Fler rollpersoner, men nu med mystiska krafter.
Ambrier
Extra erfarenhet: 0
Diskret 14 (kan ökas till 19 för 18 erfarenhet)
Viljestyrka 13 (kan ökas till 18 för 18 erfarenhet)
Måste sänka ett annat karaktärsdrag ett steg.
Skugga: 1
Ordensmagi (tradition)
Nivå 1: Lyckat Viljestark: Du utför en kraft som tar dig 10 minuter, kräver 1T6 Korruption, men de två högsta utfallen på Korruptions-tärningen (5, 6 på 1T6) räknas som Korruption 1.
Nivå 2: När du aktiverar en kraft: du påverkar upp till fem individer.
Mystisk kraft: Orakelben
Ger tillgång till en tematisk sfär. Såvida du inte tillhör dess tradition, ger Mystisk kraft dig 1 Skugga. Spelaren får en markör som har målets namn på sig. Under en veckas lopp kan spelaren välja att använda markören för att låta ett slag målet ska utföra bli antingen Enkelt eller Svårt (2T20).
Nivå 1: Lyckat Listig: Kraften du utför sker efter 10 minuter och ger dig 1T6 Korruption.
Rollpersonen kan ge markörer till alla andra i gruppen som den kan spendera för att göra slag Lätta eller Svåra (2T20). Korruptionen för kraften sitter i tills dess att alla markörer är kastade.
---
Bortbyting
Extra erfarenhet: 0
Övertygelse 13 (kan ökas till 18 för 18 erfarenhet)
Skugga: 2
Svartkonst (tradition)
Nivå 1: Lyckat Viljestark: du får 1T6 Korruption och utför kraften efter 10 minuter. Om du slår lika med eller under din Skugga lyckas slaget och kräver endast 1 Korruption.
Ståndaktig (släkt-förmåga)
Nivå 1: Får använda Övertygelse istället för Viljestark.
Mystisk kraft: Blodsband
Ger tillgång till en tematisk sfär. Såvida du inte tillhör dess tradition, ger Mystisk kraft dig 1 Skugga. Tills dess att mystikern somnat får den fördela Skada bäst den vill mellan sig själv och målet. Mystikern vet också precis var någonstans målet befinner sig och hur den tog sig dit.
Nivå 1: Lyckat Listig: Kraften du utför sker efter 10 minuter och ger dig 1T6 Korruption.
Mystisk kraft: Flammans portal
Ger tillgång till en tematisk sfär. Såvida du inte tillhör dess tradition, ger Mystisk kraft dig 1 Skugga. Under en minut får mystikern höra allting runtomkring en lägereld. Lägerelden kan vara inom en mils avstånd eller på en plats magikern tidigare spenderat en dag. För ytterligare en Korruptions-tärning får mystikern se och för ännu en kan den stiga in i portal och komma ut ur den andra lägerelden.
Nivå 1: Lyckat Listig: Kraften du utför sker efter 10 minuter och ger dig 1T6 Korruption.
Svartkonst + köpa från andra traditioner genererar Skugga vilket kan negera kostnaden för att använda krafter. Ståndaktig gör att bortbytingen inte behöver köpa något i Viljestyrka, annat än för att motstå influens av krafter, men Nivå 2 (6 erfarenhet) i den gör slag för Viljestark slag Enkla (2T20).
---
Rese
Extra erfarenhet: 0
Skugga: 1
Stark: 17 (kan ökas till 20 för 8 erfarenhet)
Listig 12 (kan ökas till 16 för 18 erfarenhet)
Måste sänka ett annat karaktärsdrag ett steg.
Mystisk kraft: Väcka vålnad
Ger tillgång till en tematisk sfär. Såvida du inte tillhör dess tradition, ger Mystisk kraft dig 1 Skugga. En varelse som varit död högst en vecka kan väckas åter i formen av en a) svag (T6), b) ordinär (T8), c) utmanande (T10) eller d) stark (T12) gast.
Nivå 1: Lyckat Listig: Kraften du utför sker efter 10 minuter och ger dig 1T6 Korruption.
Nivå 2: Du aktiverar kraften: Kraften du utför får effekt i början av nästa stridsrunda så länge du inte utsatts för Skada, faller eller måste slå ett slag mot Viljestark under den tiden.
Eftersom mystiker får Skugga om de får Korruption som är mer än halva Stark (avrundas uppåt), innebär det att denna rese kan väcka ordinära gastar utan att vara rädd för att få Skugga (permanent Korruption). Slå ihjäl någon och väck den nästkommande runda.