Nekromanti Nya grupper; takt och ton

Storuggla

Champion
Re: Rollspelsdisciplin

"Om det är spelarmobbning, hur kommer det sig att spelarna stannar kvar i kranks eller andras spelgrupper? De lider i tysthet?"

Öhm... är inte det ganska definierande för mobbing i huvud taget?

Storuggla, undrar blott

ripperdoc

Myrmidon
Ang. mobiler

- Att ha på vibrator eller diskret rington är det minsta man kan begära inom rollspel, precis som i möten på jobbet.
- Vissa samtal måste tas, men de flesta behöver det inte. Man bör kunna skippa rent sociala samtal till senare. Precis som på jobbmöten.
- Tar man ett samtal försöker man hålla nere tiden - tror man att samtalet är viktigt och man behöver ta lite tid, säg till resten av spelgruppen så de kan passa på att ta en paus.
- Om mobilen ringer ofta, ex. om någon full och glad vän vill berätta om allt spännande han ser - stäng av mobilen. Ett ständigt ringande eller spring hör inte hemma under rollspel. Jobbar man i en telefonsupport så gör man bäst i att inte spela rollspel samtidigt :gremsmile:

ripperdoc

Myrmidon

Öhm... är inte det ganska definierande för mobbing i huvud taget?
Jag tyckte bara det var lite absurt att kalla deltagande i en frivillig nöjessysselsättning, där någon säger åt en att inte prata skit, för mobbing. Det vattnar ur begreppet lite så att säga. Mobbning för mig är när elaka ungjävlar systematiskt trycker ner eller plågar stackare som inte kan eller vågar säga till/byta skola.

Storuggla

Champion
"8: Folk kommer för att de vill träffas och spela rollspel. Får jag inte betalt spelar jag bara med folk jag kommer väl överens med."

Word.

Storuggla, livet är för kort för usla spelsessioner

Storuggla

Champion

"Jag tyckte bara det var lite absurt att kalla deltagande i en frivillig nöjessysselsättning, där någon säger åt en att inte prata skit, för mobbing. Det vattnar ur begreppet lite så att säga. Mobbning för mig är när elaka ungjävlar systematiskt trycker ner eller plågar stackare som inte kan eller vågar säga till/byta skola."

Tja, mobbing förekommer på arbetsplatser och idrottsklubbar och hela faderullan också. Kanske Fet-Olle tar illa vid sig av de tjockisskämt runt spelbordet som riktas mot honom, men han vågar inte säga något för han är rädd att bli utesluten ur spelgruppen, hans enda vänner här i världen! Och bor sedan Fet-Olle i en liten ort där de enda spelarna är just hans grupp, så har han inte så mycket val.

Eh, det jag vill ha sagt är att mobbing inte slutar efter att man gått ur gymnasiet eller för att det inte är obligatisk närvaro. Det fortsätter. Sen vad man klassar som mobbing är svårare, men jag är ingen lärare så jag slipper ha koll på den biten :gremwink:

Storuggla, ord gör ont älgar gör mer

Troberg

Sinister eater
Re: Ang. mobiler

- Att ha på vibrator eller diskret rington är det minsta man kan begära inom rollspel, precis som i möten på jobbet.
Jag tycker regeln som någon (tror det var Gatubolaget i Göteborg, men kan minnas fel) hade var bra: Om din telefon ringer under ett möte så bjuder du på lunch.

Dessutom anser jag att följande är direkt olämpligt (på förekommen anledning, I might add):

* Okynnes-SMS-ande som kan vänta.
* Spela spel på mobilen.
* Diskret använda mobilen för att ringa någon av de andra vid spelbordet och sedan lägga på i ett missriktat försök till humor.

Liknande gäller dessutom för bärbara datorer. Spelledaren har rätt att han en sådan. Spelarna har bara rätt att ha dem om spelledaren säger så, och de ska användas till avsedd funktion i spelet, inte till (återigen på förekommen anledning):

* Slösurfande
* Spel
* IM
* Filmtittande
* Musikspelande
* Systemadministration
* Försök att hacka värdens privata nät

Troberg

Sinister eater

Ärligt talat - det är en sak att inte tycka om sådant inom sin spelgrupp, men här blåser (andra än Arvidos) upp saken helt enormt (så mitt svar riktar sig alla dessa).
Precis min tanke. Jag tror det här är ett fall av att spelgruppens "rå men hjärtligt"-nivå inte riktigt förmedlades i skriftlig form. Om någon hör mig säga "Du där med Hitlerluggen, klipp dig och skaffa ett jobb!" så kan de ta anstöt, medan jag i själva verket har en relation med personen ifråga där det uppfattas som en skämtsam hälsningsfras och bara är skoj.

Ha inte så bråttom att anta värsta alternativet.

Storuggla

Champion

"Jag tycker regeln som någon (tror det var Gatubolaget i Göteborg, men kan minnas fel) hade var bra: Om din telefon ringer under ett möte så bjuder du på lunch."

Jag jag jobbade som vakt hade vi en liknande; om du av misstag trycker på överfallslarmet måste du bjuda alla som hör det på tårta. Eftersom larmet gick ut över radion så var det hela jävla avdelningen som hörde. Tårta för uppåt 50-80 pers blir dyrt i längden, men systemet fungerade.

"* Spela spel på mobilen."

Den har jag själv brutit mot. Situationen krävde det dock, vi hade läst ut alla serier värden hade och bläddrat i alla spelböckerna, men spelledarens och spelarens lilla soloäventyrande hade inte tagit slut än.
Öh, de gjorde inget snuskigt alltså, det var bara att en av spelarna drabbades av "Jag smyger ut när de andra sover och gör det här och det här och det här..."-sjukan och spelledaren lät honom hållas. Trist. :gremfrown:

Storuggla, fransk drottning

Storuggla

Champion

"Ha inte så bråttom att anta värsta alternativet."

Men det är ju internet?

Storuggla, konspirationsspel med oljekooperationen

Troberg

Sinister eater

Den har jag själv brutit mot. Situationen krävde det dock, vi hade läst ut alla serier värden hade och bläddrat i alla spelböckerna, men spelledarens och spelarens lilla soloäventyrande hade inte tagit slut än.
Öh, de gjorde inget snuskigt alltså, det var bara att en av spelarna drabbades av "Jag smyger ut när de andra sover och gör det här och det här och det här..."-sjukan och spelledaren lät honom hållas. Trist.
Då är det OK, under förutsättning att man lämnar bordet så att det inte stör.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Vår huvud-"regel": Rollspelsmötet är en form av umgänge. Vi beter oss som vi i vanliga fall gör när vi umgås. Om någon ber andra att sluta vara off lyder vi av respekt, men vi drar inte ut passiv-aggressiva artilleriet bara för att någon kom på ett tillfälle att berätta ett skämt. Anledningen till att jag satte "regel" inom citationstecken är att detta knappast är något nedskrivet, utan bara vanligt hyfs.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Nej, du är inte ensam

Om du inte vill misstolkas så bör du vara tydligare eller alternativt hänga här så mycket att alla lär känna dig och den spelstil som du företräder ordentligt. Internet är fullt av missförstånd och överdrivna reaktioner. Och skäl till vår feltolkning är att den typen av rollspelande och spelande inte är särskilt ovanligt ute i stugorna. Men nu visar det ju sig att våra farhågor var felaktiga. :tekopp:

"Det skulle ha kunnat göra mig en liten smula irriterad, om jag inte varit en sån fin kille."

Jag tror att vi alla är tacksamma för detta. :gremsmile:

Men låt oss inte förpesta tråden mer med denna onödiga och måttligt intressanta diskussion.

Pom

Swashbuckler
Ett gränsfall är när en spelare ringer sin flickvän (eller vice versa) varje kväll så att de får "prata av sig". Om man sköter det snyggt på 10 minuter när man inte är aktiv i spelet är det ok. Om samtalet tar 25 min och spelaren hade behövts vid spelbordet är det inte ok.
Precis.

Om jag hade råkat ut för spelare som själva satt och lekte med sina nallar eller fick struntsamtal många gånger per spelmöte skulle jag kanske ha sett strängare på telefonerande under spel, men det har jag inte. Mina spelares närmaste är väl medvetna om att spelmöten är sällsynta och dyrbara. De ringer inte om det inte behövs.

thark

Hero

Tja, det går ju åt båda/alla håll. "Var inte distraherade"-regeln motsätts av "håll spelet någorlunda engagerande för alla närvarande"-regeln; den ena funkar inte utan den andra.