Conan
انتفاضة
- Joined
- 15 Aug 2000
- Messages
- 2,177
Hur tycker ni nya Kult står sig jämfört med den gamla versionen?
Jag spelade lite av den gamla versionen när det begav sig. Den nya versionen har jag mest bekantat mig med från Red Moon Roleplayings (fantastiska) actual-play poddar. Och efter att läst (om) delar av båda versionerna så mina intryck är följande
Regler: Mycket bättre i nya versionen
Stämningen: Den nya versionen är ett mer renodlat infernaliskt skräckrollspel än den gamla. Det känns som settingen i den nya versionen håller ihop bättre men också som att den är mörkare och mer hopplös.
Illustrationerna: Den nya versionen har objektivt sätt bättre illustrationer, men jag gillade verkligen känslan i de gamla illustrationerna där mycket mer lämnade åt fantasin och där illustrationerna hade mer av en noir-feeling.
Kampanjerna: Mitt intryck är att den nya versionen är mer inriktad emot ett avancerat spelande, där man - gärna i form av one-shots eller kortare kampanjer kör med redan gjorda karaktärer som spelar psykologiskt tunga och djuplodade äventyr där allt går åt helvete på slutet.
I den gamla versionen kändes som att det var mer inriktat på mysterier, investigation, kampanjer och klassiskt våld. Jag tycker det verkar vara för lite av peppra ett monster med spikhvuud med tunga automatvapen i den nya versionen, vilket jag kan sakna.
Jag spelade lite av den gamla versionen när det begav sig. Den nya versionen har jag mest bekantat mig med från Red Moon Roleplayings (fantastiska) actual-play poddar. Och efter att läst (om) delar av båda versionerna så mina intryck är följande
Regler: Mycket bättre i nya versionen
Stämningen: Den nya versionen är ett mer renodlat infernaliskt skräckrollspel än den gamla. Det känns som settingen i den nya versionen håller ihop bättre men också som att den är mörkare och mer hopplös.
Illustrationerna: Den nya versionen har objektivt sätt bättre illustrationer, men jag gillade verkligen känslan i de gamla illustrationerna där mycket mer lämnade åt fantasin och där illustrationerna hade mer av en noir-feeling.
Kampanjerna: Mitt intryck är att den nya versionen är mer inriktad emot ett avancerat spelande, där man - gärna i form av one-shots eller kortare kampanjer kör med redan gjorda karaktärer som spelar psykologiskt tunga och djuplodade äventyr där allt går åt helvete på slutet.
I den gamla versionen kändes som att det var mer inriktat på mysterier, investigation, kampanjer och klassiskt våld. Jag tycker det verkar vara för lite av peppra ett monster med spikhvuud med tunga automatvapen i den nya versionen, vilket jag kan sakna.