Re: också...
"Det leder till den där berömda huggkubbe-buggen - det krävs en sju eller åtta försök med en giljotin för att avrätta en normal femte levelns krigare med halvschysst CON-bonus..."
För en kille som verkar ta sig tid att lusläsa regler för att kunna hitta felen i dem är det märkligt att en sån här sak kan slinka förbi. Det har stått om common sense i regelböckerna och att det finns oundviklig död vilket då giljotinen är.
AD&Ds livspoäng inkluderar ju själva hjältepotentialen, dvs att en mer erfaren person vet hur man rullar med slagen och så för att ta mindre skada än en mindre erfaren. Men denna hjältepotential betyder nada när man är helt fast. Det som vissa andra rollspel kör med som separat del, hjältepoäng, karma och dylikt är alltså redan medräknat. Sen kan man tycka vad man vill om just det sättet att lösa det på. Jag misstänker att Krille inte spelar AD&D tillräckligt ofta eller har läst lika mycket TSR-publikationer som de av oss som är beroende av det.
Daniel Schenström
"Det leder till den där berömda huggkubbe-buggen - det krävs en sju eller åtta försök med en giljotin för att avrätta en normal femte levelns krigare med halvschysst CON-bonus..."
För en kille som verkar ta sig tid att lusläsa regler för att kunna hitta felen i dem är det märkligt att en sån här sak kan slinka förbi. Det har stått om common sense i regelböckerna och att det finns oundviklig död vilket då giljotinen är.
AD&Ds livspoäng inkluderar ju själva hjältepotentialen, dvs att en mer erfaren person vet hur man rullar med slagen och så för att ta mindre skada än en mindre erfaren. Men denna hjältepotential betyder nada när man är helt fast. Det som vissa andra rollspel kör med som separat del, hjältepoäng, karma och dylikt är alltså redan medräknat. Sen kan man tycka vad man vill om just det sättet att lösa det på. Jag misstänker att Krille inte spelar AD&D tillräckligt ofta eller har läst lika mycket TSR-publikationer som de av oss som är beroende av det.
Daniel Schenström