Det är Disneys fel!
"det kan säkert bli seriöst, men jag har aldrig varit med om det, och har ändå spelat i 10 år."
Jag kom först i kontakt med serien Usagi Yojimbo ca 1989, och slogs av att det var en seriös animorf serie. Då hade jag spelat i sju år och stått ut med DoDs ankor i fem år.
Av någon underlig anledning har just ankorna mobbats i DoD. Alla andra animorfa varelser (kattmän, vargmän, råttmän...) har inte alls samma negativa stämpel som ankorna. Så den sommaren, med Usagi i hand och studentmössan på skulten, gjorde jag ett försök att spela en seriös anka. Och härligare köpman än herr d'Anco kwell Fieder har jag sällan spelat! Det tog ett par månader att få mina medspelare att acceptera ankan, och det krävdes att jag konstant mobbade spelgängets vargman och kattman på exakt samma sätt som de mobbade ankan, men till slut begrep de. Det var Disneys fel, som genom tecknade filmer gjort Kalle Anka till en löjlig, småsint, elak och misslyckad figur, vilket var vad de såg i varenda ankjävel i hela Ereb! Det tog flera månaders hårt arbete att återupprätta ankans status som en seriös varelse!
Tro mig, ankor
är seriösa. Det är bara om man låter Disneys fjäderfä smyga sig in i ankan som det blir löjligt. Så gör inte det. Arbeta ut den där sabla ankan ur ankorna, och låt ankorna vara riktigt folk på samma villkor som kattmän, vargmän och alla andra animorfa varelser!
Nä, tacka vet jag Carl Barks. Han gjorde Kalle seriös och gav alla världens scouter tre oöverträffade förebilder. En hyllning till Stan Sakai, som gjort en kaninsamuraj till en seriös samurajsaga och en väg in i japansk folklore. Hatten av för Steve Galachi, som genom en kattsoldats ögon skildrade krig och kärlek. En stor dunk i ryggen på Rune Andreasson, vars mat-och-sovklocka gjort allt för stort intryck på mitt liv. Och en djup bugning till Charlie Christensen, som har gjort en så suverän samhällssatir med Arne Anka att man mellan skrattsalvorna allt för tydligt ser hur puckade vi
människor faktiskt är!
- Krille
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>