Nekromanti Nya civilisationer och raser i Mundana

Eagle

Swordsman
Hej!

Jag skulle vilja ha asiatiskt inspirerade folk och civilisationer i Mundana. Var skulle man kunna lägga dessa i Mundana? Hur skulle sådana civilisationer och folk kunna se ut så att de inte bara blir ett plagiat av kineser eller japaner, men att det ändå finns en asiatisk prägel?

Wictor

Warrior
Menon Aun och Ebhron???

Kan man inte nästan säga att Menon Aun och Ebhron är lite asien-inspirerade? Det är i alla fall den känsla jag får när jag läser om dem. Jag tycker att det lilla material som finns om dem är ganska bra för övrigt, de är inte alltför mycket rip-offs liksom.

Pendragon

Swashbuckler
Raunlänningar?

Jag skulle vilja ha asiatiskt inspirerade folk och civilisationer i Mundana. Var skulle man kunna lägga dessa i Mundana? Hur skulle sådana civilisationer och folk kunna se ut så att de inte bara blir ett plagiat av kineser eller japaner, men att det ändå finns en asiatisk prägel?
Raunlänningarna är ganska fett med asiatiska, och inte heller en ripp på kineser eller japaner.
Däremot en hel del på mongoler och östliga ryttarfolk i allmänhet.

Hur funkar det?

/Joel - tycker alverna redan har tagit hand om katanafetisch-biten

Silvervarg

Warrior
Re: Menon Aun och Ebhron???

Menon Aun tycker jag verkar ha hämtit insperation från Indien.... enda landet där jag vet att de haft kastsystemet (och har fortfarande). Sedan verkar ju själva folket, Anurier , vara inspierade av kineser rent utsendemässigt. Sedan känns deras Zhaniska lydrike också lite kina. Det bor ju turkar i västra kina och jag tycker zhaner liknar dem.

Silvervarg spelar dock inget i Menon Aun.

Helmgast
Mûhad & Tarhai

I det här inlägget skriver Ymir: Jag ämnade göra åtminstone Mûhad till en mycket framstående och utvecklad kultur, med en hög grad av urbanisering (vilket tyvärr Neogames redan utvecklade demografi förhindrar i stor utsträckning), framstående inom såväl konst som vetenskap. Jag vill inte att parallelerna till vår världs medeltida Arabien ska kännas allt för tydliga, även om de givetvis kommer finnas där, utan kommer blanda upp det med inspiration från Persien, Indien, Osmanska riket och Timur Lenks välde. Allt för att skapa en annorlunda, men ändå mångfacetterad, intressant och trovärdig fantasykultur.

Sen kan du ju kolla in Tarhai i Fjärran riken. Dessutom finns det ju mycket plats på Mundanas baksida där man kan klämma in nästan vad som helst.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Mûhad & Tarhai

Mjo. Mûhad är ganska inspirerat av Kina, dessutom. Det ligger nära till hands eftersom det är den historiska kultur jag har absolut bäst koll på, särskilt vad gäller självbild, historieskrivning och lärdomshistoria. Det är naturligt att låna lite av det till den första fiktiva kultur jag ger mig på att skapa.

- Ymir, egentligen inspirerad av allt ;-)

DeathJester

Veteran

Utseendemässigt så är väl Menon-Auns folk mest lika egyptier.. även till viss del kulturmässigt.

Silvervarg

Warrior

Utseendemässigt så är väl Menon-Auns folk mest lika egyptier.. även till viss del kulturmässigt.

Tjaa, när du säger det så... jag har dock alltid tänkt dem som kinesliknande

Silvervarg får ta och läsa "Fjärran riken" igen

Marukusu

Hero

"Tjaa, när du säger det så... jag har dock alltid tänkt dem som kinesliknande"

Tsss, det har väl aldrig stått skrivet någonstans att aunurierna generellt är småväxta och har mongolveck? Jag har också mer liknat dem med egyptier, i och för sig mest p.g.a. deras ögonsmink men i alla fall.

- Danne, hävdar att raunerna är några av de mest skamlöst rippade, men ändock absolut hårdaste folkslagen i Eon.

antorax

Swordsman
Raunlänningar

Hmm, raunlänningarna är väl också ganska så mkt rippade ifrån Rohan, eller? Jag tycker att det känns så iaf, fast det är klart, med en stor mongoltouch!

Ymir

Liten kantbaron
Re: Raunlänningar

Snarare är det nog så att Rohan och raunerna båda är rippade från ryttarfolk i vår världs historia.

Rent generellt dock, tycker jag inte de har mycket mer gemensamt än just det. Rohans kultur, språkklang, arkitektur etc tycks klart saxisk/germansk, medan raunernas snarare är turkmongolisk. Det vore så långt ifrån varandra man kommer i princip, om det inte vore för att båda folken gillar hästar, stäpper och snygga hjälmar. Rohan verkar ju inte ens ha en betoning på ridande bågskytte i sin krigföring, för tusan!

- Ymir, var med och skrev raunerna, så jag borde veta

Pendragon

Swashbuckler
Re: Raunlänningar

Rohan verkar ju inte ens ha en betoning på ridande bågskytte i sin krigföring, för tusan!
Jodå, men det framträder mer i böckerna. Särskilt när Eomer och hans glada gäng jagar efter Uruk-Hai-truppen som tagit Merry och Pippin tillfånga. De bli förföljda och beskjutna ett bra tag innan de gör ett last stand på en kulle där Rohirrim manglar dem medelst ryttarchock.

Jag vill dock minnas att Eomer kliver ur sadeln för att gå i envig med orchledaren.

/Joel