anth
Vetefan
En intressant tråd skapades på EN World här om dagen:
[Very Long] Combat as Sport vs. Combat as War: a Key Difference in D&D Play Styles...
Den behandlade vad som skiljde gamla ODnD och DnD4.
Sammanfattningsvis kan man säga att
- Äldre versioner av DnD behandlar strid som krig. Monstermöten är obalanserade, de SKA vara obalanserade - och det är upp till spelarna att använda fula trick till att ändra balansen till sin fördel.
Exempel:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/bwGg_F7s7xg"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/bwGg_F7s7xg" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
- Nyare versioner av DnD behandlar strid som sport. Monstermötena är balanserade, de SKA vara balanserade - och spelarna agerar som fotbollscoacher för att rollpersonerna ska få fördelar på planen.
Exempel:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/lC6dgtBU6Gs"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/lC6dgtBU6Gs" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Slutsatsen blir att nästa version av DnD måste tillåta både "krigs"- och "sport"-aspekterna för att kunna jämka samma gamla och nya spelare.
Håller ni med?
[Very Long] Combat as Sport vs. Combat as War: a Key Difference in D&D Play Styles...
Den behandlade vad som skiljde gamla ODnD och DnD4.
Sammanfattningsvis kan man säga att
- Äldre versioner av DnD behandlar strid som krig. Monstermöten är obalanserade, de SKA vara obalanserade - och det är upp till spelarna att använda fula trick till att ändra balansen till sin fördel.
Exempel:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/bwGg_F7s7xg"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/bwGg_F7s7xg" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
- Nyare versioner av DnD behandlar strid som sport. Monstermötena är balanserade, de SKA vara balanserade - och spelarna agerar som fotbollscoacher för att rollpersonerna ska få fördelar på planen.
Exempel:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/lC6dgtBU6Gs"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/lC6dgtBU6Gs" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Slutsatsen blir att nästa version av DnD måste tillåta både "krigs"- och "sport"-aspekterna för att kunna jämka samma gamla och nya spelare.
Håller ni med?