Nekromanti Nya möjligheter och begränsningar i.o.m. Underdark

Ram

Skev
Några gubbar från förr har fått lite nya möjligheter i och med Underdark:
- Cleric of Dol-arrah får en ny kompis i Gold dwarf soldier. 17 poäng för en kille som slår för +8(15) med 40 HP och får Fearless av Clericen. Kombinera med Dwarf artificer så får de AC 23. Ganska skapligt.
- Dwarf artificer får ett par nya mål för sin Rust construct i Iron golem, Marut och Helmed horror. Nu blir han användbar även efter att ha fyrat av sina sköldar och magiska vapen.
- Village priest får även han en ny kompis i Royal guard. En attack med +10(10) med Reach 2 för 10 poäng är skapligt.
- Diverse olika beastmasters får lite förstärkning i form av fyra killar med Natural soul. Dessvärre är alla dessa varelser odugliga utan beastmastern så de är inte mycket att bli exalterad över.
- Dark naga gör kassa killar med potential såsom Grell, Half-Illithid lizardfolk och även Destrachan (för att inte nämna Beholder och Gauth) bra mycket bättre.
- Då många killar i Underdark bara har en kraftfull attack med hög träffchans så blir förmågor som Conceal och Incorporeal viktigare. På grund av detta och det faktum att många varelser i Underdark har Conceal så blir förmågor som Illuminator plötsligt mer intressanta. Aasimar favored soul kanske äntligen kommer att spelas någonstans.
- Wizard tactician gör det riskabelt att spela små, mjuka commanders såsom Tiefling captain, Red wizard och liknande.

EDIT: Kom på några grejor till:
- Rikka, angelic avenger gör även hon mjuka commanders riskabla.
- Slayer of Domiels förmåga att ge dubbla Victory points är läskig då den lägger en ny taktisk nivå på speladet av stora, dyra gubbar.

Rising

Vila i frid
Diverse olika beastmasters får lite förstärkning i form av fyra killar med Natural soul. Dessvärre är alla dessa varelser odugliga utan beastmastern så de är inte mycket att bli exalterad över.
Tja, de ökar beastmasternas flexibilitet i varje fall, så jag är nyfiken på hur de kan visa sig fungera i praktiken. Även om det bara handlar om att hitta nya varianter på foder för att komplettera de gamla.

Wizard tactician gör det riskabelt att spela små, mjuka commanders såsom Tiefling captain, Red wizard och liknande.
Mmm, fast jag tror att det är Rikka som kommer betyda mest på den här punkten. Mer utpräglad commanderdödare är det svårt att föreställa sig.

Då många killar i Underdark bara har en kraftfull attack med hög träffchans så blir förmågor som Conceal och Incorporeal viktigare.
Mmm, och det gör dessutom både Justice Archons och Snake Swiftness-trollisar bättre. Couatlen får plötsligt några nya intressanta möjligheter, såsom Kord, vilket jag är nyfiken på att testa.

I övrigt håller jag med dig om dina förutsägelser.

Ram

Skev
Tja, de ökar beastmasternas flexibilitet i varje fall, så jag är nyfiken på hur de kan visa sig fungera i praktiken. Även om det bara handlar om att hitta nya varianter på foder för att komplettera de gamla.
Mjo. Det mest intressanta är nog Ankheg, de andra har lika bra och bättre motsvarigheter i gubbar som redan finns.

Mmm, fast jag tror att det är Rikka som kommer betyda mest på den här punkten. Mer utpräglad commanderdödare är det svårt att föreställa sig.
Se mitt editerade inlägg ovan. Ja' kom på de' själv inna' ja' så' ditt inlägg! :gremtongue: Rikka är riktigt, riktigt bra.

Mmm, och det gör dessutom både Justice Archons och Snake Swiftness-trollisar bättre. Couatlen får plötsligt några nya intressanta möjligheter, såsom Kord, vilket jag är nyfiken på att testa.
Då får du nog fuska lite för de är inte i samma faction... :gremgrin: Fast med lite hjälp av Elminiser... Annars får väl Crow shaman duga.

Jag har föresten ändrat uppfattning om Justicator. Jag tycker fortfarande inte den är jättebra, men LG suger fett i 40 till 60 poängsintervallet undantaget några bra commanders och har otroligt klent med gubbar med bra HP så Justicator har gått upp ett par snäpp på min lista.

Ram

Skev
Ja titt på faen, det hade jag helt missat! Där får man för man försöker visa sig duktig/rolig/dryg... Messerschmidt-slappar mig själv 42 gånger. :gremgrin: