Nekromanti Nya och gamla skador...

Ymir

Liten kantbaron
Re: Förslag på lösning

Eon IIIs skadesystem har sina förbättringar, men att den ökade slumpfaktorn är en försämring håller jag med Phelan om.

Men kanske kan man ta vara på dess fördelar och ändå bli av med nackdelarna? Jag hade kunnat tänka mig att använda Eon IIIs skadesystem för rollpersoner och viktiga SLP:er, tex, och plocka fram Krigarens Väg när det är strid mot statister som gäller. Typ. Fast jag tror ändå att jag fortfarande hade stört mig på att Eon III gör folk så svårdödade.

- Ymir, spånar

G

Guest

Guest
Undantaget i detta fallet var faktiskt att spettet gick genom pannloben, där skulle de flesta överleva det med de förutsättningarna, men man lär ju inte vara social igen, precis som honom.

Hur ofta i strid får man en ren träff genom pannloben med stickvapen nerifrån och upp?

Phelan

Hero
Inte så ofta, vilket ungefär var poängen med mitt inlägg. Fast just nu ganska vanligt i Eon III :gremlaugh:

Mvh / Phelan

Big Marco

Läskig
Svår- eller lättdödade

Som sagt - vill man ha lite mer heroisk still, kör med Eon III:s regler som de står just nu. Vill man ha mer dödliga strider så slå lika många T10:or som tiotalet i skadeverkan, och basera den allvarliga skadan på den T10 som visar lägst siffra. Jag har lattjat med systemet själv och det gör onekligen högre skadeverkanskador farligare, men det märks mest på skadeverkan på 30+.

Fördelen med att slå flera T10:or är att alla reslutat fortfarande kan uppkomma, oavsett skadeverkan. Alla sätt att slå en annan typ av tärning, eller modda slaget, gör att sannolikheten blir helt snedvriden.

Tycker jag dårå - ni gör som ni vill med er instans av Eon. =) Men de förslag som hittills har presenterats tycker jag är sämre. ,-)

PalMer

Warrior
Vi diskuterade det under spelmötet ikväll och kom fram till följande.
Vi gör som så att för var 20 poäng skada sänks T10 slaget med 1. Alltså, 37 i skada ger 1T10-1, 42 i skada ger 1T10-2 osv. Detta gör att en mycket hög skada inte "riskerar" att ge de löjliga resultaten på 9 och 10.

/PalMer

Se Valine Anar

Veteran
Re: OT

blodad tass...
tja, allt beror väl på vart man sätter ribban och hur länge man har hållt på, och hur varierat man brukar spela and so on
har fått det intrycket av dig så innan likväl, men det ett tag sen jag var här nu

swazze

Swordsman
Vad gör du om slaget - modden blir under 1? Slår du isåfall om eller sätter du slaget till 1? Använder du alt 1 så kan det bli lite störigt att slå om en massa slag. Använder du alt 2 så blir ju det två utfall som ger 1 när du använder -1 modden, och tre som ger 1 när du använder -2 modden. Det blir ju väldigt lustigt. Eller?

PalMer

Warrior
Tanken är att <1 = 1. Gör du 20+, eller 40+ i skada så bör det bli en synnerligen allvarlig skada. Med denna metod slipper du slå om en massa slag. Vill man att RP:na skall vara lite bättre använder man den bara på statister och kör med de nya, Eon III "stryktåligare", reglerna på RP:na.

/PalMer

Praetori

Warrior
Husregel (ej speltestad)

Har funderat på en husregel som säger att effekten av anfallsslaget bestämmer hur allvarlig skadan blir.
En effekt på 10 eller mer (inverteras) resulterar i Allvarlig Skada 1 (enligt ett slag med en T10.
Ett slag med effekt 0 ger således Allvarlig skada 10.
Ett slag med effekt 5....ja ni fattar säkert.

Om man vill modifiera detta ytterligare går det jhu bra att dra av motståndarens effekt på eventuella undvika/försvarshandlingar.

Har dock ej speltestat det hela, en enkel tabell kanske skulle underlätta för alla mattemuppar :gremwink:

Big Marco

Läskig
Re: Husregel (ej speltestad)

Nackdelen med ditt förslag (om jag nu har på mig rollen som torpederare) är att oskickliga personer inte kan få in en farlig träff (utan ytterligare modifikationer). Det lägsta du kan slå på Ob3T6 är 3 och för att få en effekt på 10 (och nå resultat "1" som allvarlig skada) krävs en FC på 13 eller bättre.

Praetori

Warrior
Re: Husregel (ej speltestad)

..."hade inte tänkt på det"

Precis därför man har ödestärningar som belöning för gott rollspel =D