Nekromanti Nya karaktärer i spelgrupper...

k7e9

Hero
Jo, det händer ju att det kommer in en ny spelare... Eller att en befintlig karaktär dör...
Då skapar man ju en ny karaktär som ska gå att passa in i spelgruppen och vara någorlunda logisk vad det gäller gruppsammansättningen... Visst, det e enkelt...

Men hur gör ni för att balansera ut att de karaktärer som spelats i över ett halvår, inte blir överdrivet bra i jämförelse med de nya karaktärerna...

Visst jag tycker det ska vara en "förlust" att dö och byta karaktär... Man ska inte bli lika hård direkt igen... Men att vara en nyskapad karaktär, att jämföra med karaktärer som har spelats i detta nämnda halvår... Och som dessutom i spelvärlden har haft 1 års uppehåll där de flesta studerade vid olika akademier och tränade sina övriga färdigheter...
Då är man ganska långt efter. Visst, ett unikt koncept som kompleterar gruppen på ett bra sätt fungerar alltid.. Men ger ni något extra till dessa nya karaktärer... Som extra förbättringsslag, mer poäng att börja med på sin karaktär eller??

Avslagen_Cola

Warrior
Jag skulle nog ge lite extra valfria enheter, eller yrkesenheter, men inte så mycket extra. Dock ska den nya ändå känna sig hyfsat okej i jämförelse.
Det kanske rör sig om max 50 extra enheter om de andra är riktigt bra, samt att jag skulle räkna den nyes karriär som framgångsrik.

nordan

Swordsman
Jag ger ingenting extra. Men då är vår grupp å andra sidan lite flexibel vad gäller karaktärer. De längre kampanjer vi kör är helt låsta och om vi tar in någon ny person så börjar denne från 0. Ibland startar vi kampanjer med kanske två nya karaktärer och en som spelat i flera år. Så det varierar kraftigt mellan karaktärerna i "kvalitet". Inga bonusar för min del alltså.

dream

Hero
Vi kör som vanligt. Det finns enligt min mening inget bättre än en "spretig" spelgrupp vad gäller erfarenhet. Pss kan de erfarna personerna ta över ledarskapet och bestämma lite mer - i idealfallet dör rper av i lite lagom takt så att alla får ha denna roll.
Dessutom är det alltid kul att spela ung, oerfaren och lite dumdristig! Min poäng är egentligen att det ju inte spelar så stor roll hur mycket din gubbe kan, det är roligt på olika sätt om du har en erfaren eller oerfaren rp...

Boboliwsy

Warrior
Jag skiter fullständigt i att balansera. Hittills har ingen dött i min eongrupp, men en ny spelare har tillkommit och en spelare har bytt RP.

Den nya spelarens RP är "sämre" än de gamla spelarnas karaktärer på många sätt, men det ser jag absolut inte som nåt fel, tvärtom är det ganska kul, vilket även spelaren tycker. Dessutom hade det känts lite fel om han kom in och var lika bra, då han trots allt spelar 16-årig väpnare till en annan RP. :p

I fallet där en av mina spelare bytte karaktär så var nya RP'n "bättre" än alla andra i gruppen, vilket inte heller gör mig, som SL, eller nån av spelarna, nåt. Fast återigen skulle det kännas fel om den här RP'n var annorlunda, han är trots allt en 110-årig alvisk vapenmästare, så han har ju haft lite tid att träna :p

Men för att svara på din fråga, nej, jag skiter i allt vad balansering heter. Jag kör på det som känns naturligt och bra. Inget extra, om det inte passar karaktärskonceptet.

//Boboliwsy, mat och sömn kanske?

Jambu

Swordsman
Boboliwsy has spoken!

Helt rätt, tycker jag. Det hela beror på vad den nya karaktären är för någon. Det kan vara lika kul att spela en klen tiggare som en mäktig riddare, eller mer så.

Wickz

Veteran
skulle nog tänka till väldigt noga innan.
finns det någon egentlig orsak att denne ska vara bättre?
om inte bär du utgå från orginalvärdena..
om peronsne är 30 medans resterande del är kring 18 bör du göra något åt det dock

Foss

Veteran
Tja, vad gäller äldre karaktärer så finns det ju redan frivilliga regler som ger dem lite bonusar i form av slag på huvudtabellen och extra enheter att placera på färdigheter. Onödigt att tillföra något utöver det, i min mening.

Flurtis

Hero
Inga modfieringar, för det första så är EON så mycket realistiskt så bara för att din Rp har sämre stats behöver han uträtta mindre än någon annan i gruppen. Regeltekniskt så tänker jag på OB systemet som jag är helt frälst i. En annan faktor är framgångslagen som gör att en spelgrupp kan redan från början ha väldigt ojämna stats. Sen så är det frågan om det är relistisk att en grön äventyrare skulle vara lika duktig som en erfaren. Slutligen så förstår jag inte hur det kan vara problem med ojämna spelare i en spelgrupp i EON. Där handlar det ju om så mycket annat än att spöja monster och göra inbrott. Du har ju alla kunskapsfärdigheterna, hantvärkserfarenheterna. Mitt största problem när jag spelar EON är att få med alla färdigheter som kan behövas vid olika situationer i spelgruppen.

Evil Peter

Hero
ör det första så är EON så mycket realistiskt så bara för att din Rp har sämre stats behöver han uträtta mindre än någon annan i gruppen. Regeltekniskt så tänker jag på OB systemet som jag är helt frälst i.
Det där gäller ju alla slumpsystem. Om man kör Drakar och Demoner och en har 10 i svärd och en annan har 16 kan det fortfarande innebära att den förstnämnda träffar alla sina slag och den andre fumlar massor. I Eon, som i andra system, kommer man statistiskt sett klara sig klart bättre med högre värden.

Sen så är det frågan om det är relistisk att en grön äventyrare skulle vara lika duktig som en erfaren.
Här känns det som hela poängen i tråden ligger. Ska den nya karaktären vara en oerfaren äventyrare? Isf ska han självklart inte ha några extra poäng till sitt förfogande. Är det däremot tänkt att han upplevt lika mycket äventyr (exakt vad ordet äventyr innebär beror ju på typen av kampanj) som de andra rollpersonerna är det ibland ganska ologiskt om han är mycket sämre, medan det i andra fall inte spelar någon roll. Jag tycker helt enkelt man ska balansera det logiskt efter hur den nye karaktärens bakgrund är jämfört med rollpersonernas.

Slutligen så förstår jag inte hur det kan vara problem med ojämna spelare i en spelgrupp i EON. Där handlar det ju om så mycket annat än att spöja monster och göra inbrott. Du har ju alla kunskapsfärdigheterna, hantvärkserfarenheterna. Mitt största problem när jag spelar EON är att få med alla färdigheter som kan behövas vid olika situationer i spelgruppen.
Du besvarar nog frågan själv där. I alla grupper kanske det inte spelas äventyr som tar hänsyn till hela spektrat av kunskap så de som är lärda kanske till stor del bara får titta på, från bakom en sten, medan krigarna köttar ner de som vågar stå i gruppens väg. Det är ju dock, som du skriver, inte ett problem med Eon i sig.