Nekromanti Nya Mutant

Colibri2

Veteran
Hallå

Sitter och knåpar på hur Stockholm skulle se ut år 2092 i Nya Mutants värld och skulle behöva lite schyssta idéer till olika saker t.ex. produkter, intressanta block, gäng mm... Tack på förhand...

chrull

Stockholm Kartell
Du menar Gamla Nya Mutant. Mutant 2090 eller Cybermutant, för enkelhetens skull...

Personligen ser jag centrala Stockholm som det ser ut idag, fast högre. Höga samankopplade block som nästan bara tar slut när vattnet dyker upp. För vattnet är inte överbyggt annat än med fåtalet broar, åker du på dem kan du faktiskt se både himmel och vattnet. Om inte molnen av skit är ivägen då.

Den tydligaste skillnaden är väl mellan Södra och Norra. norra med de stora shoppingkvarteren, medans södra nästan saknar stora shoppinggallerior och istället är fullt av små butiker och bakgator. Ungefär som idag alltså.

chrull

The_Gorger

Hero
Alla dessa mutant versioner får det att snurra i mitt huvud. Hur många versioner finns det och vad heter de?
Jag dristar mig också till att fråga vilket som är bäst. Jag har bara spelat MutantUA, men det var riktigt skoj.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Är det inte dags att sluta kalla cyberpunk-Mutant för "nya" Mutant. Det kom väl ut ungefär 1989, det vill säga tidig bronsålder...
När det dessutom finns ett nytt Mutant ökar förvirringen ytterligare.

/tobias

chrull

Stockholm Kartell
precis. Det heter numera Cyber-mutant eller Mutant 2090 eller kanske Svarta Mutant.

chrull

DET vore väl ändå att öka förvirringen, att byta namn på spelet sådär utan vidare.
Nya(ste) mutant kallas helt enkelt för M;UA eller då i folkmun mua. Eller allra nyaste mutant, ni vet.... eller ... äh, M;UA duger bäst

Herr Brownswick

Veteran
Är det inte dags att sluta kalla cyberpunk-Mutant för "nya" Mutant. Det kom väl ut ungefär 1989, det vill säga tidig bronsålder...
När det dessutom finns ett nytt Mutant ökar förvirringen ytterligare.

Nya Mutant kommer alltid vara Nya Mutant. Kanske för att man är just från den tidiga bronsåldern :gremsmile: (även lilla jag börjar tydligen bli en gammal rollspelare). Och det nyaste mutant kallas MUA, ingen förvirring där tycker jag. Kristallklart så att säga.

Herr Brownswick

Eksem

Champion
Eftersom Stockholm till skillnad från många andra större städer inte förslummats centralt utan i förorterna så borde det ju vara så även i framtiden.

Jag kan även tänka mig att segregationen mellan fattiga och rika har ökat, vilket också innebär att grupper som redan i vår verklighet idag är ekonomiskt svaga blir ännu svagare i framtiden. Så borde även gängen vara ungefär som idag. Fattiga unga grabbar tillhörandes en minoritetsgrupp av något slag. Ett framtidens Fittja Boys känns inte helt fel.

Jag är fortfarande inne på att ta dagens Stockholm och dra det till sin spets. Att citykärnan blir ett stort block med butiker av H&M-typ är inte helt oväntat. Närmare gamla makthögsäten som slottet eller riksdagshuset har vi maktblocken osv osv. Det vore coolt att utveckla roliga små koncept som Stockholms chinatown (består av en gata :gremwink:) och dra det till sin spets.

Jag undrar förresten lite hur Gamla Stan hanteras?

Storuggla

Champion
"Det vore coolt att utveckla roliga små koncept som Stockholms chinatown (består av en gata ) och dra det till sin spets."

Dissa inte Kinagatan! Man kan köpa najsiga läskeblask där och underlig mat. ^_-
Men glöm inte bort antikvariekvarteret, tänk dig ett kvarter med mestadels antikvariat i cyberpunk... "Oj, kolla, en Harry Potter, första utgåvan!"

"Jag undrar förresten lite hur Gamla Stan hanteras?"

Som en pittoresk turistfälla?

Storuggla, vrålar efter att han nyst

Snow

Swashbuckler
Gamla stan brann 2017. Japp, alltihop! Sedan man torkat tårarna grundade man "nya stan" i ruinerna med massa moderna hus för företag o sånt. 2090 är "nya stan" hopplöst fåråldrad och förslummad. :gremtongue:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nya Mutant kommer alltid vara Nya Mutant. Kanske för att man är just från den tidiga bronsåldern (även lilla jag börjar tydligen bli en gammal rollspelare). Och det nyaste mutant kallas MUA, ingen förvirring där tycker jag. Kristallklart så att säga.
Nej, det är helt riktigt, om man kunde vara 100% säker på att alla som säger "nya mutant" menar nya mutant. Det skulle kunna vara så att de i ungdomligt oförstånd faktiskt pratar om den nya upplagan av mutant, dvs MUA. Det är då begreppsförvirringen uppstår. "Ny" är faktiskt ett relativt begrepp.

/tobias

Eksem

Champion
Nej du, att den är förslummad köper jag inte, men att gamla stan har brunnit ner, blivit återuppbyggd och blivit gammal igen, det är mums!

Fan, jag blev ju supersugen på att börja skissa upp ett Stockholm i CyberMutant... om Colibri2 skriver ihop något, om så ändå bara några enkla skisser, så vore det trevligt om vi fick se materialet på någon webbsida eller bifogade här på forumet.

G

Guest

Guest
Gamla stan

För flera år sen [När jag var SL till Mutant 2090] hamnade rollpersonerna i Gamla Stan [Kommer inte ihåg varför]...Lite snabbt improviserade jag lite utifrån något jag hade hört tidigare...att Gamla Stan sakta men säkert höll på att sjunka...Så vips så var gatorna översvämmade av vatten...Kallades Nordens Venedig...Eller nått liknande...Minns inga detaljer...

Mvh
Lexx - I worship his Shadow

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Precis. Att börja byta runt namnen kan inte leda till något bra. Så Nya Mutant får fortsätta beteckna cyberrollspelet i sin svarta box.

Intressant skulle vara om någon fick för sig att släppa en nyutgåva av den versionen, som då rimligen borde bli Nya Nya Mutant. :)