Nekromanti Nya "Hardware"...

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Har två funderingar om nya "Hardware" (bara projektnamn):

1) Finns det några förslag på vad modulen kan heta? (Vi har ett antal förslag själva, men det skadar inte med mer uppslag.)

2) Synpunkter på innehållet? (Som det ser ut nu så är de två största tilläggen/förändringarna a) fordon, b) androider.)

MVH
Carl Johan Ström,
Neogames AB
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Tja.
Jag ser ju gärna att innehållet skiljer sig så mycket som möjligt.

Bara en uppdatering från n1 till n2 av hardware tycker jag låter som en besvikelse. Det ska vara med nya saker för att jag ska orka köpa den.

Å andra sidan var hardware en bra bok så det skulle ju inte skada med en till n2...

chrull
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Några förslag

En genomgående beskrivning av AutoChef™ med dess olika moduler (som tillåter tillagning av specialmåltider), olika "måltidspaket" och hur de fungerar (stoppa in en Fugu Fish Sticks™ i din AutoChef™ och efter 5 minuter kan du hämta dina nystekta, ströbrödsklädda ballongfiskfiléer komplett med ugnsbakt potatis med smör, ångkokta ärter och sparris samt remouladsås) samt råvarupaket som innehåller de mest grundläggande ingredienserna.

Det hade även varit tufft om beskrivningarna av de lite större grejerna inleds med någon form av reklamsolgan, typ: "AutoChef™, som gör kärnfamiljen komplett"

Ett kapitel kallat "Software" eller nå där det tas upp hur lite mer om internet, t.ex. om det krävs inloggning med något konsto som är unikt för varje person o.s.v. Helt enkelt lite mer jordnära saker än hacking och programmering som redan beskrivs nog bra i grundreglerna.

Jag skulle helst vilja se den Nya Hardware som en modul som beskriver en hel del vardagsprylar så att känslan av framtiden även finns i just hemmens vardagen och inte bara ute på slagfälten, "ute på stan" o.s.v.
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
JAA!

:C) underbart!!! minst sagt! eftersom hardware är min favorit modul nr. 1 så tycker jag att det inte finns så mycket som behöver ändras på. en uppdatering helt enkelt.
vad jag vill se i en modul är massor och åter massor med fräcka prylar!
saker som jag tycker är onödiga är avsnitten om sjukhus och hur de fungerar, cybertech, cyberdäck(lite olika däck är helt ok men jag tänker mest på alla onödiga "stats" för dom), media(gärna info om hur dom fungerar men inte mer kannaler och favorit program).
kan du berätta mer om den nya tillägen? vad kommer androider få för någon plats i neotechs värld? hittintills har de ju haft en ganska obetydlig roll...?
och vad är det för fel på namnet "hardware"? funkar väll bra? bara att sätta en liten två efter?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: JAA!

Modulen är ju bara i planeringsstadiet. Så det är inte helt klart exakt vad som är med eller inte. Stats för cyberdäck kommer med stor sannolikhet inte finnas med. Däremot skall media vara kvar och byggas på ordentligt, vilket kan innebära fler besrkrivna TV-program, bland annat. Cybertech skall inte heller finnas med.

Androiderna i nya Hardware kommer knappast att förändra världen. Androider är och kommer förbli mer eller mindre sällsynta. Men de kommer att beskrivas.

Kom gärna med fler tips, inte minst sådana som är av rent praktiskt natur som man upptäcker efter att ha använt en modul länge, exempelvis "Varför är utrustningslistan först och inte sist, och varför står inte det och det med?".

/RipperDoc - snabba korta svar
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
Re: JAA!

men varför behåller ni media? jag måste säga att jag tycker att det är ovanligt onödvändigt... och varför beskriva androider ifall de nu är så ovanliga? fast jag skulle inte ha något emot lite info om dom så länge jag slipper super duper androider(vad syftar ni på med "androider" egentligen?), jag menar att jag inte vill se några terminator robotar utan snarare resturang robotar och sådant... inget överdrivet helt enkelt. :C) ^_^
rent praktiska tips? tja, använd uppläget från gammla hardware! för den är bäst! (men gärna ännu mer prylar!) :C)
vem är det som ska skriva nya hardware föresten? ripperdoc?
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Nää...

...men vad trevligt.

Något jag tänkte på som iof är ganska ovesäntligt men kan vara kul att ha. För några veckor sedan fanns det en tråd som diskuterade batterier. Om ni kunde lägga till laddning och spänning på batterierna så kan man räkna ut hur länge det räcker för att försörja ett cybertech. Det kan t ex vara bra att ha om man tassar rundor i skogen(den som finns kvar) ett par dagar och under den tiden inte kan ladda upp batterierna i kroppen. Det är ju lite tråkigt om ens artificiella ben lägger av helt plötsligt :gremwink:

En uttömmande beskrivning av nätet likt den i N1 fast lite mer uppdaterad hade varit användbart. För det som nämns i N2-boken är i stort sett bara regler och ingen direkt beskrivning av varken näter, program etc. Då skadar det inte heller att lägga till vardagsnätet som DAKRilla skrev
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
Re: Nää...

"...men vad trevligt."
ja! ^_^

" För några veckor sedan fanns det en tråd som diskuterade batterier. Om ni kunde lägga till laddning och spänning på batterierna så kan man räkna ut hur länge det räcker för att försörja ett cybertech."
Aaah! :C) den tråden är ju definitionen av "tala förbi varandra"! hehe, jag förstod aldrig vad du skulle ha laddningen och spänningen till? varför räcker det inte med att ange hur mycket energi batterierna har och hur mycket cybernetiken drar?
för övrigt undrar jag hur neogames kommit fram till de siffror de använder? det skulle vara trevligt att se hur mycket energi en cyberarm drar i förhållande till en vanlig...

"En uttömmande beskrivning av nätet likt den i N1 fast lite mer uppdaterad hade varit användbart."
DOH! ^_^ det heter hardware inte software! sålunda finns det ingen plats för sådant! eller, tja jag säger som så att det är bättre med något sådant än ambulansservicen så om det blir plats över så kan man ta med det... annars får vi vänta tills Neotech Cyberspace! :C)
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: JAA!

Eftersom media är det enskilt viktigaste i livet för de flesta invånarna i Neotechvärlden så bör media ha mycket utrymme. Personligen har jag inga problem med att ha ännu mer mediamaterial än vad som planerats till nya Hardware, men det lär inte få plats.

Med just "androider" menar man väl humanoida robotar, men modulen kommer förstås att behandla även andra robotar om androider tas upp. Sedan är inte Neotech ett helt robotiserat samhälle; det vore för mycket science fiction. Det finns dock en hel del sorters robotar att beskriva ändå.

Nu ska ju långt i från allt material skrivas nytt, mycket ska mest uppdateras, men Emil Björnsson är huvudansvarig för det. Jag kommer att hjälpa till med hela uppdateringen av modulen, samt skriva åtminstone allt om fordon. Sedan lär väl Carl-Johan lägga näsan i blöt lite här och där :gremwink:

/RipperDoc
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
Re: JAA!

men kan man inte ge media plats någon annanstans? varför just i hardware? det känns ju så ordentligt malplacerat! visst, jag har inget emot information om media men i hardware? prylboken? nää, käns fel. hellre i modulen Neotech SocietySucks! ^_^

vad finns det för olika androider som skall beskrivas? jag kan endast komma på de gammla omoderna robotarna som var så inne på 40-talet... och kanske även några utav Tyrells hyperdyper hemliga AP, men information om dom känns onödvändigt eftersom dom knappast är något vanligt förekommande... dom passar snarare in i en Neotech "Legender och Hemligheter"! ^_^ vad skall skrivas om fordon? när kan man förvänta sig en sådan där rolig text om vad författaren har för planer?[fiskar efter information]
åh ett tips till... MASSOR med prylar... eh, hade jag visst redan sagt ^_^ nåja, ett till då: massor med reaserch innan! jag vill ha prylar som funkar och med en rejäl förklaring till hur! det är det jag framför allt vill ha!
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Nää...

"det heter hardware inte software!"

Nepp. Den kommer inte att heta Harware utan det är bara ett arbetsnamn. Tydligen ska den ju innehålla en hel del annan nyttig information också.

"annars får vi vänta tills Neotech Cyberspace!"

Av någon anledning känns den modulen väldigt avlägsen.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
2) Synpunkter på innehållet? (Som det ser ut nu så är de två största tilläggen/förändringarna a) fordon, b) androider.)

Vikter på kläderna.
Även om man kanske struntar i att beräkna effekten av burna kläder (eller som i många andra spel, räkna halva vikten för att se hur bärförmåga/belastning påverkas), så är det någonting jag alltid saknat. Skall man bära runt på en väska med ombyten, så kan det väga en del...

Fler bilder kan ju också vara bra, men det har ni säkert redan planerat.
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Jag tycker att det låter som en bra idé. Dock tycker jag att ni ska använda den-där-lagen (glömt bort vad den heter) som säger att processor hastigheten fördubblas var 18:e månad. Har för mig att i Hardware finns det maffiga 200Gbyte hårddiskar^^!!! KAnske ska ändra det till 200Tbyte hårddiskar.
 

Gügenheim

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
25
Location
LTU
löner för yrken?

vet inte om det är rätt modul för den informationen. men det ger en uppfattning om vad saker och tjänster kan kosta att få uträttade.

bara en tanke
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,450
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hallå!

Ska ni beskriva androider i modulen så tycker jag ni kan slänga in lite landmates också. De är ju ganska så efterlängtade. Och jag tror knappast en beskriving av landmates lär bli negativt för modulesns försäljningssiffror. Annars gillade jag första hardware. Vill dock inte se en snarlik haedware2. Vill se nya tuffa prylar som inte bara är militära utan också civila. Jag hoppas också fordonsdelen blir utförlig. Det ska vara många olika fordon och då inte bara bilar eller markfordon.

Tzimisce
 

Bernard

Veteran
Joined
1 Jun 2003
Messages
3
Location
AB
1 Vad som helst så länge det inte är på engelska.

2 Mycket bra tillägg. Innehöll orginalet möbler o dyl.? Jag minns inte men av någon outgrundlig anledning brukar jag sakna priser på vad ett köksbord eller en just soffa kostar.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Nää...

Aaah! :C) den tråden är ju definitionen av "tala förbi varandra"! hehe, jag förstod aldrig vad du skulle ha laddningen och spänningen till? varför räcker det inte med att ange hur mycket energi batterierna har och hur mycket cybernetiken drar?

Man skulle ju typ kunna ha något i stil med "energienheter" istället. Det skulle förenkla rätt mycket för de som inte har läst någon större mängd fysik/elektronik.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: JAA!

Spridda svar:

Media platsar bra i Hardware. Punkt. :gremgrin:

Kan inte svara på mer om androiderna; det återstår att se helt enkelt.

Fordonen skall få lite regler, och det skall finnas gott om olika fordon, med särskiljande beskrivningar och förhoppningsvis ett par snygga bilder. Allt mellan cyklar och helikoptrar, i praktiken.

Research kommer åtminstone jag göra på fordonen och lite spridda andra föremål, men förvänta dig inga långa eller vetenskapliga förklaringar på hur föremålen verkligen fungerar. Det är inte alltid intressant, och det tar upp på tok för mycket utrymme.

/RipperDoc
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Mycket bra tillägg. Innehöll orginalet möbler o dyl.? Jag minns inte men av någon outgrundlig anledning brukar jag sakna priser på vad ett köksbord eller en just soffa kostar.

Ta en titt i IKEA-katalogen vetja :gremlaugh: Nejdå, det är ett bra tips!

/RD - antecknar
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
*hmm*
Landmates är ju en helt och hållet militär uppfinning, och något som jag tycker platsar betydligt bättre i Militech. Hardware skall inte innehålla massor med stridsutrustning; sådant kan man finna i Offensiv eller i Militech när den kommer.

Androider däremot behöver ju inte ha militära kopplingar. Men, det är min personliga uppfattning bara.

/RD
 
Top