Re: också...
"MEn det är ett ganska lätt sätt att välja svårighetsgrad på äventyr och motståndare... man vet som spelledare om man i överhuvudtaget kan börja fundera på att slänga in en drake i äventyret, eller om det bara skulle bli löjligt..."
Det valet lämnar jag till spelarna. Slänger jag in en drake så är det för att det passar scenariet, inte för att rollpersonerna är tillräckligt bra för att ha en sportslig mot den. Och hur bra rollpersonerna egentligen är... tja, det spelar i sammanhanget ingen som helst bandy. Spelarna får själva bestämma om de är sturska nog att anfalla draken (eller en baron med ett helt slott, eller vad de nu råkar träffa på...) och om de inte klarar av det får de stå sitt kast.
Monster är för mig inte något som rollpersonerna ska slå ihjäl. Monster är ett intressant hinder, som rollpersoner får krypa runt, försöka krossa eller helt och hållet undvika.
"Sen har jag en fråga... om man som krigare inte blev bättre när man slogs... hur skulle man då bli bättre?"
Det är en viss skillnad på att bli bättre på att slåss för att man slåss, och att bli bättre på att slåss för att man besegrar ett monster.
Tvärtom får man ofta de bästa lärdomarna av att
själv bli besegrad, vilket förutsätter att man överlever, vilket i sin tur oftast förutsätter att det är träning, inte skarp strid. Det är exakt av den anledningen som instruktörerna vid Fighter Weapons School (mer känd som Top Gun) ger allt när de leker "agressors" mot eleverna. Det är av misstagen man lär sig, och därför tvingar de eleverna att göra mängder med misstag som de kan lära sig av vid avgenomgången.
Av den anledningen är jag
inte förtjust i att få XP för att slå ihjäl monster, eller för den delen sno skatter. Jag är inte heller förtjust i ett system där rollpersonerna faktiskt tål mer stryk ju bättre de är. Det leder till den där berömda huggkubbe-buggen - det krävs en sju eller åtta försök med en giljotin för att avrätta en normal femte levelns krigare med halvschysst CON-bonus...
- Krille
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>