Nekromanti Nya funktioner

Gardener

Champion
Vore helt klart en trevlig funktion. Men expanderade trådar drar mer kraft på servern. Så jag är kluven. Ska hur som helst rapportera in det som ett förslag till utvecklarna.

Rickard

Urverk speldesign
Ignore-funktionen är väldigt värdelös eftersom endast texten i inlägget är dold, men informationen om användaren är fortfarande synlig, vilket gör att man ändå får skrolla förbi inlägget. Det borde finnas en funktion för att minimera en hel användares information (samt inlägg) vid alla användare i en tråd. Sedan fixar ignore-funktionen att den är alltid är minimerad för just den ignorerade användaren.

/Han som tycker att om man ska ignore-funktionen eller inte bäst tas i en ny tråd

Rickard

Urverk speldesign
En tanke jag fick var att man ska kunna välja en stad ur någon lista (sno den från sj.se) så att man kan se någon sorts demografisk spridning bland användarna.

Tanken är att man även ska klicka i om man söker spelare (eller spelgrupp - fast det borde vara samma alternativ) och att man kan göra en sökning i sitt område för att se om det finns några spelare i närheten som också söker spelgrupp (eller spelare).

/Han som tycker det var jobbigt att få tag på spelare över forum

Rickard

Urverk speldesign
Skulle det kunna vara möjligt att lägga alla de här popup-menyerna som körs via javascript i början av sidan istället. Nu måste man vänta tills hela sidan har laddats (och man kan inte avbryta) tills man kan använda någon meny. Det är rätt irriterande (för mig som har en asseg uppkoppling och laddar stora trådar). Det är antagligen denna kodsnutt som borde ligga rätt mycket högre upp.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" style="height: 34px;"><pre><script type="text/javascript">getShouts(0);</script></pre></div></div>
/Han som gillar att han kan skriva antingen ":" eller "=" när han skriver [color]

Gardener

Champion
De ligger redan överst, html-koden läggs in innan menyernas html-kod, de registreras i javascript-koden direkt efter html-koden för dem läggs in och bör fungera direkt när de börjar användas.

Och getshouts-koden är enbart AJAX-anropet för att hämta senaste listan i vrållådan.

Tillägg: Provade nu att avbryta sidladdningen innan den var klar, och popup-menyerna i huvudmenyn fungerande fortfarande. Du får helt enkelt komma in med en tydligare buggrapport om jag ska kunna åtgärda någonting.

Rickard

Urverk speldesign
Ah, dumt skrivet av mig. Jag sitter ändå och testar vilka menyer som funkar men ändå skriver jag "ändra någon meny". Det är menyn Trådval som inte funkar medan sidan laddas.

/Han som ibland vill byta till trådad visning när han ska länka till inlägg eller kolla trådstrukturen

Gardener

Champion
Ja, den ser ut att ligga nedanför alla inlägg av någon anledning. Ska se om jag kan flytta om den, eller om den kräver nånting som finns först där nere.

Rickard

Urverk speldesign
Det vore bra att ha möjlighet att starta nya trådar från Bevakade forum. Det skulle kunna vara en ny knapp bredvid Filtrera där man kan välja att skriva en ny tråd i ett av de forum som man har satt på bevakning.

/Han som bifogar en bild på hur det skulle kunna se ut

Attachments

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Han said:
Det vore bra att ha möjlighet att starta nya trådar från Bevakade forum. Det skulle kunna vara en ny knapp bredvid Filtrera där man kan välja att skriva en ny tråd i ett av de forum som man har satt på bevakning.

/Han som ogillar att ta en omväg för att skapa nya trådar
Seconded!

Fan vilken bra idé, den har jag också önskat mig mer än en gång...

Rickard

Urverk speldesign
Något jag saknar är en draft, likt GMail, som automatiskt sparar ett påbörjat inlägg var femte minut.

/Han som hade spenderat en timme åt att läsa trådar och samla ihop till en länktråd, men som råkade stänga sitt fönster och nu är allt arbete borta

Gardener

Champion
Tror jag rekommenderade det till utvecklarna nån gång ungefär samtidigt som gmail fick det. Kom på idén, insåg att gmail måste ha ordnat en sån och det visade sig att de precis gjort det.

Tror jag får ta och föreslå det igen då det säkerligen glömts bort. Nu när det finns ajax-funktioner inbyggt i systemet så bör det vara en smal sak att lägga till.

solvebring

Superhero
Tycker det vore najs om det blev länkar direkt av url:er man slänger in i vrållådan. Väldigt störande just nu.
Plus att lådan själv flyttar ned halva url:en som inte kommer med när jag kopierar den - fast det kanske är Mozilla, vad vet jag.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Sökfunktion

Ibland när jag gör en sökning på forumet känner jag att jag skulle vilja ha möjligheten att enbart se de inlägg som är trådstarter. Finns det möjlighet att urskilja dessa inlägg på något sätt, och skulle det vara möjligt att lägga till en ruta på sökfunktionen så att man kan kryssa för "Visa endast startinlägg" eller något liknande? Naturligtvis i mån av tid, lust och ork.

/tobias

Gardener

Champion
Re: Sökfunktion

Inte i dagsläget, men det vore en väldigt bra funktion. Både att bara kunna söka i trådstart, samt sökning i hela tråden, men bara visa en träff per tråd.

Rickard

Urverk speldesign
Här är något jag saknar.

Automatisk länkning
När man skriver en sak, typ ett spel, ett spelföretag eller för all del en forumspecifik term så blir den automatiskt länkad så att man kan läsa mer om företeelsen. Folk ska kunna föreslå ord samt en länk på ordet. Tänk alla termer på The Forge, alla indiespel eller alla rollspelstermer; förklarade med endast ett enda klick.

/Han som tror att det skulle kunna bidra till ett nybörjarvänligare forum

krank

Han said:
Här är något jag saknar.

Automatisk länkning
När man skriver en sak, typ ett spel, ett spelföretag eller för all del en forumspecifik term så blir den automatiskt länkad så att man kan läsa mer om företeelsen. Folk ska kunna föreslå ord samt en länk på ordet. Tänk alla termer på The Forge, alla indiespel eller alla rollspelstermer; förklarade med endast ett enda klick.

/Han som tror att det skulle kunna bidra till ett nybörjarvänligare forum

Det där känns som en skitbra funktion, men jag skulle vilja ha det som en on/offgrej i så fall. Lite som kryssrutorna som finns längst ner idag, typ "lägg till min signatur". Tänk er en kryssruta som säger "länka alla vanliga begrepp" som man dessutom kunde defaultkryssa i sin profil...

Jag har dock inte en blek om hur detta skulle kunna genomföras, ty jag må vara teknisk redaktör, men jag har tyvärr noll koll på just det här forumsystemet "bakom kulisserna" med php-kodning och såna saker...

EDIT: Gardener, har inte vi en Tracgrej så man kan posta buggar och feature requests där? Det vore ju ett najs sätt att komma ihåg alla såna här bra idéer, så när man känner för det har man en praktisk lista att gå igenom...

Gardener

Champion
Jag har nyligen satt upp en utvecklingsmiljö på följande adress:

http://trac.rollspel.nu

Den är dock inte så aktiv än. Tanken är dock att all teknisk utveckling kommer gå via den. Så bara felrapporter och feature requests som läggs in där kommer hanteras.

För dom som hjälper till med utveckling kommer det även finnas möjlighet att bläddra i all kod för systemet online. Dessutom kommer all utveckling ske mot versionshanteringssystemet Subversion.

Allt det är inte upplagt än dock. Jag måste sätta upp rättigheter så att inte vem som helst kan komma åt koden, forumsystemskoden får nämligen inte spridas hur som helst.

Plugins för att hantera utbytning av innehåll i stil med definitioner av ord eller länkning till wikipedia med mera finns i en uppsjö till Joomla. Har definitivt tänkt lägga in sånt. Möjligen kopplad till en ordlistekomponent på siten. Sen att koppla det till inläggen i forumet är lite lurigare. Det finns stöd för att göra vissa grundläggande saker på inlägg inbyggt. Men det är nog lite mer jobb att få en joomlaplugin att funka, men inte omöjligt. Om inte annat kan man sno koden.

krank

Gardener said:
Den är dock inte så aktiv än. Tanken är dock att all teknisk utveckling kommer gå via den. Så bara felrapporter och feature requests som läggs in där kommer hanteras.
Låter vajjert. Jag längtar redan...

...och det säger ganska mycket om mig som person, skulle jag tro.

Gardener said:
Plugins för att hantera utbytning av innehåll i stil med definitioner av ord eller länkning till wikipedia med mera finns i en uppsjö till Joomla. Har definitivt tänkt lägga in sånt. Möjligen kopplad till en ordlistekomponent på siten. Sen att koppla det till inläggen i forumet är lite lurigare. Det finns stöd för att göra vissa grundläggande saker på inlägg inbyggt. Men det är nog lite mer jobb att få en joomlaplugin att funka, men inte omöjligt. Om inte annat kan man sno koden.
Mjo.
Som sagt, det ideala vore ju att dessutom ha en switch så att man kunde stänga av funktionen om man ville, antingen när man skriver inlägget (som i infoga min signatur och så) eller när man visar inlägg (typ "visa länkar till vanliga uttryck"). Fast det kräver nog en faslig massa fulhackande, och det betyder ju trasighet när vi uppgraderar forumet nästa gång...

Gardener

Champion
Det börjar bli lite väl tekniskt nu, men jag har flera idéer på hur det ska lösas.

Jag skulle helst undvika snabbhack och duplicering av kod och liknande. Men det får ju inte ta hur mycket tid som helst att bygga heller.

Jag hade en tanke tidigare om att köra forumet wrappat genom Joomla. Så funkar det med SMF på Spelwebben. Det kräver dock en del arbete, så jag har i princip ratat den idén.

Man skulle också kunna se till att det går att köra Joomla-plugins på text för forumet. Det borde inte vara så jättejobbigt, speciellt som allting kommer vara installerat på samma ställe.

Eventuellt finns det också en möjlighet att utnyttja Joomlas ramverk från forumet. Då skulle det kunna gå att göra mycket coolt.