Nekromanti Nya och nygamla forum öppnade

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Nya och nygamla forum öppnade
Vi har idag öppnat upp två nya forum och ett gammalt. De öppnade forumen är bara på prov för att se om det fungerar att ha dem.

Det första är ett Köp- och sälj-forum där ni kan annonsera ut eller söka efter prylar som har med rollspel att göra på ett eller annat sätt.
Det andra är ett Off Topic-forum där vi har förhoppningen att ni kan hålla alla OT-trådar istället för att skriva dem i andra trådar på rollspelsforumen.
Det sista och nyöppnade är Allmänna spelforumet som vi har beslutat att ... (163 fler tecken)

Gå till artikeln

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Det hoppas jag verkligen inte, för det är välbehövda och efterfrågade forum som har öppnats.

- Vulf

Rising

Vila i frid
Om det inte är ett aprilskämt så vill jag säga "wow!" Lite konstigt är det dock att det helt plötsligt öppnas forum som moderatorer och administratörer hela tiden rynkat på näsan åt och med bestämdhet sagt att de inte hör hemma här på wrnu. (Eller är det jag som inbillar mig att alla reaktioner från forumledningens håll varit sådana? Länka och motbevisa mig i så fall)

Det ger ett lite godtyckligt intryck. Liksom "vi kan säga att någonting är skitdåligt ena dagen för att nästa dag införa det såsom om vi hade planerat det hela tiden." Jag tror att det kommer bli svårare att dra ett streck i marken, sätta ner foten och göra någon sorts kraftmarkering i framtiden för forumledningen. Vad är det egentligen som hindrar plattentusiasterna från att skriva fler trådar där de menar att platt visning borde vara default på forumet, eller PBF-entusiasterna från att översvämma forumet med fler uppmaningar om att sätta fart med en sådan avdelning på forumet, eller White Wolf-entusiasterna från att fortsätta spamma med frågor om när ett WW-forum egentligen ska öppnas? Jag menar; folk har då och då kommit med förslaget om att öppna en OT-avdelning och det har hela tiden bemötts med ett solklart "nej! Det hör inte hemma här, vi har redan en kanal och en vrållåda för sån't, vi har bestämt oss, det tjänar ingenting till att föreslå detta," osv, och nu så vänds plötsligt kappan efter vinden? Det sänder väl signalen till alla andra att tjat faktiskt kan löna sig, eftersom ett "nej" inte alls alltid är ett "nej".

Så även om jag gillar det här, verkligen, så tror jag att det sköttes på ett sätt som kan ge forumet en del oväntade problem i framtiden. Synd på så bra idéer. Förhoppningsvis har jag fel.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Som Rising skriver i början av sitt inlägg, känns det som om det var en helomvändning osm kom plötsligt. Därav min spontana reaktion. Inte för att det nödvändigtvis var dåligt. Jag blev bara något chockerad.

Snow

Swashbuckler
det var exakt den känslan jag fick men som jag inte kunde uttrycka...
tack

men det känns så konstigt så jag tror fortfarande att det är ett aprilskämt

Krille

Super Moderator
Jag kan förstå att ett köp/sälj-forum öppnas. Orsaken till att vi inte hade ett köp/sälj-forum, och alltid stängde köp/sälj-trådar, var att det fanns ett antal bra ställen för att köpa och sälja spel, bland annat Legend Hobbyspels auktion och antikvariat. Sedermera så lade ju Legend ner, och därmed så fanns det inget hinder för köp/sälj-forum här.

Jag kan förstå att spelforumet öppnas. Det stängdes ju för att rikta den verksamheten till spelwebben, men folk var inte intresserade av att hoppa dit. Det förstår jag - folk är lata och vill ha allt på en och samma plats.

I princip alla våra forum är resultatet av att om man gnäller tillräckligt mycket så kan man få det. SF-rollspelsforumet och skräckspelsforumet är sådana resultat - de finns till för att diverse folk är för snedseglade eller pretto för att prata SF-rollspel och skräck på rollspelsforumet. Evenemang kom till mest för att vi upptäckte att det behövdes. Och så vidare. Själv skulle jag vilja ha ett WW-forum också. Då kanske man skulle kunna prata skräck på skräckforumet. :gremgrin:

Och vem vet? Om plattentusiasterna tjatar tillräckligt mycket så kanske vi öppnar ett forum där plattentusiaster kan gnälla på trådad visning? :gremgrin:

Däremot är jag starkt negativ till off topic-forumet, så jag reserverar mig till öppnandet av ett sådant. Lunarstorm finns redan.

Vitulv

Däremot är jag starkt negativ till off topic-forumet, så jag reserverar mig till öppnandet av ett sådant.
Varför det egentligen? Om man inte vill diskutera OT-ämnen så är det ju bara att låta bli det forumet. Jag tycker att det är en kanonbra idé. Det finns så många människor här på rollspel.nu som har vettiga och tänkvärda åsikter. Jag trivs med att diskutera med folket här, och således ser jag det bara som ett stort plus att kunna diskutera andra saker än rollspel.

Som sagt, gillar man det inte är det väl bara att ignorera det? Det är ju inte som att det sabbar de andra forumen.

- Vulf

Krille

Super Moderator
"Varför det egentligen?"

Jag tycker inte att det har på en rollspelswebbplats att göra, helt enkelt. Och Lunarstorm finns redan.

Men visst är det bara att ignorera det, och visst har du rätt i att du kan vilja diskutera andra saker än rollspel. Det är helt enkelt ett fall av subjektiv och personlig åsikt: jag anser att off topic inte har på ett rollspelsforum att göra, och därför reserverar jag mig. Det är liksom sånt som reservationer är till för.

Vitulv

Jag tycker inte att det har på en rollspelswebbplats att göra, helt enkelt. Och Lunarstorm finns redan.
Fast, det finns inte lika hög andel vettiga och kloka människor på Lunarstorm :gremsmile:

Jag har försökt engagera mig i några olika communities, och det jag tyckt bäst om är Helgon.net. Likväl så får jag inte ut hälften så mycket av att diskutera där som här.

Men visst, reservera dig bara :gremtongue:

Rickard

Urverk speldesign
Jag ser också att det är massor av nya inställningar i Kontrollpanelen, vilket är jättetrevligt att bläddra igenom och upptäcka.. Men jag fick mig en liten överraskning när jag upptäckte det här:

Jag undrar om det är Vitulv som har tjatat till sig det.. Antagligen, eftersom jag hoppade till en bisarr sida när jag testade den inställningen..

/Han som nu försvinner över helgen

Feuflux

omjonasson.se
Las kommentaras

Allmänna spelforumet

Som Krille sa, folk är lata och vill ha allt på samma plats. Forumet var aktivt när det var öppet och det kommer säkerligen att hålla sig aktivt nu med. Bra.

Köp- och sälj-forum

Ingen åsikt, jag köper och säljer inte grejer. Undantaget skulle vara om någon ville köpa ett par använde Feufluxkalsonger (vanliga kalsonger använda av mig) för tusen spänn... men nåt säger mig att det är rollspel som ska förmedlas. :gremwink:

Off Topic-forum

I likhet med Dnalors irc-teori så tror jag att det här är aprilskämt. Jag hoppas alltså att de ovanstående får stanna. Beroende på hur det här kommer att användas så hoppas jag även att det här får stanna. Om det kommer användas för att dumpa OT-deltrådar i och våra nån slags soptipp så hoppas jag det är ett aprilskämt och att OT kommer fortsätta motarbetas av moderatorerna. Om det däremot är ett "snacka om vad du vill"-forum så är det toppen. Inget annat forum i världen har nämligen så här många superba filurer så om jag vill snacka icke-rollspel så vill jag ofta göre det med folket här. Gör jag det i vrålan eller irc så får jag svar av de fåtal som är aktiva där men om jag kan ha en tråd om det jag nu vill prata om så kommer förhoppningsvis det droppa in en massa fler infallsvinklar. Visst, det är inte rollspel och det här är ett rollspelsforum.... men vafan. :gremtongue:

Vitulv

Haha! Det där förgyllde min i övrigt sugiga dag

Eller som we 1337 h4xx0rz saeger; ROTFLMAO!

- Vulf

Ackerfors

Alas, your rapids!
Fel dag idag?

Hade det inte varit första april idag hade rubriken varit "Ny ledning, nya tag", men det är som sagt fel dag idag...

"Lite konstigt är det dock att det helt plötsligt öppnas forum som moderatorer och administratörer hela tiden rynkat på näsan åt och med bestämdhet sagt att de inte hör hemma här på wrnu."

Jag har, i samförstånd med resten av redaktionen, övervägt fram och tillbaka angående de tre forumen. Först var jag emot dem men jag har funderat och funderat och ändrat mig (på prov). Anledningen till att köp/sälj-forumet öppnades är tudelad. Från början var det ju att det fanns bättre lämpade platser att annonsera på, men de försvann och när jag obducerade läget så fanns det egentligen ingen anledning att inte ha någon form av annonsplats (även om forum absolut inte är det optimala sättet).
Angående Allmänna spelforumet så har efterfrågan varit stor och när nu systersidan lade om sin riktning behövde vi inte ta hänsyn till deras verksamhet på samma sätt. Vi behövde inte kväva vår syster.
OT-forumet då? Tja, det är på prov, som sagt. Ni snackar så mycket goja på rollspelsforumen att det är jobbigt att faktiskt diskutera rollspel där, så vi testar och ser om ni kan hålla det mesta av OTet på ett forum för just OT. Funkar det inte stänger vi det igen, men vi vill inte ta ifrån er möjligheten att "umgås och snacka skit" helt. Jag hoppas att det löper ut väl.

"Det ger ett lite godtyckligt intryck."

Jag kan inte riktigt se hur det kan verka godtyckligt, framförallt inte för de etablerade på siten och forumet. De borde veta att förändringar skett i toppen och borde därför vara beredda på att förändringar kan ske i övrigt. Jag har skrivit den policy och vision som redaktionen jobbar efter vad det gäller forumet. Det är med andra ord inte samma policy som varit sedan siten startades för sex år sedan.

"Det hör inte hemma här, vi har redan en kanal och en vrållåda för sån't, vi har bestämt oss, det tjänar ingenting till att föreslå detta," osv, och nu så vänds plötsligt kappan efter vinden? Det sänder väl signalen till alla andra att tjat faktiskt kan löna sig, eftersom ett "nej" inte alls alltid är ett "nej"."

Tja, som ny vid rodret tar jag tacksam emot alla idéer och förslag och överväger dem noga. Det gäller såväl forum som funktioner. Så har ni kommit med förslag tidigare, kom med dem igen så ska jag svara på det för det är det som gäller nu.

"Så även om jag gillar det här, verkligen, så tror jag att det sköttes på ett sätt som kan ge forumet en del oväntade problem i framtiden."

Du får jättegärna hjälpa mig och förvarna mig ytterligare, så skicka gärna ett PM om du vill diskutera problem som kan komma, för jag står hellre förberedd än rädd. :gremsmile:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Las kommentaras

"Beroende på hur det här kommer att användas så hoppas jag även att det här får stanna. Om det kommer användas för att dumpa OT-deltrådar i och våra nån slags soptipp så hoppas jag det är ett aprilskämt och att OT kommer fortsätta motarbetas av moderatorerna."

Tja, jag hoppas att diskussion och liv ska frodas där, men var även beredda på att väldiskuterade OT-deltrådar kommer flyttas dit så att ni kan fortsätta diskutera dem, för det verkar som det intresset finns när det diskuteras i rollspelstrådar.

Vitulv

Re: Fel dag idag?

Alltså, Yassilus. Det där var ett svar från en fullfjädrad, auktoritär forumsredaktör. Du har ju blivit vuxen!

Mäktigt asså! Du näpsade av ärkemiffot Rising!

- Vitulv, är stolt!

Rising

Vila i frid
Re: Fel dag idag?

Tja, som ny vid rodret tar jag tacksam emot alla idéer och förslag och överväger dem noga.
Det är jättebra, och jag har redan tidigare nämnt hur bra du är och har varit för forumet. Min kritik nu påminner lite om den jag haft sedan det här inlägget: Alltså det sätt som forumsledningen bemöter idéer på. Om moderatorer och administratörer inte hade sagt något värre än "ok, det låter som en idé som suger apballe tycker jag, men vi ska se vad vi kan göra. Finns det fler som efterfrågar samma funktioner?" så hade det varit lugnt. Oavsett vad forumledningens egna åsikter hade varit, så hade det ju framgått att de ändå lyssnade.

Det här med att motargumentera forumiternas synpunkter ena sekunden för att i nästa genomföra dem, det sänder jättekonstiga signaler, så som jag ser det. Det vore bättre om man förstod att "det här, det kommer aldrig att ske, medan det där, det kan genomföras om tillräckligt många skulle önska det."