Nekromanti Nya effekter - Kronotropi

JPW

Veteran
Lite respons på nya kronotropiska effekter. Vad tycker ni. Konstruktiv kritik är uppskattad.

Förändra skeende
Kronotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Permanent.
Effekten gör någonting ogjort. Dock måste det som görs ogjort vara av ringa betydelse, så som att trampa i en vattenpöl eller välta ett glas vatten. Finner spelledaren att händelsen är av betydelse fungerar effekten inte. Istället räknas detta då som ett sant järtecken, eftersom magikern inser att effekten inte fungerade varvid händelsen måste vara av framtida betydelse. För varje magnitud kan man förändra ett skeende upp till en timme bakåt i tiden.

Öka tid
Kronotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär.
Effekten snabbar upp tiden inom ett litet område (en kvadratdecimeter) eller för ett litet föremål (en ros eller ett glas mjölk). Under loppet av några sekunder passerar åtskillitgt mer tid. För varje extra filement som läggs till effekten fördubblas mängden materia som påverkas. Den tid som passerar är lika många dagar som effektens varaktighet i minuter.

Minska tid
Kronotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Permanent
Effekten påverkar ungefär en kubikdecimeter materia. Tiden för detta föremål passerar med halv hastighet. Extra filament halverar tiden som passerar eller fördubblar mängden materia som påverkas.

Reversera tid
Kronotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär.
Effekten påverkar ungefär en kubikdecimeter materia. Den tid som spolas bakåt är densamma som effektens varaktighet. För varje extra filement som läggs till effekten fördubblas mängden materia som påverkas. Effekter som uppnås kan vara en vissen blomma som åter blir levande eller sur mjölk som blir drickbar. En trasig mugg kan lagas. Sår och skador "läker" dock inte.

Psykometri
Kronotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Momentan
Effekten låter magikern se vad ett föremål "upplevt" det senaste dygnet. Beroende på vad det är för ett objekt magikern läser av kommer bilderna i olika form. En sten kan lägga märke till någon som passerat, en nygjord tavla kan visa hur konstnären ser ut, och så vidare. Som regel kan spelledaren ge en tydlig bild eller besvara en fråga för varje filament som är lagt i effekten. Dessutom fördubblas tiden som skådas för varje filament.

zuntona

Swordsman
Först Minska och öka tid.

Jag hänger inte riktigt med varför minska och öka tid ska ha olika design. Borde det inte vara motsatspar?

Och de får verkligen inte vara permanenta. Jag ser inget problem med provisorisk förutom rent spelbalans men permanent innebär att det upphör med att vara magi. Att något skulle ha skild tidsåtgång från andra ting utan magisk väg eller med relativitets teorin blir ologiskt.

Jag gillar mer att halvera, dubblera tiden. Sen tror jag att en yta är svår att ändra håll dig då till idén med volym eller möjligtvis vikt.

Med tanke för att målet för magin är så litet tycker jag det är bra med beröring som du satt.

Förändra skeende
Vad är av betydelse? Det känns som att betydelsen blir utifrån äventyret eller storyn. Jag skulle aldrig designa en magi i Eon efter det konceptet. I ett kosmiskt perspektiv blir allt av betydelse. Jag förstår att det är en rolig grej med den men eftersom den inte kommer få så stor påverkan och att jag inte tycker konceptet passar i Eon skulle jag stryka den helt. (Jag ska dock ta upp att jag har svårt för hela tanken att ändra på tiden dock.)

Psykometri
Jag skulle byta effekt namnet då den låter mer som psykotropi än kronotropi. Något åt förnimma kanske. Av anledning till att föremålet är dött (i regel) så bör frågan vara ställd utifrån det villkoret. Exempelvis Visa mig vem som gjorde dig? Inte: Har någon gjort dig nyligen? Det kanske är ordklyveri men jag tycker det ger mer tyngd åt effekten. Jag gillar tanken på den och håll dig till frågor som vars svar kan visas upp. Jag tror också att effekten ska kunna ökas av både antalet frågor men även hur långt tillbaka i tiden man ska gå.

Överlag
Bra initiativ och härliga idéer jag kommer skriva upp dessa effekter i min husregelbok enligt mina modifikationer eller vart denna tråd landar. Har du fler på gång så skriv ner dem med.

JPW

Veteran
Underbar respons. Och så här tänkte jag:

Olika utformning på Öka och Minska tid skedde efter lite besvärjelsemakande då jag insåg att effekterna behövde se lite annorlunda ut. Att deras namn är motsatser kanske blir vilseledande... Minska tid är till för att t.ex. låta mat hålla längre eller kanske en mus att leva längre.

Öka och reversera tid är däremot ganska lika, bortsett från att det är åtskilligt mycket svårare att spola bak större mängd tid.

Väldigt sant att de inte kan bli permanenta... hmm... de ska nog inte ens vara provisoriska... det kräver en funderare dock.

Förändra skeende är, tja, din kritik är helt korrekt. Tanken är snarast att det blir en bra och effektfull besvärjelse för en tidsmagiker... inte att den egentligen ska ha någon konkret nytta. Man kan likna den vid effekten Städa.

Psykometri heter som den heter eftersom man kallar just den "kraften" psykometeri... åtminstone enligt de kunskaper jag inhämtat från serier, filmer eller gud vet vad. Sant att namnet innehåller psyko, men det får bli så.

Tack för responsen!

Hjalle

Swashbuckler
Inte för att det känns jättenödvändigt att hetsa upp sig - gillar du dina effekter, go ahead och använd dem - men känns det inte i längden lite roligare om man bibehåller något slags logik och konsekvens i spelvärlden? Och i så fall är ju Förändra skeende framför allt (även Reversera tid) helt kocko. Hur kan filamenten veta vad som ska bli en viktig händelse? Vad är öht en viktig händelse? Var går gränsen? Nej gud bevare. Att effekten kan liknas vid Städa är ju dessutom uppåt väggarna, just eftersom Städa inte spolar tillbaka tiden eller gör någonting gjort ogjort - utan helt enkelt "städar". När jag städar mitt rum spolar åtminstone jag inte tillbaka tiden. Sen att den effekten också är lite konstig är en annan sak. För det sista, om den inte ska ha någon konkret nytta utan bara vara en liten vardagsgrej som gör att tidsmagiker kan ta bort väta om de trampat i en pöl, så är den ju i ärlighetens namn helt onödig och tar bara bort häftigheten hos tidsmagikerna, som ju rimligtvis borde syssla med lite tyngre grejer än så.

Men jag vill faktiskt ändå betona - om du gillar den, använd den. Faktiskt.

wallahad

Swordsman
Låter som att du fiskade efter effekten Reparera föremål.

Däremot, som en annan tråd tog upp, att skåda bakåt i tiden och se vad som hänt, där har vi något skoj för kronotropi.

Effekt: Häva Tidens slöja.
Filament; +1
Area: Personlig
Tid: Temporär.
Effekten kan göras provisorisk men inte permanent.
Effekten gör att användaren ser och hör vad som hände för upp till och med 1 timma.
Varje extra fillament som används ökar möjligheten att titta bakåt med dubbel tid.
Notera att man som användare måste förflytta sig själv för att ändra vyn.

Ymir

Liten kantbaron
Jag upplever att flera av dina effekter bryter mot Konsekvensen Lag i det att de sätter kausaliteten ur spel, och det är min uppfattning att en av de saker som gör Eon lite unikt som fantasyrollspel är att tidsresor faktiskt inte är möjliga.

That being said så har jag själv använt tidsresor i mina kampanjer, men bara i form av drakväktaren Ishan, och han är av allt att döma unik i världen - möjligen har vissa gudar typ Maktah utfört liknande bedrifter en gång, long ago.

Jag känner alltså att dina effekter går stick i stäv med Eons magiteoris lagar. Tidsresor kan fungera, men de måste isåfall hanteras varsamt och framställas som mycket spektakulära fenomen, att fucka med kausaliteten på reguljär basis som de här effekterna gör, det är något det är min uppfattning att det är meningen att man inte ska kunna göra i Eon.

Men, alltså, som andra sagt, tycker -du- att de här effekterna är koola och passar in, kör hårt, det är din spelvärld. Jag tycker att de rent regelmekaniskt är välskrivna och tycks välbalanserade, det är alltså mest det att de rimmar illa med settingens premisser. Huset Cuvri'ans medlemmar hade dödat sina mammor -och- varandra för kännedom om de här effekterna, typ.

- Ymir, tycker till

Regmolar

Swashbuckler
Jag upplever att flera av dina effekter bryter mot Konsekvensen Lag i det att de sätter kausaliteten ur spel, och det är min uppfattning att en av de saker som gör Eon lite unikt som fantasyrollspel är att tidsresor faktiskt inte är möjliga.
Tidsresor är möjliga från en eller två av de legendariska plasterna i L&H, men jag tror att vi två tycker tycker ungefär samma sak om den modulen.

Dessutom kan man resa både fram och bak i tiden via Skugglandet (den bra delen i L&H), men det är inget som man kan kontrollera och resor bakåt i tiden beskrivs som ovanliga. Skugglandet ser dessutom automagiskt till att man när man kommer ut hamnar för långt bort från sig själv föra att kunna rucka på kausaliteten.