Nekromanti Nya nummret - en recension...

NilsK

Ligist
Jag har tråkigt så jag skrev ner mina åsikter om artiklarna i senaste nummret. Överlag ett ganska bra nummer.

Är du galen? – Jag brukar vara skeptisk mot artiklar såsom den här. Jag känner att materialet blir för snävt och känns mer som en avhandling-light en som något jag kan använda i rollspelsväg. Med det sagt tycker jag att den här artikeln var ganska bra. Den är tydligt skriven med en rollspelsvinkel vilket är positivt dessutom avslutas den med några helt ok äventyrsuppslag. 3/5

Förhandstitt: Combat Mission Shock Force – Rätt poänglös, det här gör andra tidningar bättre och djupare. 2/5

Furstendömet Pråjsia Del 1- Och här är Fenix back on track. Lysande artikel som får mig riktigt sugen på Österhavetmodulen till Mutant. Dessutom riktigt snyggt illustrerat. 4/5

No Hope Ranch – Jag spelar inte Western men det här var en bra och stämningsfull äventyrsplats. Klockrena bilder av Lukas Thelin dessutom. 4/5

Straff och avrättningar i Mundana – Tycker Eon artiklarna brukar vara hyfsat intetsägande men den här slår nog rekord i meningslöshet. Helt klart tidningens sämsta artikel. 1/5

Den Dyrbaraste Skatten – Ännu ett mysigt och stämningsfullt Trudvang äventyr. Walium fortsätter att imponera som scenarioförfattare och jag blir återigen sugen på att lägga vantarna på Trudvangboxen. Det här kan jag helt klart tänka mig att spela.
4/5

Hjärtefrost – Kul med ett äventyr till En Garde, speciellt eftersom det känns som om Götterspelare kan ha glädje av det också. Äventyret är dock en högst ordinär mordgåta. Tycker inte att det gör jättebra reklam för spelet, men det funkar. Plus för två riktigt snygga illustrationer vilket är roligt med tanke på hur mycket skit En Garde-gänget fått för tidigare illosar. 3/5

Norog – Fienden – Ännu en intetsägande artikel till Saga. Känns som fantasilös standardfantasy. Trots att artikeln bara är en sida har jag svårt att avsluta den. 2/5

Mitt Rollspel: Höstdimma – Bra initiativ med ny spalt och ett intressant spel att börja med. Tycker dock att frågorna var sådär och jag hade gärna sett att intervjun fick en sida till. 3/5

Recensioner – Inte så mycket att säga, jag har själv bidragit med två recensioner till det här numret. Jag gillar att läsa recensioner även om jag skulle vilja se mindre mainstreamspel och gärna retrogrejer.

Nån annan som tycker någonting?

/N

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
[ QUOTE ]

Mitt Rollspel: Höstdimma – Bra initiativ med ny spalt och ett intressant spel att börja med. Tycker dock att frågorna var sådär och jag hade gärna sett att intervjun fick en sida till. 3/5

[/ QUOTE ]

Var det någon specifik fråga du saknade så kan du ställa den på Höstdimmaforumet så skall jag se om jag kan komma med något bra svar. :)

NilsK

Ligist
fast nu har jag laddat ner det och kikat på det själv. Verkar trevligt men mycket minimalistiskt må jag säga. Är det en teaser för den slutgiltiga versionen eller?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Vad som ligger där är ett sammandrag av hur spelet såg ut för några år sen, men redan då var det kraftigt förkortat. Tanken var att jag skulle kunna ge bort ett sånt ark till spelarna innan speltest så de skulle vara insatta i hur allt funkar, eller ha som reklamblad på konvent och sånt, och för att visa upp för omvärlden vad jag håller på med givetvis.

Det "riktiga" Höstdimma är på 36 sidor (glesa A4 med 2-3 bilder) just nu, så när spelet blir klart så blir det mycket större. Dock, infon på enarksversionen är rätt bra, det har skett några små justeringar i reglerna, men annars är den som jag spelar än idag, och så är det givetvis mer info om spelvärlden. Mer utförligt skrivna regler och värld finns bifogat i SnöKon-äventyret som går att ladda ner på samma ställe.

När jag skulle arra på första SnöKon så visste jag inte vilka som skulle spelleda, så jag försökte bygga ihop ett så "komplett" spel som möjligt, med så liten arbetsinsats som möjligt, för det var en rätt stressig period i livet på andra plan. :)

P Lex

Warrior
Fråga på!

Tyvärr är en sida ungefär vad som är realistiskt för denna typ av presentationer. Alternativet var att presentera två, eller till och med tre, spel på en sida och då tycker jag att vi ändå gjorde rätt som satsade på ett spel (ett stort tack till Wilhelm som svarade blixtsnabbt). När det gäller frågor så kan de ställas på ganska många sätt. En del är intresserade av Höstdimma för att de faktiskt vill testa att spela spelet. En del är intresserade av Höstdimma för att kanske låna bra idéer till andra spel som de spelar. Andra är kanske ointresserade av spelet i sig men är ändå intresserade av arbetet bakom ett eget rollspel (de kanske har ett eget litet rollspelsprojekt i datorn). Man ska så klart även ställa frågor om varför ett nytt spel behövs (vilket så klart är en motiverad fråga när vi kommer till fantasygenren). Nu blev det en mix av olika frågor och det kommer nog att se ungefär på samma sätt även nästa gång.

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Är du galen? – Jag brukar vara skeptisk mot artiklar såsom den här. Jag känner att materialet blir för snävt och känns mer som en avhandling-light en som något jag kan använda i rollspelsväg. Med det sagt tycker jag att den här artikeln var ganska bra. Den är tydligt skriven med en rollspelsvinkel vilket är positivt dessutom avslutas den med några helt ok äventyrsuppslag. 3/5"

Skönt att höra att den var ganska bra trots att du inte gillar artikeltypen. Tanken med den var att dels presentera en bakgrund och dels presentera hur man kan använda bakgrunden och temat. Jag tycker att jag lyckades rätt okej, trots allt, och jag är glad att den kom med i Fenix. :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
Well, det var en trevlig läsning i denan Fenix åxå..
Kan hålla med dig om den där M:UAartikelen var riktigt insprerande. Blev åxå sugen på att skaffa boken när den kommer.
Även den Är du galen-artikelen var kalrt bra,

Måste strpen med Birger barbaren, när kan klipper pungen av King Kong var nog den brutalaste av Briger Barbar-stripparan hitils.. :gremgrin:

Zire

Swashbuckler
Furstendömet Pråjsia Del 1- Och här är Fenix back on track. Lysande artikel som får mig riktigt sugen på Österhavetmodulen till Mutant. Dessutom riktigt snyggt illustrerat. 4/5
Håller med om att den var lysande. Faktum var att den fick mig till att knata ner till stan och köpa mutant regelboken igår.

solvebring

Superhero
Nya nummret - en recension...(främst till Yasse)

Har inte läst alla artiklar ännu, gillar att suga på mina Fenix en bra stund. Dock vill jag bara säga det att folk får säga vad de vill om herr Ackerfors artikel för den är i världsklass. Den bidrar med mången intressant fakta, just sådan där lite mörkare historisk fakta som jag diggar. Jättebra, och sakligt och ordentligt skriven.

Sedan vad det kommer till själva delen att använda det i rollspel så bara älskar jag den värld Yasse öppnat för mina ögon, jag har nämligen aldrig tänkt i de banorna förut (inte så långt till verkliga scenarion och regler baserade på galenskap och institutioner). Men detta har faktiskt lett till en helt ny jättefin idé till ett rollspel som jag vill göra (har börjat på regelsystemet redan) och jag vill bara ge Yassilus ett stort TACK och till det väldans beröm för en så innehållsrik och faktabaserad kalasartikel.

Vill gärna se Ackerfors göra fler sådana faktarika, men också så spelmöjlighetsrika artiklar fortsättningsvis.

Tack! :gremsmile:

Förhandstitt: Combat Mission Shock Force – Rätt poänglös, det här gör andra tidningar bättre och djupare.
Instämmer.

Furstendömet Pråjsia Del 1
Inte läst den ännu, men återkommer.

No Hope Ranch – Jag spelar inte Western men det här var en bra och stämningsfull äventyrsplats. Klockrena bilder av Lukas Thelin dessutom.
Instämmer, tycker den är utförlig, stämningsfull och bra - men samtidigt i Westerns värld något av en klassiker. Najs!

Straff och avrättningar i Mundana
Innehållslös... Onödig. En sådan artikel skall i så fall innehålla rik fakta... rik... om olika straffmetoder för olika allvarliga typer av brott, samtidigt mer om själva rättegångarna, vakter och rättskipning etc. Då finns det mer fakta som bygger kring detta lite mer värdsligt sett, och då kan jag godta en sådan artikel. Man skall liksom ha en klar bild hur det går till från det att vakterna tar tag i saken till det att straffet är utdömt - alltså, man skall förstå hur världens straffsystem fungerar, likaväl som vi förstår vårat eget. Inte bara en massa tjabbel om att snor du en limpa hugger dom handen av dig. Det säger liksom ingenting intressant.

Den Dyrbaraste Skatten – Ännu ett mysigt och stämningsfullt Trudvang äventyr. Walium fortsätter att imponera som scenarioförfattare och jag blir återigen sugen på att lägga vantarna på Trudvangboxen. Det här kan jag helt klart tänka mig att spela.
Instämmer återigen helt och fullt. Dock har jag redan DoDT. Kalasbra, full stämning rak igenom och det bjuder på ovanliga karaktärer och högst en del ovanliga platser. Man älskar det och flyter in i det bara genom att läsa det, innan man ens spelat. :gremsmile:

Hjärtefrost
Återkommer om detta också.

Norog – Fienden
Återkommer. Det enda jag har att säga är att jag helt och fullt tänker på Drowalver när jag ser illustrationerna.

Mitt Rollspel: Höstdimma
Riktigt bra, dock var artikeln lite fattig, hade velat haft fler frågor så att man hade fått veta lite mer. Men när jag väl kommer på vad jag vill veta kommer jag ju alltid kunna fråga själv på dess forum.

Recensioner
Inget ovanligt, vanliga recensioner bara. Dock störde jag mig lite på att någon, minns inte vem, hade skrivit "KÖP" och sådant med stora bokstäver. Det för mig tyder på att man är lat och inte direkt orkar skriva ut allt vad som var bra med det - det låter lite desperat och slarvigt helt enkelt - om inte annat ser det fattigt och slarvigt ut.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Nya nummret - en recension...(främst till Yasse)

Adus said:
Har inte läst alla artiklar ännu, gillar att suga på mina Fenix en bra stund. Dock vill jag bara säga det att folk får säga vad de vill om herr Ackerfors artikel för den är i världsklass. Den bidrar med mången intressant fakta, just sådan där lite mörkare historisk fakta som jag diggar. Jättebra, och sakligt och ordentligt skriven.

Sedan vad det kommer till själva delen att använda det i rollspel så bara älskar jag den värld Yasse öppnat för mina ögon, jag har nämligen aldrig tänkt i de banorna förut (inte så långt till verkliga scenarion och regler baserade på galenskap och institutioner). Men detta har faktiskt lett till en helt ny jättefin idé till ett rollspel som jag vill göra (har börjat på regelsystemet redan) och jag vill bara ge Yassilus ett stort TACK och till det väldans beröm för en så innehållsrik och faktabaserad kalasartikel.

Vill gärna se Ackerfors göra fler sådana faktarika, men också så spelmöjlighetsrika artiklar fortsättningsvis.

Tack! :gremsmile:
Ja, wow, tack för berömmet. Jag är inte helt överens med dig om min förträfflighet, men nog är jag nöjd alltid. Det var en artikel jag velat skriva länge och att jag fick den klar och i så pass bra skick känns väldigt skönt.

Jag skrev den så som jag själv skulle vilja se artiklar: fyllda med information och inte minst uppslag. Inspirerar den till äventyr och användning så har jag lyckats och blir glad. Förhoppningsvis och i mån av idéer kommer jag att skriva fler artiklar uppbyggda på liknande sätt, men möjliga intressesfärer är det lite dåligt med just nu, men det är bara att hålla tummarna.

Och så tack till Snigel och walium som korrade och bollade och till Gillbringarna som fick mig att skriva mer. :gremsmile:

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Kul att ni gillade min artikel om Pråjsia! Den tog tid att skriva, men det känns som att det är värt det nu. Tycker själv att nästa del - som beskriver huvudstaden Pråjsenburg och dess invånare - faktiskt är strået vassare... :gremsmirk: Och tredje delen ska vi bara inte tala om... :gremcool:

solvebring

Superhero
Re: Nya nummret - en recension...(främst till Yass

Jag säger bara vad jag tycker. När jag ser en artikel som jag känner "jävlar vad bra det är!" om, då tycker jag också att dess skribent skall ha det beröm han är värd också.
Nåja, du kanske inte är fullt nöjd, men läsarna är nog, och jag som skriver själv men som inte är lika duktig på att hålla det snyggt och så rikt har någon att lära av. Ja, och så Walium har jag också att lära av. :gremsmile:
Ni är grabbar som har klang och fyllnad i det ni gör. Keep up the good shit!

Och så tack till Snigel och walium som korrade och bollade och till Gillbringarna som fick mig att skriva mer.
Oja - Tack! :gremwink: