Nekromanti Nya länder och strukturer i Mundana

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Det här är säkert vatten under bron, men är det någon som vet ifall det kommer göras en ordentlig revision av länder och statsskick och så inför Eon 4? Befolkningssiffror kommer ju att ses över har jag fått höra, men landsgränser och dyl?

Enligt min mening så behövs det verkligen en uppdatering av hur mundana ser ut (fler länder, mindre stabilitet inom existerande länder) eftersom det skulle leda till mycket roligare spel och mångt fler ideer till äventyr och kampanjer.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Har gåtts igenom tidigare; landmassan omkring och öster om Khazimbergen skulle behövas göras lite större för att få in t.ex. ett tyskromerskt rike samt några fler riken ala Consaber, Drunok och Soldarn på förslagvis asharinahalvön eller på kusten sydöst om Consaber & Alarinn - finns säkert andra idéer också.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: Nya länder och strukturer i Mundana (OT?)

Jag misstänker att det är fler än vår grupp som har utökat mundanas omfång. Låt oss komma med förslag - det borde öka chansen att neogames plockar upp något, och om inte annat korsbefrukta en del. Vad vår spelgrupp har gjort är som följer.

Västlanden
1: Förändrat Momolan, enligt vad jag presenterade för ett par år sedan. Det är ett nomadiskt samhälle, där machismo har gjort att män inte gör något annat än våld och boskapsskötsel; det innebär att man inte lär sig att läsa, inte bedriver handel, och inte regerar. Allt sådant görs av kvinnor, vilket innebär att alla officerare också är kvinnor. Att tänka är omanligt, och ledarskap kräver tänkande. Att vara olydig är också omanligt, eftersom det tyder på svag disciplin. Plötsligt fungerar matriarkatet.

2: Lagt till civilisation: Mandéer, omkring Malazarsjön. Civilisationen fungerar som en blandning av Maliriket, renässansfrankrike och sassaniderna. Det rör sig alltså om ett civiliserat darcensamhälle, med en matris av klaner och kaster, vilka använder full rustning, gillar parfym, och har civiliserade (stora) städer. Vintrarna är ständigt milda, medan området är i stort sett fritt från sumpmark och pest, vilket sammantaget gör att man nästan alltid har för mycket människor i förhållande till samhällsekonomin. De är nettoproducenter av guld, frukt, droger och kvalitetsvapen, och en av Muhads stora slavimportörer (eftersom ingen fri man frivilligt arbetar i de osäkra gruvorna, för ingenting alls). Historiskt sett har österländska stater storimporterat deras yngre söner, som tungt kavalleri, lätt kavalleri och dragoner, vilket innebär att man finner Mandéer, framförallt i krigarklasserna och adeln, lite var stans.

De har två stora stater, och två kulturellt signifikanta mindre:
* Camazin, som ligger bredvid Lomar, och som är mer centraliserad stat, med en klassisk parlamentaristisk konstitutionell monarki, där parlamentsplatserna i huvudsak är ärftliga inom adeln, men också kontrolleras av storföretag och traditionella sekter (NB, inte den dominerande Daaktron).
* Den andra, Cerman, baseras i stort sett på aragonien mixat med kung Jubas mauritanien såsom det framträder i romerska källor, och ligger vid flodens utlopp. Detta är ett oerhört decentraliserat, men rikt, handelsrike, som också det har ett adelsparliament. Landet kännetecknas av jämförelsevis starka kommunikationer, vilket gör det till den naturliga utskeppningsplatsen för den centrala delen av subkontinenten. Det finns ett tyst spel mellan dessa, Momolan, jargien, och den ena signifikanta småstaten (Caragul), där de i praktiken självständiga baronerna förhandlar om konstitionella rättigheter genom att byta lojalitet mellan dessa potentiella regenter. Detta skapar en väldigt stark känsla av centrum-pereferi som framförallt Cerman lider av, eftersom man till skillnad från Camazin inte har de starka naturresurserna att falla tillbaka på från furstens sida.
* Ovan nämnda Caragul ligger precis vid gränsen mot Forion, och är en väldigt tydlig blandkultur, som till skillnad från Cerman och de andra nordliga Mandestaterna har omfattat Muscatismen/missionärerna från Forions lära. Staten är mycket isolerad, och skulle bäst kunna beskrivas som en korsning mellan ungern och delar av borneo - det har kommit in en folkvandring av mandeer till ett Benerdsamhälle (se nedan), och slagit sig ned; accepterat stora delar av forianernas kultur och domesticerats. Därefter kommer övärldsfolk och en mandéhögkultur, och man adopterar återigen allt mandeiskt. Caragul är den plats där de två kulturerna möts, eftersom de ostliga bergspassen domineras av barbarer.
* Mazar, öster om Camazin. Egentligen en stamkonfederation, vilken enkelt kan beskrivas som ett gigantiskt Darfur-möter-Montana, komplett med udda häxordnar, cowboys, storbönder, och fästen för exilfurstar från andra platser. Allt medan man tillhandahåller de för resten av kontinenten livsviktiga hästarna och boskapen.

3: Lagt till civilisation: Benerder, i och omkring forion, och i trakten av kryddöarna. Besläktade med mandéerna. Baseras på stadsstater med en mix av ioniska greker, dravider och khmerkultur. Civilisationen är rik, men strikt hierarkisk, med kyrkan som det enda som förbinder samhället. Överklassen är sacraliserad, och agerar inom det ramverket. Tirakerna har i vårt mundana gjorts något mer civiliserade, och har enorma enklaver i området, vilka mer eller mindre är fullständigt integrerade.

4. Lagt till en massa öar i blå havet, hela vägen ned till forion, och fyllt dessa med tiraker, benerder, faliska kolonier, nedumaraan (se nr 6), och handelsstater. Öbältet är som tydligast mellan forion och menon aun.

5. Gjort Menon Aun och Tarai till civiliserade trax (tirak, Autonym) stammar, vilka vanligen kallar sig själva Nabil för att differentiera dem från vanliga tiraker.

6. Lagt till civilisation: Nedumaraan, mellan östra Tarkas, östra muhad, området från Belu och norrut, samt öarna i öster. Civilisationen är en blandning av idealiserad diadochermix, Mahajanapadaperioden, rurikidryssland och svartahavet under tiden från alexander till principatets död, kryddat med en smula amerikansk upplysning, vilken gör att civilisationen i princip aldrig leds av sina egna. Detta innebär att civilisationen saknar bestående institutioner, men har ett oerhört rikt kapital-, kunskaps-, och kulturarv, vilket gör det till ideala områden att lägga under sig, om än oerhört svåra att hålla, pga frånvaron av stabila lojaliteter, och starkt fokus på varje individs perfektion (viket inkluderar våldskapacitet).

Kulturens traditioner anvisar en stark respekt för lärdom, teknologi och självständighet, vilken resulterar i att rätten att bryta upp (den främsta lagen) utnyttjas av de flesta. Liksom större delen av resten av blå havet, tillhör folkflertalet missionärerna från forion, men här har religionen helt dominerats av överklassen, som introducerat tillbedjan av demoner och regelrätta pakter med dem, som en dimension i den kulturella dyrkan. Detta innebär att religiösa organ inte blir anknutna till folket i allmänhet, men å andra sidan blir extremt resurs- och kunskapsstarka, och alltså fungerar som vortex för kulturella kraftsamlingar.

Nedumaraan har inga egentliga stater - hela deras kulturområde står teoretiskt sett under Muhads beskydd - men däremot ser sig varje by, storbonde, gårdskomplex eller tempeluniversitet som en suverän enhet. I kombination med rätten att lämna sitt land, och den kulturellt kodade stoltheten, kommunitarianismen och kunskapshungern, innebär detta att man har en ytterst volatil population, som ofta reser sig under en furste, slår sig fria från Muhad för en generation, erövrar halva blå havet, och sedan kollapsar, eftersom furstens avkomma inte ärver hens vasaller. Eftersom muhad tar skatt ifrån templen för deras religiösa självständighet (vilket är kod för politiska självständighet), så är civilisationen en delförklaring till Mhimens enorma resurser och styrkor.

Nedumarer blir ofta rådgivare till andras furstar, eller äventyrar. De är etniskt besläktade med Raunerna, men kännetecknas av varma nyanser i hår, breda käkar, och en generellt bred kroppsbyggnad.

7. Tagit bort Tarkas öken, och delat upp området i jargiska provinser, och territorium tillhörande fria Nedumariska furstar eller staten Ziu.

8. Separerat Ziu från Muhad, och gjort staten till en handelsorienterad bufferstat som manipulerar de omkringliggande staterna till sin egen fördel.

9. Lagt till en enorm sjö, norr om Gordion, vilken anknyter till ringjöarna öster om Drunoc. Denna når blå havet genom två passager, en öster om drunoc, och en norr om henoc. Båda kontrolleras av kvasijargiska (men friare) handelsstater.

Centralmundana
1. Återintroducerat Coloniska imperiet som ett teoretiskt koncept och en kulturmall, vilken refereras till som en gemensam makrohegemoni och "stat"/"lojalitetsobjekt" av alla bildade individer från Maulioprovinsen i Jargien till området norr om Ebhron. Den bildade klassen utgör c.a. 10%, vilka vanligtvis dessutom köper (eller på grund av sitt boende inom korporativ (kejserliga städer) eller på grund av sitt blod (födesel in i en kejserlig adelsätt) redan har rätt till) medborgarskap av den thalaskiska byråkratin. Detta medborgarskap är giltigt i samtliga stater i området, och ger rese-, samvets- och juridisk frihet vart än individen befinner sig inom detta område.
Medborgare ser sig i första hand som colonier (undantaget de sabrier som börjat bli nationalister), och denna lojalitet ses som av samma vikt som religion, och som överordnad politik. Effekten är att överklassen i området i stort sett är en glidande, ammalgamerad, massa, som gifter sig över nations och kulturgränser, och som sällan accepterar furstars och staters rätt utan fråga. Det aktualiserar också frågan om kejsartronen, och gör den sabrisk-thalaskiska konflikten skarpare: den thalaskiska byråkratin står under magikraterna, eftersom de är ställföreträdare för kejsaren, och vilken furste som hälst inom imperiet (som därutöver är medborgare) skulle kunna ta kejsartronen.

2. Addera fler öar i Calarerna. Ett vackert bälte mellan Tacalorr och Anthalamur, samt ned till Therne och Lubros. Fyll dessa med blandstater, som antingen är Coloniska eller Tirakiska, eller övärldska, eller blandade.

3: Addera civilisation: Dhossinerna, som den dominerande i övärlden. Dessa är en sociopatisk blandning av vietnamesiska trappings, persisk-turkisk-napoleonsvåtadrömkringenkultur, med ett överdrag av handelspolitik och en aggressiv brittisk kommersialism. Antag att Tirakerna fördes av dessa från västlanden till tacalorr, och att cirefalierna är en isolerad spillra av deras kultur (som står i varierande grad av förfall). Antag att creoliseringen bland Lalaster är deras fel, och att den låga civilisationsgraden i norra övärlden är ett medvetet sätt för dem att vidmakthålla kontroll. Ge varje ö sin egen stat, och gör dem till nettoexportörer, med en attityd till diplomati som renässansitaliens, och gör dem till ett diplomatiskt centrum för resten av världen, på grund av sin centrala placering, och vana att göra trolldom till praktiskt användbar teknologi.

4. Flytta Damarien till ebhron, öster om Nitor, och gör området till ytterligare småstater.

5. Fyll measlätten med tokon, tiraker och småstater, och fyll området norr om Ebhron med Dhossinkolonialstater och blandstater av colinsk-ebhronitiskt ursprung; modellen bör vara Damarien, som dessutom är en del av Imperiet.

6. Spicea upp Daakkyrkan, genom att ge varje profet sitt eget prästerskap (en parallell hierarki för varje kyrkodel) där varje fullvärdig kyrka måste ha ett prästerskap för varje profet, för att kunna utföra de ritualer som är associerade till profeten (och ge profeterna lite personlighet; vi baserar dem på Krishna (Jordesoldaten), Deborah (Udar), Elias (Milargok) resp. Muhammad (ljusbringaren).
Använd därefter den traditionella prästegången från kristendomen, och tag den på allvar:
*Första rangen, så lär sig prästen schamanism, andeutrdivning, andesyn, och förandet av döda själar genom andevärlden till daaks paradis. Detta introducerar dessutom de många demoner och skräckelement som livet efter döden innehåller. Även om färdighetschanserna förmodligen inte överstiger sju-åtta, så innebär det att ALLA daakpräster kan tjuvlyssna på folk från andeplanet, och att daaks smörjelse verkligen spelar roll, i det att den tillkallar helgon som ser till att själen inte blir uppäten av demoner.
*andra rangen fungerar prästen som dörrvakt och indrivare, och lär sig demagogi och hot, samt begränsat våld.
*tredje rangen fungerar prästen som diakon, och stödjer församlingarna med gratisarbete, rådgivning, psykologstöd, etc. Eftersom den högste aboraten kallas just den HÖGSTE aboraten, så kallar vi denna rang för Aborater.
*fjärde rangen är faktiskt ceremoniellt prästarbete, clericing.
*femte rangen är lektorer, vilka undervisar präster och vanliga dödliga i teologi, och ser till att kyrkan är gemensam.
* sjätte rangen är äldstar, som fungerar som domare och administratörer. Dessa motsvarar vår äldsta kyrkas biskopar, och har alltså ingen religiös auktoritet öht. över vanliga fjärderangspräster, men fungerar däremot som administratörer och informationscentraler.
* sjunde rangen är primoderna, som är religiösa ledare, och bland sig väljer daaks visdom. Introducera en konflikt mellan primoderna (konciliarister) och aboraten. Detta är den formellt högsta rangen i kyrkan, med den högsta aboraten som ett från Daaks visdom utbrytet fritt exekutiv, där ledaren utser sin efterträdarlista, från vilken daaks visdom väljer.
Fokusera på vilken skada magi och schamanism gör vanligt folk (bara en sådan sak som gratisarbetande skelett borde orsaka folkuppror), och att inkvisitionen handlar om beskydd, så borde kyrkan framstå i ett helt annat ljus.

7. Förändrat Övärlden till ett gigantiskt men mångkulturellt och delvis ärkeprimitivt renässansitalien med enorma katangaresurser (ädelstenar, peppar, korall, fisk, rikedomar som är lätta att exportera).

8. Satt Therne som en sjömakt enligt vad Eagle(-tror jag?) en gång föreslog, en synkretiststat som försöker hindra alla andra stater från att bedriva handel på övärlden öht. utan att göra det genom Thernes hamnar.

Öster om consaber är inte mycket etablerat. Den nuvarande kampanjen fokuserar på den stora dalgången öster om Ebhron, kallad Nadistuti i vårt spel, och bebodd av Gandarer (mix av Samurajjapaner, Azteker, Creolé och Sydafrikanska stammar vid britternas ankomst) -spelarna är kolonialister.

Hur ser era världar ut?
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Det är en svår avvägning att göra särskilt om man vill etablera en variant som "den officiella".

Antingen gör man bara ett gäng mindre justeringar, exempelvis Demographica Mundana, något nytt land, något land som blir lite mer uppdelat, etc.

Alternativt kan man göra större förändringar och i princip bara behålla kända namn (men i annan form) samt terrängen. I det scenariot tappar man ju oerhört mycket i bakåt-kompatibilitet. En viss risk är ju att det blir Mundana 2.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ett problem som framförallt drabbar just rollspel när man vill göra sådana förändringar är att vissa kör pågående kampanjer eller att alla kampanjer är del av en metaplott. Detta klyver spelarbasen imellan folk som spelar det nya och det gamla Mundana och riskerar på sikt inte bara att minska tillgången på potentiella frilansare som är väl bekanta med och uppdaterade på den officiella versionen av världen, utan också att skada försäljningen av moduler.


Märk väl, jag är all for att ändra Mundana radikalt i någon hypotetisk framtida utgåva av Eon, som kreativt begrepp betraktat tror jag det vore ganska bra, och det är den enda slutgiltiga lösningen på många smärre problem med settingen som gnagt på mig i mer än ett decennium nu. Men samtidigt hade sådana ändringar kunnat innebära att mina egna kampanjer hamnade fullständigt ur fas med det officiella Mundana, vilket paradoxalt nog även hade kunnat minska mitt intresse av att köpa moduler. Sånt här är med andra ord en svår balansgång, och den metod jag hittils kört som Eon-skribent är att försöka tillföra saker jag känt att Mundana saknat, men genom att göra så små ingrepp som möjligt på etablerat kanon, och snarare försöka hitta luckor i det. Cermira är ett praktexempel på detta; det är ett politiskt obetydligt land som ligger i ett område som tidigare varit en "lucka" i geografin, och det retroaktiva inkluderandet av Cermira i mitt Mundana kunde därför ske utan att man helt våldförde sig på saker som redan etablerats. Ändringarna i Demografica Mundana existerar också i sådana "luckor", då de länder som behövde moddas mest turligt nog också är de som minst finns skrivet om. Att lägga till 50 städer till Ebhron fungerar därför snarast som att bygga vidare på det lilla vi redan vet om landet, snarare än att helt kasta det över ända. Det är en väl avvägd kompromiss som förvisso saknar förmåga att lösa de allra största problemen (Thalamurs placering, Västlandens geografi), men ändå kan åstadkomma fantastiska grejer som att helt mutera tex Ebhron, Daaktron eller kamorferna till mycket koolare koncept än de var från början utan att många läsare/spelare ens tänker på det.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Finns det något skriftligt alster om detta Tyskromerska Rike likt 'Cermira' på lager, så posta gärna. Vi slukar allt. Finns det några namnförslag? :gremlaugh: Är det inspirerat av the Empire i Warhammer? Kan tänka mig att överklassen gillar 1500-tals kläder med puffiga ärmar och lår - som anses säreget av det normala utlandet.

Vår grupp funderar på att på egen hand modda om kartan lite(med vanligt blyerts - grov skiss), vi tänkte bl.a. addressera problemet med för få riken som Consaber-Soldarn-Drunok, vilket försvårar politiska giftermål. Bland annat kan man kanske skapa någon variant av nederländerna(kulturen med mera måste studeras noggrant) med flera andra länder som någon variant av Hansan eller handelsförbundsstater, någon form av mindre thalakisk utbrytarstat(som inte är utbrytare egentligen, med lite blandad befolkning också)likt Cermira med magikrati och en civil storhertig i spetsen, samt närmast "identiska" riken likt Soldarn, Drunok och Consaber - fast med andra namn.

Kan också vara furstendömen och självständiga icke-kungar - som ärkehertig, kunglig hertig etc.
Samt slutligen någon form av Ryssland med inslag av Polen, Ungern, Storlitauen och Ivan den förskräcklige.Dock är det möjligt att Damarien redan uppfyller vissa av dessa variabler. http://static3.wikia.nocookie.net/__cb20100512094754/althistory/images/2/2c/1444.png
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/co..._and_Harsey.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/co..._Melentieva.jpg

Det "ryska" riket ska dock inte vara alltför främmande kulturellt och språkligt från resten av det närliggande Mundana, någon särart av Daakkyrkan kan riket också få. Sen ska det förstås ligga på de nordliga breddgraderna, Raunlänningarna och stora stäpperna får flyttas lite längre norrut på bekostnad av de norra isvidderna och veddofolket.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Damarien (som jag läst manuset till) har mycket av det ryska going för sig, och Drunok i min spelgrupps tolkning är ganska mycket Polen-Litauen sådär, så det östeuropeiska är delvis accounted for.

As for det tyskromerska riket skulle jag gjort det till en lös federation av furstestater som gör anspråk på Colonans kejsartron. Om man är beredd att ändra geografin skulle jag idealiskt lagt det där Thalamur ligger, och flyttat Thalamur till en omdesignad landmassa mellan Consaber-Alarinn och Ebhron. Alternativt kunde man som du säger flytta upp de stora slätterna något och baka in Mundana-HRE mellan Jargien-Drunok och Asharien, men Drunok måste fortfarande gränsa till Damarien pga deras gemensamma östeuroepiska grej.

Vill man -inte- ändra geografin, vilket ju var premissen med Cermira och Kharantos, är det nu väldigt ont om plats, men ett begränsat område som finns är de bördiga markerna mellan Kraggbergen och Kamor-Jargien, eller strax norr om Caserion. Alternativt gör man Asharien mer bördigt och tättbefolkat (auserna passar bättre på Méaslätten öster om Alarinn oavsett), och styckar upp Asharien till Mundana-HRE, vilket ju passar ganska bra då Asharien har en slags Hansa-grej going för sig.

Eller så gör man en mer krystad men inte tvunget helt orimlig grej (eftersom det finns historiska exempel på sånt här) som låter en fylla i tomrummen där de faktiskt finns: för kanske tvåtusen år sedan eller något erövrade Jargien hela Mûhad, och en mûhadinsk prins, Yelim, ledde sina trogna i exil över Blå havet till öarna bortom det, medan en annan prins, Khazran, ledde en mindre grupp till länderna vid Dimbukten öster om Kryddöarna. Där etablerade de med tiden varsitt rike; Yelims har blivit en thalassokrati som essentiellt har karaktären av ett piratrike, närt av loot från haven (tänk barbarerskstaterna men i ett mer tempererat klimat). Kharzans rike har blivit ett slags mogulindien; svettiga, tättbefolkade tropiska jordbruksslätter och ruinfyllda urskogar där en rik flora av stamfolk styrs av en mhîmtroende mûhadinsk elit.

Under tiden har Jargiens auktoritet i Mûhad kollapsat, då Tarkas och dess krigarstammar fortfarande finns som en besvärlig buffert, och det som en gång var Mûhad har blivit en bunte olika stadsstater varav många gör anspråk både på Den gyllene tronen och på Jargiens kejsartron. Eliten är en i huvudsak Daaktroende grupp med arv fråb både jargisk och mûhadinsk kultur, men Mhîmrätten är på inga sätt krossad och religiösa motsättningar är vardagsmat. Sedan några sekler har de starkaste av dessa riken gått samman och utsett sig själva till kurfurstar för att välja en kejsare, så att man tillsammans kan hävda sig mot jargiska agressioner och bilda en någotsånär enad front mot Eumo och Momolan - och kaparna från de mûhadinska exilrikena. Men kejsaren har ofta ambitioner att vara något mer än en vald symbolmonark; däremot har det historiskt varit lite olika om hans primära intresse är att drömma om att claima Jargiens tron, eller erövra de mühadinska exilrikena och krossa deras anspråk på Den gyllene tronen i Tabbah. Situationen förvärras av att en slags Hansa bland de jargisk-mûhadinska smårikena har gått samman med mûhadin-barbareskpiraterna för att skydda sina ekonomiska intressen på havet, och därmed bildat ett sjöförbund/kartell som både hotat jargien-mûhad-HREs ekonomi, och dess legitimitetsanspråk, då Yelims ättlingar numera styr sitt rike från Darasgata på Edron, från den tron där kejsarna av både Ziu och Edron en gång satt och försökte ena alla zhaner under sin krona.
 
Top