Nekromanti Nya raser till Fantasy!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,551
En gång män

Ni vet alla de där förtrollade skogarna och hemsökta träsken där män går in och inte kommer ut igen? Har ni märkt hur de aldrig är fulla med kroppar efter de som dör där? Till viss del beror det på att platserna får sådana rykten om sig att det är nog med tid för kropparna att brytas ner naturligt. Men ibland är det för att kroppen blivit en En gång man.

På grund av den magiska bakgrunds strålningen på vissa platser bevaras vissa delar av en kropps ande längre än i vanliga fall. Samma bakgrundsstrålning påverkar djuren i omgivningen på mer eller mindre subtila sätt. När dessa båda faktorer sammanfaller på rätt sätt uppstår en En gång man. Vad som händer är att djur äter kroppens kött och med det personens minnen och intelligens, djuren utvecklar ett gruppsinne innehållande dessa och formar sig sedan till en svärm runt kroppens skelett , reser detta upp och går iväg för att ha äventyr.

Djuren som gör detta kan vara alla möjliga sorters djur som lever på dött kött. Likmaskar, skallbaggar, maskar och till och med råttor eller kråkor. Det finns ovanliga fall där en En gång man består av andra djur så som ormar eller andra djur som inte lever av döda kroppar, man vet inte riktigt vad detta beror på men det kan vara att någon dött genom att ramla ner i en ormgrop.

En gång män behåller olika mycket av original kroppens minnen och personlighet. Vissa är övertygade om att de är originalet medan vissa har helt nya personligheter.

En gång män är uteslutande äventyrare och detta har gjort att de faktiskt är ganska accepterade. Eller i alla fall inte mer illa tålda än vanliga äventyrare. Alla vet att äventyrare är missfoster ändå, de här bara luktar lite värre. Och inte så mycket värre heller.

En gång män har bara tre färdigheter till att börja med.

En gång män har förmågan svärmkropp som gör att de kan sprida ut sin svärm och ta sig igenom trånga gångar eller under dörrar, de kan också skicka iväg delar av svärmen för att stjäla små föremål eller speja. Det gör dem också immuna mot skada från stickande vapen så som pilar och värjor, de måste skadas av huggande eller krossande vapen.

En gång män läker och helas som vanliga karaktärer men kan läka fortare om de får chansen att lägga till fler djur av sorten deras svärm är gjord av till sin kropp.

 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Min nästa kar kan komma att bli en sån där. Eller kanske en sån här:

Sandalver
I fjärran söderns öknar lever dessa nomadiska kusiner till skogsalver.
Fungerar som Alverna i grundboken, men:
-De är resistenta mot torka och svält istället för sjukdomar och gifter. De klarar sig mycket länge utan mat och vatten, dock inte förevigt.
- Deras lokalsinne- och Spåraförmågor gäller för ökenmiljö och inte skogsmark.

Obs! Har inte tillgång till boken nu utan har bara återkallat alvernas stats från minnet. Om det är något mer som borde vara annorlunda jämfört med originalalverna så hojta.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Korala Alver
Hogt sofistikerade snobbiga alver, ger inte mycket för religion eller gammal visdom som sina brödar och systrar från skogar och slätter. Korala alverna lägger sig häldre med god hand med människorna i deras större städer, och tar roller som affärsmän eller politiska frontfigurer.
Korala alverna ser blodigt allvarligt på släktband, och lever ofta i snävt sammanslutna familje-kulter. För att hålla blodet rent måste en korala alv ta samtliga släktnamn från sina föräldrar, vilket gör att det inte är ovanligt för en Korala alv att ha fler än tio efternamn, som ett vittnesbörd på en ren stamtavla.
Häldre än att gå sina skogs-systrars vägar väljer Korala alverna vägen om Magi eller mystisk ingengörskonst. Konstiga surrande och tickande maskiner är ett tydligt kännetäcken på att en Korala Alv, eller "blåblod" som de tycker om att bli kallade, är aktiv i den bank eller det universitet du befinner dig i.

+1 Närvaro, +1 Intelligens, alla korala alver börjar med en nivå i "Ingenjörskonst", och har nackdelen Korala Alvernas Högmod. De kan aldrig tänka sig att stå lägre än någon annan levande varelse, och avskyr tanken på att bli sedda som mindre värda, då de Uppenbarligen är de vackraste och bästa av alla alver, eller all varelser över huvud taget.
Se Dvärgarnas girighet, men varje utmaning handlar om att alven tvingas bli ödmjuk och acceptera någon som sin ledare. (eller ens sin jämlike, om det inte är ett annat Blåblod)
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Ingengörskonst kan de få utöver 5 startförmågor imo. Dels för att mäta sig med de andra alverna, dels för att det passar smartingar. Nörd-Pridealver :gremsmile:
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Salamandrianer
Eldrsprutande ödlemän som lever på fossila bränslen och lava. 100% eldresistenta och kan andas under vatten. Dock tar de dubbel skada av köldattacker.
Deras eldsprutarattack kostar Bränsle (max= fysik+5) och skadar antalet bränslepoäng man betalar +de vanliga reglerna för brännskada. Man återfår bränsle genom att förtära fossila bränslen eller lava. Vanligtvis är räckvidden för eldstrålar 3 rutor, men ökas om man betalar mer Bränsle. Man kan öka sin maximala Bränslenivå genom att betala ET som för TKP och Mana.
De börjar med 4 förmågor och de får +1 i (?) och (?). Nackdel utövrr dubbel skada av köld: Temperamentspoäng, när den överstiger Närvaro ballar salamandrianen ur av ilska, vid dubbla Närvaro brinner den upp/smälter/blodkokas.

Salamandrier lever ofta nära eller i vulkaner, men kan även hittas i öknar och andra ställen där det är hett och det finns tillgång till Bränsle, som t.ex olja. Inte sällan dyrkar de sin oljekälla/vulkan som en gud.
 

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
En försmak på en humanoid ras som jag håller på att filar på i min kampanj. Håller på med en fristad som styrs av dessa samt en religon + klaner/ätter. Har inte kommit till stats ännu men det kommer när tid ges.

Ni får ursäkta svenskan :gremwink:

Smakprov
Kung Thetis

En Krigare

Humanoid Varelse

Nerudian, Havets folk

Detta är ett humanoidt folkslag som står och vacklar mellan hav och land. Enligt legenderna sägs detta folkslag skapats av havsguden till sin egen avbild, medans de lärde tvistar om dess härstamning.

Vanligtvis kan man se byar med Nerudianer upprättade närheten till vatten. Då hela dess kultur styrs av havet och dess hemligheter.

Utseende
Deras hud är täckt av vad som ser ut att vara fiskfjäll. Medans en tjockare läderaktig hud nästan som omger ögonhålorna. Ögonen med dess svarta pupill som är nästan obestämbar och med ögonvita som skiftar mellan gult, grönt och vit ger dess attribut ett reptil liknande utseende. Hakan pryds oftast av inga eller ett flertal tentakler som likt fenorna de har från hjässan till nacken och i några fall inga eller ett flertal fenor på huvudet. Dessa fenor och tentakler har sina specifika egenskap att visa indivdens sinnesstämmning för stunden.
Fjällen kan skifta individuellt men oftast är färgerna grått, svart, brun, grön eller silver. Alla dessa färger i rätt ljus skimmrar med en metalliskt glans, nästan som fjällen på en fisk. De har simhud mellan tår och fingrar men det finns individer som inte har detta. Speciellt då i ätten Exx som har en genetisk avvikelse.

Kläder och övrig utrustning som en Nerudian normalt bär är taget från havet, såsom exotiska rustningar av stora hummerskal. Men man kan dock se en och annan som har redskap och vapen som har bytts till från andra humanoida raser.

Maten för dessa flod och havs nära folk är en stor del hämtad från havet som är till exempelvis fisk, skaldjur, tång, alger och mycket mera av havets läckerheter. Men födan är inte bara havsbaserad utan kan också blandas ut med landbaserad föda. En viktig mat källa är den varlse som man kan jämnställas med den landlevande kon. Denna varlse är Hugonden som är en lugn och sävlig herbivore.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Om man har dessa i samma kampanj som Salamandrianer bör de vara ärkefiender tycker jag :gremsmile:
 
Top