer personlig forhold til en del forskjellige håndverkere og steder. Og alt ballet på seg etterhvert, byen fikk "mere kjøtt beina", og den uviklet seg. Rollepersonene følte seg mere hjemme i byen, pluss at den ikke var så statisk mer. Da de fleste kjøpmennene og smedene som RPene handlet med var personifiserte og ikke standard personer. Og de utviklet seg som Rpene (seff. ikke i like stor grad da men)
For å få alt til å fungere ordentlig, og for å få det, til kreves det selvfølgelig en del spilling. Det hele er meningsløst hvis spillerne bare er innom byen en gang, eller BARE spiller eventyr. Men hvis en spiller i en del bymiljø og spiller generell kampanje, så kan det gå veldig bra. Mye lettere og lage intriger og små intermezzoer ol. Men en viktig ting er at det selvfølgelig bare Sl har boken over byen da. For der er det jo merket hvor "det lille tyvgildet" er gjemt, og hvem butikker som kanskje selger tyvegods uten å informere kunden, hvor de jargiske spionene holder til osv.

Holder nå på med å prøve og lage ett samme prosjekt om en by i Asharien, der spillerne holder som regel til. Har scannet inn bykartet ifra Asharien&Soldarn modulen og redigerer og fargelegger den i Adobe. Og så begynner jeg å dele byen inn i soner og så og fylle inn vertshus, håndverkere, spesielle platser ol. etterpå. Så får jeg se hvordan det går.
/images/icons/clever.gif/images/icons/king.gif/images/icons/dragon.gif
 
Top