Jo, men om man vill kunna bygga upp ett helt land krävs en hel del. Till att börja med måste man kunna vara självförsörjande, åtminstone i fråga om mat och helst även i fråga om hantverk. Det krävs alltså att man har med sig en hel del jordbruks- och hantverkskunniga personer som dessutom är beredda att lämna sina invanda liv i civiliserade områden för att bege sig ut och skapa en koloni bland vildar och monster. Det lämpligaste är nog som avatarex säger att ta med sig de religiöst förtryckta, problemet är då bara att sprida ryktet bland bönderna.
Låt säga att man avseglar från Jargien med sikte på ett område öster om Ebhron. Man måste då resa med ett ganska rejält antal människor, varav de flesta saknar sjövana, ut ur jargiskt vatten. Om jargiska myndigheter fattar att det är ett skepp fullt med kättare/dissidenter kommer de antagligen att försöka sänka det. Sedan följer en resa genom de pirathärjade vattnen kring Melorion och Takalorr. I Melorion och senare även Asharien bör man nog köpa in utsäde och viss boskap -- att ta med sig det från Jargien kan bli klumpigt. Man bör även köpa in verktyg och råämnen så att man börja ägna sig åt husbygge och hantverk då man kommer till platsen där landet ska grundas.
Sedan följer en lång och farofylld seglats. Folk kommer att dö, och har man otur sprider sig sjukdom ombord. Om så är fallet får man nog acceptera att man har smala chanser att någonsin återse sitt hemland. Förhoppningsvis är vindarna goda och piraterna frånvarande, så att man lyckas ta sig till det förlovade landet.
Väl där bör man få igång en egen matproduktion så snabbt som möjligt. Detta bör ske genom uppodling av marken (man får se till att tajma resorna med årstiderna) och uppfödning av de djur man tog med sig. Förmodligen får man också ägna sig åt jakt. Även konstruktion av hus får påbörjas. Folk kommer antagligen att tvingas sova i skeppet, i tält eller liknande under de första veckorna, men sedan har man åtminstone primitiva hus.
Givetvis finns också den stora faran -- farliga infödingar och aggressivt djur- och monsterliv. Det är bra om de som följer med på expeditionen är förmögna att försvara sig åtminstone hjälpligt. Även exotiska sjukdomar kan bli ett problem.
Man spenderar så några år av hårt arbete, tills ens lilla koloni har blivit livskraftig och stark. Man kan då kanske segla tillbaka till Jargien och sprida ryktet om det nya landet i öster bland de som bör känna till det. Detta förutsätter givetvis att kolonins befolkning har överlevt alla utländska faror.
En bra sak att göra är att innan man grundar sitt rike skicka ut en liten expedition av vildmarksvana krigare/äventyrare som undersöker området och kanske rent utav etablerar en liten befästning. På detta vis vet man hur området ser ut och vilka faror som finns. Denna lilla grupp kan också förbereda nybyggarnas ankomst.
Att grunda ett eget rike är alltså ingen enkel affär. Hade det varit på det viset hade ju alla gjort det. Däremot kan det vara trevligt, speciellt med en spelledare som är beredd att låta spelet övergå till lite strategispel ibland och som på ett trovärdigt sätt kan gestalta nybyggarna. Jag har själv spellett något liknande, och det var mycket underhållande.