Rollspelsnostalgi
Veteran
- Joined
- 13 Jun 2020
- Messages
- 65
Del 11. Nya Drakar och Demoner - Några extra svar
Tillsammans med Tomas på Fria Ligan / Free League Publishing pratar vi om den kommande utgåvan av Drakar och Demoner.
Jag fångade upp ett gäng frågor från er kära läsare, och nu har Tomas på Fria Ligan svarat.
Ankor i DoD. Berätta mer! Hur ser ankornas roll ut i den nya utgåvan? Hur kommer de att gestaltas?
Jajamen, absolut ankor! Vad gäller deras mer exakta gestaltning får vi be att få återkomma senare.
DoD kommer som box. Vilken storlek, det klassiska formatet eller samma format som tex Mutant? Och vad kommer boxen att innehålla? En eller flera häften? Kartor? Rollformulär? Hur kommer tärningarna se ut?
Sannolikt samma format som våra andra svenska boxar, alltså samma som Mutant: År Noll till exempel. Boxen kommer att innehålla en regelbok och en äventyrsbok, och förhoppningsvis även tärningar, kartor, och mer. Vi hoppas kunna ha med vackra transparenta tärningar i grönt eller rött.
Finns det någon plan på att göra första boxen helt komplett, eller är det plan på typ grundbox och sen en expert box?
Grundspelet kommer att vara komplett. Eventuella senare boxar med fördjupande regler eller regler för mer saker möjligen bli aktuellt i framtiden, vi får se.
Det blir ett avstamp i både det nya och det gamla, men kommer ni titta på BRP-utvecklingen som skett i de engelskspråkiga spelen? Tex Mythras, OpenQuest osv? Eller blir det mer nytt som är helt ortogonalt till BRPs ”huvudfåra” på engelska?
Vi har förstås koll på det som gjorts inom BRP-sfären på senare år, och det finns en hel del bra grejer där att inspireras av. Men vi kommer inte att köra på det rakt av, utan göra vår en egen take på BRP med 1984 års utgåva som utgångspunkt.
Vi vill veta mer om magi! Hur kommer det att fungera? Kommer minimagi finnas kvar?
Vi ber att få återkommer om detta. Men jag gillar minimagi!
Hur kommer stridssystemet ut? Typ klassiska grundboxen eller närmare expert?
Vi testar stridssystemet internt just nu så det är lite för tidigt att avslöja detaljer. Det blir T20 som i Expert/91, men inte med träffområden.
Finns det en gräns för vad 3e part får publicera i form av mer bakgrund, yrken, folkslag eller kommer det vara helt fritt att utveckla som man vill?
Exakt hur reglerna för tredjepartsutgivning kommer att se ut är inte klart. Men tanken är att det är fritt att publicera vad man vill, förutom kompletta grundregler. Det är alltså bara moduler som tillåts, inte hela spel.
Hur kommer färdigheterna se ut? Blir det mängder som i 91:an med alla handböcker, eller mer stramt. Hur gör ni kunskapsfärdigheterna mer användbara så att de inte blir för många och för ”smala”.
Vi bollar det där internt just nu. Det blir högst sannolikt färre färdigheter än i Expert/91, men fler än i exempelvis Svärdets sång eller Mutant: År Noll. Vi strävar efter att göra alla färdigheter användbara i spel.
Reboot på det fantastiska äventyret "Bland alfer och troll" från allra första DoD?
Hehe, inte planerat i nuläget.
Kommer det bli ett DoD datorspel i framtiden?
Inga sådana planer i nuläget.
Finns det några planer på nya stora kampanjer? Alltså inte bara trycka upp gamla utan en ny konfluxsvit?
På sikt vill vi ge ut mer omfattande kampanjmaterial, både nyutgåvor av klassiker och nytt material. Redan grundboxen är tänkt att innehålla en kort men komplett kampanj.
Kommer gudar och religion att finnas med? Är det Odo som gäller eller blir det något helt nytt?
Grundspelet kommer inte att beskriva någon detaljerad panteon eller så, men det kommer att finnas en grundläggande mytologi.
Någon fundering krig hjältar och hjältepoäng och förmågor?
Vi planerar just nu ett system med hjälteförmågor, ja. Mer info kommer senare!
* Följ sidan https://www.facebook.com/rollspelsnostalgi
* Joina gruppen https://www.facebook.com/groups/rollspelsnostalgi
* Skriv en recension https://www.facebook.com/rollspelsnostalgi/reviews
Tillsammans med Tomas på Fria Ligan / Free League Publishing pratar vi om den kommande utgåvan av Drakar och Demoner.
Jag fångade upp ett gäng frågor från er kära läsare, och nu har Tomas på Fria Ligan svarat.
Ankor i DoD. Berätta mer! Hur ser ankornas roll ut i den nya utgåvan? Hur kommer de att gestaltas?
Jajamen, absolut ankor! Vad gäller deras mer exakta gestaltning får vi be att få återkomma senare.
DoD kommer som box. Vilken storlek, det klassiska formatet eller samma format som tex Mutant? Och vad kommer boxen att innehålla? En eller flera häften? Kartor? Rollformulär? Hur kommer tärningarna se ut?
Sannolikt samma format som våra andra svenska boxar, alltså samma som Mutant: År Noll till exempel. Boxen kommer att innehålla en regelbok och en äventyrsbok, och förhoppningsvis även tärningar, kartor, och mer. Vi hoppas kunna ha med vackra transparenta tärningar i grönt eller rött.
Finns det någon plan på att göra första boxen helt komplett, eller är det plan på typ grundbox och sen en expert box?
Grundspelet kommer att vara komplett. Eventuella senare boxar med fördjupande regler eller regler för mer saker möjligen bli aktuellt i framtiden, vi får se.
Det blir ett avstamp i både det nya och det gamla, men kommer ni titta på BRP-utvecklingen som skett i de engelskspråkiga spelen? Tex Mythras, OpenQuest osv? Eller blir det mer nytt som är helt ortogonalt till BRPs ”huvudfåra” på engelska?
Vi har förstås koll på det som gjorts inom BRP-sfären på senare år, och det finns en hel del bra grejer där att inspireras av. Men vi kommer inte att köra på det rakt av, utan göra vår en egen take på BRP med 1984 års utgåva som utgångspunkt.
Vi vill veta mer om magi! Hur kommer det att fungera? Kommer minimagi finnas kvar?
Vi ber att få återkommer om detta. Men jag gillar minimagi!
Hur kommer stridssystemet ut? Typ klassiska grundboxen eller närmare expert?
Vi testar stridssystemet internt just nu så det är lite för tidigt att avslöja detaljer. Det blir T20 som i Expert/91, men inte med träffområden.
Finns det en gräns för vad 3e part får publicera i form av mer bakgrund, yrken, folkslag eller kommer det vara helt fritt att utveckla som man vill?
Exakt hur reglerna för tredjepartsutgivning kommer att se ut är inte klart. Men tanken är att det är fritt att publicera vad man vill, förutom kompletta grundregler. Det är alltså bara moduler som tillåts, inte hela spel.
Hur kommer färdigheterna se ut? Blir det mängder som i 91:an med alla handböcker, eller mer stramt. Hur gör ni kunskapsfärdigheterna mer användbara så att de inte blir för många och för ”smala”.
Vi bollar det där internt just nu. Det blir högst sannolikt färre färdigheter än i Expert/91, men fler än i exempelvis Svärdets sång eller Mutant: År Noll. Vi strävar efter att göra alla färdigheter användbara i spel.
Reboot på det fantastiska äventyret "Bland alfer och troll" från allra första DoD?
Hehe, inte planerat i nuläget.
Kommer det bli ett DoD datorspel i framtiden?
Inga sådana planer i nuläget.
Finns det några planer på nya stora kampanjer? Alltså inte bara trycka upp gamla utan en ny konfluxsvit?
På sikt vill vi ge ut mer omfattande kampanjmaterial, både nyutgåvor av klassiker och nytt material. Redan grundboxen är tänkt att innehålla en kort men komplett kampanj.
Kommer gudar och religion att finnas med? Är det Odo som gäller eller blir det något helt nytt?
Grundspelet kommer inte att beskriva någon detaljerad panteon eller så, men det kommer att finnas en grundläggande mytologi.
Någon fundering krig hjältar och hjältepoäng och förmågor?
Vi planerar just nu ett system med hjälteförmågor, ja. Mer info kommer senare!
* Följ sidan https://www.facebook.com/rollspelsnostalgi
* Joina gruppen https://www.facebook.com/groups/rollspelsnostalgi
* Skriv en recension https://www.facebook.com/rollspelsnostalgi/reviews