Nekromanti Nya graemlins …

Sodivra

Champion
Re: Ehm …

Teori i alla ära, i slutändan handlar det väl om förståelse för andra. Jag kan förstå att för Dante är den suckande gremlingen faktiskt inte störande, men för dig så är den det, vilken pixelminoritet den än är i..

Teorierna kan visserligen ge lite mer tyngd, en anledning att gnälla/försvara förutom att man gillar det.

Jag själv kör 800x600, och jag hatar saker som blinkar och rör sig när jag läser.
Jag får väl hoppas att :gremsuck: inte används så ofta.

Phelan

Hero
Re: Jag med!

Men vi får inte alla som vi vill.

Äsch, kom igen! Det är ju bara drygt två månader till jul...

Mvh / Phelan

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Men allvarligt …

Kan vi inte vänta och se om det blir ett problem eller inte. Ännu vet vi nämligen inte. För det enda du gjorde var att kasta en blick på :gremsuck: och börja mumla om att ev. lämna forumet.

How's that for over-reacting? :gremwink: Sådan respons kan få vem som helst att gå i försvarsställning.

Jag är f.ö. väl medveten om att våra ögon har lätt att uppfatta rörelse. Jag har pluggat både beteendevetenskap och gränssnittsdesign. :gremsmirk:

Just nu när jag skriver detta tittar jag mitt på bildskärmen och är väl medveten om den animerade Fenix-bannern högst upp på sidan. Däremot lägger jag inte ens märke till :gremsuck: i Instant Graemlins-fältet till höger. Vem vet, du kanske heller inte lägger märke till dem efter att ha testat.

Men, visst, om det visar sig att folk tappar all fokus och läsförståelse och blir afatiker, dyslektiker och analfabeter pga. den animerade graemlinen så kan jag överväga att göra om den. :gremgrin:

Rickard

Urverk speldesign
Re: Men allvarligt …

"Kan vi inte vänta och se om det blir ett problem eller inte."
Vem tror du egentligen orkar kommentera hur jobbig det är med rörliga smilies? Vad är det för fel med att förebygga tänkbara problem? Jag har ju till och med gjort statiska smiles.. Det tog ungefär 10-20 minuter av mitt liv..

"Just nu när jag skriver detta tittar jag mitt på bildskärmen och är väl medveten om den animerade Fenix-bannern högst upp på sidan. Däremot lägger jag inte ens märke till i Instant Graemlins-fältet till höger. :gremsuck:"
Däremot så stördes jag märkvärt utav de som var ditt inlägg.. Blev stört av det 2-3 gånger när jag läste och tappade bort mig.. Jag tyckte det var jättejobbigt att läsa det här inlägget.. Ok, fast jag räknas väl inte för nu ses jag väl nu som partisk?

Nåja, jag får väl nöja mig med att trycka Esc varje gång det dyker upp någon ful :gremsuck:-smilie och sedan fixa Firefox som spärrar :gremsuck:-bilden helt så jag slipper det där problemet i framtiden.. Synd bara att jag måste fixa till sådant, när forumet tydligen inte kan det, trots att det är en enkel grej..

/Han måste först installera om datorn, för han kan inte köra Mozillabaserade program på datorn efter en Firefoxkrasch med java inblandat

Dante

Staff member

»Vem tror du egentligen orkar kommentera hur jobbig det är med rörliga smilies?«

Du? Feuflux? Snigel?

»Vad är det för fel med att förebygga tänkbara problem?«

Resonerar man på det sättet skulle vi ju fortfarande dras med den allra första forumsversionen och aldrig våga göra några förändringar – någon kanske inte gillar nästa version.

»Nåja, jag får väl nöja mig med att trycka Esc varje gång det dyker upp någon ful :gremsuck:-smilie och sedan fixa Firefox som spärrar -bilden helt så jag slipper det där problemet i framtiden.. Synd bara att jag måste fixa till sådant, när forumet tydligen inte kan det, trots att det är en enkel grej.«

Om du nu kan kringå det du upplever som ett problem, varför beröva alla andra användare en animerad graemlin?

I slutändan är det dock inte jag som bestämmer om graemlinarnas vara eller icke vara. Jag är blott en användare som alla andra. Det är upp till redaktionen att ta ställning till vad som ska göras.

Men det bästa vore förstås om man, i sina inställningar, kunde välja mellan animerade och statiska graemliner. Då skulle typ alla bli nöjda.

Rickard

Urverk speldesign

Han och sedan Dante said:
»Vem tror du egentligen orkar kommentera hur jobbig det är med rörliga smilies?«

Du? Feuflux? Snigel?
Oj, så det fanns flera förutom mig? (min poäng kom fram) :gremwink: Hur många mer vill du ha? En namnlista? Poll?

"Resonerar man på det sättet skulle vi ju fortfarande dras med den allra första forumsversionen och aldrig våga göra några förändringar – någon kanske inte gillar nästa version."
Det är väl ändå en klar jävla skillnad? Forumsförändringarna innehöll bra saker också och att helt byta tillbaka till gamla systemet är ju bara dåligt.. Det har funnits tillfällen då delar utav forumssystemet har försvunnit.. Ta betygssystemet som exempel.. Jag har inget emot :gremfrown: för den animeringen störde mig inte.. :gremsuck: har dock för mycket förändring..

Jag sade inget om din nya :gremshocked:-smilie.. Den är ju bra.. Jag motvände mig mot en del av förändringen och jag till och med föreslog och skapade egna lösningar.. Hur många är det som har gjort det när de klagat på forumet?

"Om du nu kan kringå det du upplever som ett problem, varför beröva alla andra användare en animerad graemlin?"
Ja, just det.. Jag glömde det där med att du gjorde en animera smilie för att alla saknade en animerad smilie, och inte en som himlade med ögonen.. Nä, det här är bara en sandlådediskussion.. Jag presenterade mitt (om än i jättedålig form, vill helt klart medges) argument redan i första inlägget och diskussionen har inte fört fram något mer, så om du nu inte skriver något heltokigt som svar (som jag faktiskt tyckte du gjorde nu) så kan vi gott lägga ner den här diskussionen..

/Han som undrar hur många som skulle störa sig på att smiliesarna inte skulle vara animerade

Dante

Staff member

Jag håller mer än gärna med om att ditt första inlägg i denna tråd inte var helt optimalt formulerat.

Att du sedan påstår att det är »jättejobbigt« att läsa inlägg med suck-graemlinen tycker jag låter … lite överdrivet. Lika jobbigt som i att vara långtidsarbetslös? Lika jobbigt som att jobba i en kolgruva? Lika jobbigt som att bli dumpad av en tjej man gillar? Lika jobbigt som kärnvapenkrig? Nä, det där var minst lika »heltokigt« som något jag skrivit.

Jag förnekar inte att du irriteras av animationen – däremot tycker jag du beskriver denna irritation i överdrivet kraftiga ordalag.

Forumsuppgraderingsliknelsen tycker jag funkar ganska väl. Du säger att en del »bra« saker tillkommit i uppgraderingarna. Men vem ska avgöra vad som är en bra uppgradering och vad som är en dålig? Om man (som du förordade) ska stämma i bäcken och förebygga eventuella problem måste ju någon bestämma vad som eventuellt kan komma att utgöra ett problem. Jag ger mig fan på att man kan hitta någon som inte gillar den senaste uppgraderingen och tycker att det var bättre förr. Ska vi då foga oss efter denna person och återgå till det gamla?

Betygssystemet fick ju i alla fall leva ett tag innan det avlivades. Det testades och fick en mängd klagomål och togs därför bort. Den animerade graemlinen hade existerat i tre och en halv timme när du slaggade den.

Varför är du så neggo till att låta den stackars lilla suck-graemlinen få en prövotid? Varför vill du inte ens ge den en chans?

Rickard

Urverk speldesign

"Varför är du så neggo till att låta den stackars lilla suck-graemlinen få en prövotid? Varför vill du inte ens ge den en chans?"
Av samma anledning till varför betygssystemet inte gavs någon chans.. För att jag antagligen ville tänka ett steg i förväg.. Men visst, problemet är inte stort.. Det är ju inte så att den lille rackaren inte är med i varenda inlägg.. Hade jag varit mer smågin så hade jag slängt in den i min signatur.. Jag får väl anpassa mig för att komma förbi det.. De irriterande reklamskyltarna längst upp har jag fått acceptera men de förekommer inte så ofta (jag läser med platt visning och kan därmed skrolla därifrån rätt kvickt)..

/Han som undrar hur mycket av tyngden i hans "gnäll" som Dante har läst in i och med sin försvarsställning

EchonCique

Hero
Ja, allvarligt talat.

/Han som undrar hur många som skulle störa sig på att smiliesarna inte skulle vara animerade
Jag. Jag tycker att nuvarande smileys i princip är omöjliga att tolka. Jag ser knappt någon skillnad alls på de, de är bara ett myller av mörkgröna och svarta pixlar med ett försvinnande antal i annan färg.

Om jag fick bestämma skulle smileysarna göras om från grunden så att de lätt kan särskiljas från varandra OCH förmedla den ursprungssmiley som de skall efterlikna.

Men detta är ju bara min åsikt och jag förväntar mig absolut inte att detta delas av en majoritet av forumets användare.

Phelan

Hero
Re: Ja, allvarligt talat.

Sedär! Då är vi i alla fall tre stycken som tycker att de gröna graemlinsarna är otydliga!

Även om jag kan förstå att det givetvis är coolare att ha graemlins, som är lite mer fantasy, än vanliga gula smileys, så tycker jag det är synd att det har blivit på bekostnad av funktion. Huvudpoängen är väl ändå att man lite grafiskt ska kunna förmedla olika känslouttryck, om man inte riktigt ser hur de olika figurerna ser ut och det blir otydligt vad för känsla de ska förmedla så faller själva vitsen med att ha grafiska figurer. (Nu har jag visserligen bara en liten 15-tumsskärm hemma, så det kanske är tydligare på en större skärm, men jag ser ingen anledning till varför ett enkelt forum skulle behöva en större skärm för att kunna uppskattas till fullo.)

Mvh / Phelan

walium

Ganska töntig, faktiskt
Nä, allvarligt talat.

Det är kul att så många engagerar sig. Det är tråkigt att de väljer att göra det i en obetydlig skitsak. Finns det inget ämne här på wrnu som bättre förtjänar inlägg efter inlägg? Finns det ingen fråga som bättre förtjänar ert engagemang? Jag skulle kunna visa upp två frågor, nämligen årets julkalender och föreningsbildandet som tuffar på i det tysta utan att generera en massa inlägg, inte ens missnöjda. Jag tror redan att det har framgått att de finns de som inte gillar de gamla simliesarna utan att frågan behöver ältas i all oändlighet.

Klon

Hero
Re: Ehm …

Det här är väl mest en fråga om perceptionspsykologi. Jag vill minnas (men har ingen direkt hänvisning annat än till mitt kassa minne ) att det man uppfattar sin omgivning i tre kategorier med innebördes prioritet.

Det första man ser, är rörelse.
Det andra man ser, är färger
Det tredje man ser, är mönster
Nja... kognitionsvetenskap är vad det handlar om, eller kognitiv psykologi...
Vilket jag bara råkar läsa för tillfället (in fact borde jag plugga inför tentan i denna stund) Att man ser saker som blinkar, rör sig osv har med uppmärksamhet att göra. Det finns frivillig uppmärksamhet (att titta på kaffeloppen exempelvis) och sådan som sker automatiskt (plötsliga ljud, ljussken etc)
Något som blinkar, rör sig eller liknande drar till sig uppmärksamhet.

Allt detta grovt förenklat givetvis, borde som sagt plugga så jag har inte tid med längre en förklaring.

I vilket fall, en animerad smiley drar till sig uppmärksamheten på ett sätt som en oanimerad gör (vilken fortfarande är "utstående" genom att den skiljer sig från texten ganska markant)

EchonCique

Hero
[OT] re: Viktiga ämnen

Detta är ett viktigt ämne, annars hade det inte genererat sådan aktivitet. Sedan att du anser att det finns viktigare ämnen, får stå för dig så länge jag slipper tycka exakt likadant. Är det ett schysst avtal? :gremlaugh:

Gå ner och läsa mina inlägg igen i Föreningsforumet om du har tråkigt. Jag gav positiv respons, normala förslag på saker och ting och även kryddade saker som enkom var menade att skapa diskussion. Detta i några stycken inlägg i olika trådar om jag minns rätt, men inte mycket diskussion blev det. Är det okunskap, passivitet eller något annat som är anledningen till detta? Där har du något att fundera på. Det tycker jag är en viktig fråga att reda ut. :gremgrin: