Sitter och skriver på ett äventyrslandskap nu och där finns det en fångad varelse. Och det är intressant av olika skäl att ta sig in i dess fängelse. När jag började designa fängelset så insåg jag att det saknades lite ritualer för att hålla denna varelse fången och göra en intressant fängelsehåla. Så de ritualer jag skapade blev då:
Fängelse
En magisk cirkel ritas upp på marken och namnger en individ. När denna individ är inne i cirkeln så kan den inte ta sig ut med egna medel. För att ta sig ut krävs det att någon utifrån förstör fängelset fysiskt. Fungerar även att göra detta på ett föremål om individen har karaktärsdraget Andeform. Dock fungerar ritualer som skickar någons sinne utanför fängelset. Klärvoajans fungerar men inte sjumilasteg.
Rumslig förvrängning
Denna ritual skapar ett större utrymme inne i ett mindre. Ritualisten går in i rummet som den vill öka i storlek och kastar ritualen. Rummet ökar genast I storlek med X. Det går att kasta fler ritualer inne i rummet för att skapa fler större rum och på så sätt skapa ett oändligt stort Hus med oändligt antal rum. Men vad händer om det första rummet förstörs?
Barriär
Den jag har minst arbete nedlagt på. Men en form av magiskt lås. Som skyddar en plats från att ta sig in. Ungefär som en viss konungagrav har. Tror den kommer se ut ungefär så här:
Kastar man Barriär är på en plats så är den magiskt förseglad, och endast med den angivna nyckeln kan någon ta sig in. Detta kräver alltså att det redan finns något rum med en port av något slag. Men att den skyddar bara mot fysiska intrång, men då räknas varelser med Andeform in. Det fungerar dock bara åt ett håll, du kan inte hålla någon inlåst med Barriär.
Portal
Fungerar ungefär som Sjumilasteg. Men denna är permanent mellan två platser, och kräver ingen ytterligare aktivering efter att den är kastad. Den kräver dock att det finns någon fysisk portal i båda ändarna. Dessutom krävs det att portalen utförs på båda sidor för att de ska fungera. Den är bättre än sjumilasteg om det är icke magiker som behöver nyttja den, och att den inte behöver hoppa mellan fler än två platser.
Skapa band
En ritual som kan kastas på en person eller ett föremål. Den gör att det skapas en mystisk länk mellan ritualisten och föremålet för ritualen. Detta medför att det går att använda tex telepatisk förhör oavsett vars personen är.
Förvrida varelse
Man förvrider en varelse och gör dem monstruösa. Ger Karaktärsdrag Robust och Naturliga Vapen. Men gör också att man blir väldigt dålig i sociala sammanhang, får minst Paria. Eventuellt dör man efter en viss tid har förflutit. Används oftast på djur bland häxor för att skapa stridsbestar att använda vid Låna Best.
Nån som kan gissa vad för sorts äventyr det handlar om?
Fängelse
En magisk cirkel ritas upp på marken och namnger en individ. När denna individ är inne i cirkeln så kan den inte ta sig ut med egna medel. För att ta sig ut krävs det att någon utifrån förstör fängelset fysiskt. Fungerar även att göra detta på ett föremål om individen har karaktärsdraget Andeform. Dock fungerar ritualer som skickar någons sinne utanför fängelset. Klärvoajans fungerar men inte sjumilasteg.
Rumslig förvrängning
Denna ritual skapar ett större utrymme inne i ett mindre. Ritualisten går in i rummet som den vill öka i storlek och kastar ritualen. Rummet ökar genast I storlek med X. Det går att kasta fler ritualer inne i rummet för att skapa fler större rum och på så sätt skapa ett oändligt stort Hus med oändligt antal rum. Men vad händer om det första rummet förstörs?
Barriär
Den jag har minst arbete nedlagt på. Men en form av magiskt lås. Som skyddar en plats från att ta sig in. Ungefär som en viss konungagrav har. Tror den kommer se ut ungefär så här:
Kastar man Barriär är på en plats så är den magiskt förseglad, och endast med den angivna nyckeln kan någon ta sig in. Detta kräver alltså att det redan finns något rum med en port av något slag. Men att den skyddar bara mot fysiska intrång, men då räknas varelser med Andeform in. Det fungerar dock bara åt ett håll, du kan inte hålla någon inlåst med Barriär.
Portal
Fungerar ungefär som Sjumilasteg. Men denna är permanent mellan två platser, och kräver ingen ytterligare aktivering efter att den är kastad. Den kräver dock att det finns någon fysisk portal i båda ändarna. Dessutom krävs det att portalen utförs på båda sidor för att de ska fungera. Den är bättre än sjumilasteg om det är icke magiker som behöver nyttja den, och att den inte behöver hoppa mellan fler än två platser.
Skapa band
En ritual som kan kastas på en person eller ett föremål. Den gör att det skapas en mystisk länk mellan ritualisten och föremålet för ritualen. Detta medför att det går att använda tex telepatisk förhör oavsett vars personen är.
Förvrida varelse
Man förvrider en varelse och gör dem monstruösa. Ger Karaktärsdrag Robust och Naturliga Vapen. Men gör också att man blir väldigt dålig i sociala sammanhang, får minst Paria. Eventuellt dör man efter en viss tid har förflutit. Används oftast på djur bland häxor för att skapa stridsbestar att använda vid Låna Best.
Nån som kan gissa vad för sorts äventyr det handlar om?