Hej
De flesta figurspelsscenarier har ett mål. Men oftast verkar ju den vinnande taktiken vara att hitta ett bra skydd och sedan skjuta till dess motståndarna är döda. Kan man inte blanda in några av följande variabler:
1. Tid. Om De laglösa inte har löst sitt uppdrag (som inte nödvändigtvis handlar om att döda något) under ett visst antal rundor så vinner sherifferna och vice versa. Konsekvensen av denna tidspress gör att båda sidor måste tänka på något mer än bara ta skydd och skjuta på varandra till dess någon vunnit.
2. Skapa situationer som har med slutförandet av uppdraget att göra, där vanliga färdigheter kan komma till användning. Klättra, hoppa, rida, lasso, första hjälpen, hazardspel, övertala mm
3. Förmågan att vara inkognito och beblanda sig med civila (civilia som varje runda går i den riktning de laglösa väljer), utan att sherifferna vet varifrån hotet kommer´förren de laglösa har börjat agera misstänkt eller börjat skjuta. Skjuter sherifferna en civil som de av misstag trott varit en laglös så förlorar de automatiskt.
4. Olika byggnader har olika funktioner. Ett hus är en vapenaffär där man kan hämta mer ammo eller nya vapen. Ett annat är en doktorsmottagning där man kan få hjälp med sina skador. Ett tredje hus är en järnaffär där man kan köpa dynamit eller verktyg. Etc...
5. Kavalleriet kommer alltid i tid. Sherifferna har inte oddsen på sin sida, men om de håller ut så kommer förstärkning i form av kavaleriet (om man har sådana figurer).
6. Indianer. Vad kan dessa ha för funktion i ett scenario?
7. Dilligens. Såg att dixonsminatures hade dilligens man kunde köpa. Detta vore en cool grej som omväxlling till alla scenarior i stadsmiljö. Krävs dock ett himla stort bord eller en rulle med grön filt som kan fungera som prärie där dilligensen far fram. Motståndarna måste kapa dilligensen och rida upp jämsides med den och vinner om de tar kontroll över vagnen. Dillgensgänget vinner om de hinner fram till staden. Kanske att några spelarna är indianer som på häst får jaga efter dilligensen och den andra sidan spelar passsagerarna och dillgensvakt.
8. I ett figurspel så ser alla sina motståndare hela tiden. Kan man skapa ett system för förflyttning där spelaren (när han inte syns av någon) får registrera sina förflyttningar på ett rutat papper och sedan sätta fram sin figur på spelplanen när han är inom synfältet för en motståndare? Men tänk om hans motståndare också flyttar på sig, hur ska de kunna veta när de står öga mot öga mot varandra? Denna typ av scenario kräver förmodligen en spelledare som kan sköta färdighetsslag för uppmärksam, intiution, smyga och gömma sig. Som kan hålla koll på vem som ser vad. Spelledaren kan ju också vara den som styr civilisisterna i staden.
9. Oväntade händelser som gör att planen för hur uppdraget ska utföras måste ändras. Tänk om det brinner i en byggnad som är vital för uppdraget? Vem ska släcka elden? Tänk om hästarna som någon behöver för att klara sitt uppdrag, sliter sig och skenar iväg när det börjar skjutas hej vilt. Finns det någon reservplan?
10. Med en spelledare så kan man ha lite grann av gubben i lådan överraaskningar åt alla spelare. De kan konfronteras med överraskningar som de inte vet om på förhand innan scenariot börjar. De kanske måste hitta personer eller redskap i staden för att lösa sitt uppdrag samtidigt som de måste se upp med var de har sina motståndare.
11. Dem av er som har spelat first person shooter spel på dator vet hur tillfredsställande det är att smyga sig på sin motståndare bakifrån och skjuta honom i ryggen. Är detta, anfall bakifrån, något som kan ske i figurspel där alla ser varandra hela tiden och naturligtvis har ögon i nacken så att den inte kan bli anfallna bakifrån?
12. Gatlingkulspruta. Vore det inte kul om det fanns en sådan någonstans på spelplanen som en spelare kan gå fram till och använda? Eller att det finns andra nyckelposiotioner, såsom klocktorn som man kan använda.
13. Kan man ge civilia figurer på spelbrädet en funktion. Jag läste ett scenario där de laglösa ska kidnappa en civil figur som inte vill följa med frivilligt. Men finns det andra sätt för civilia figurer på spelplanen att påverka och försvåra för spelarnas uppdrag?
Problemet med dolda förflyttningar och en spelledare är att även om en spelare är gömd och de andra syns för varandra, så vet ju den dolda spelaren var de andra befinner sig då han bara behöver titta på spelbrädet där figurerna är involverade i en eldstrid med varandra. Hur döljer man en viss förflyttning för en spelare medan man låter den vara synlig för andra spelare som kanske står på ett hustak och ser allt? Detta är en svår utmaning. Det kanske inte finns någon bra lösning på det?
Vad har ni andra för idéer kring figurspel till Western?
De flesta figurspelsscenarier har ett mål. Men oftast verkar ju den vinnande taktiken vara att hitta ett bra skydd och sedan skjuta till dess motståndarna är döda. Kan man inte blanda in några av följande variabler:
1. Tid. Om De laglösa inte har löst sitt uppdrag (som inte nödvändigtvis handlar om att döda något) under ett visst antal rundor så vinner sherifferna och vice versa. Konsekvensen av denna tidspress gör att båda sidor måste tänka på något mer än bara ta skydd och skjuta på varandra till dess någon vunnit.
2. Skapa situationer som har med slutförandet av uppdraget att göra, där vanliga färdigheter kan komma till användning. Klättra, hoppa, rida, lasso, första hjälpen, hazardspel, övertala mm
3. Förmågan att vara inkognito och beblanda sig med civila (civilia som varje runda går i den riktning de laglösa väljer), utan att sherifferna vet varifrån hotet kommer´förren de laglösa har börjat agera misstänkt eller börjat skjuta. Skjuter sherifferna en civil som de av misstag trott varit en laglös så förlorar de automatiskt.
4. Olika byggnader har olika funktioner. Ett hus är en vapenaffär där man kan hämta mer ammo eller nya vapen. Ett annat är en doktorsmottagning där man kan få hjälp med sina skador. Ett tredje hus är en järnaffär där man kan köpa dynamit eller verktyg. Etc...
5. Kavalleriet kommer alltid i tid. Sherifferna har inte oddsen på sin sida, men om de håller ut så kommer förstärkning i form av kavaleriet (om man har sådana figurer).
6. Indianer. Vad kan dessa ha för funktion i ett scenario?
7. Dilligens. Såg att dixonsminatures hade dilligens man kunde köpa. Detta vore en cool grej som omväxlling till alla scenarior i stadsmiljö. Krävs dock ett himla stort bord eller en rulle med grön filt som kan fungera som prärie där dilligensen far fram. Motståndarna måste kapa dilligensen och rida upp jämsides med den och vinner om de tar kontroll över vagnen. Dillgensgänget vinner om de hinner fram till staden. Kanske att några spelarna är indianer som på häst får jaga efter dilligensen och den andra sidan spelar passsagerarna och dillgensvakt.
8. I ett figurspel så ser alla sina motståndare hela tiden. Kan man skapa ett system för förflyttning där spelaren (när han inte syns av någon) får registrera sina förflyttningar på ett rutat papper och sedan sätta fram sin figur på spelplanen när han är inom synfältet för en motståndare? Men tänk om hans motståndare också flyttar på sig, hur ska de kunna veta när de står öga mot öga mot varandra? Denna typ av scenario kräver förmodligen en spelledare som kan sköta färdighetsslag för uppmärksam, intiution, smyga och gömma sig. Som kan hålla koll på vem som ser vad. Spelledaren kan ju också vara den som styr civilisisterna i staden.
9. Oväntade händelser som gör att planen för hur uppdraget ska utföras måste ändras. Tänk om det brinner i en byggnad som är vital för uppdraget? Vem ska släcka elden? Tänk om hästarna som någon behöver för att klara sitt uppdrag, sliter sig och skenar iväg när det börjar skjutas hej vilt. Finns det någon reservplan?
10. Med en spelledare så kan man ha lite grann av gubben i lådan överraaskningar åt alla spelare. De kan konfronteras med överraskningar som de inte vet om på förhand innan scenariot börjar. De kanske måste hitta personer eller redskap i staden för att lösa sitt uppdrag samtidigt som de måste se upp med var de har sina motståndare.
11. Dem av er som har spelat first person shooter spel på dator vet hur tillfredsställande det är att smyga sig på sin motståndare bakifrån och skjuta honom i ryggen. Är detta, anfall bakifrån, något som kan ske i figurspel där alla ser varandra hela tiden och naturligtvis har ögon i nacken så att den inte kan bli anfallna bakifrån?
12. Gatlingkulspruta. Vore det inte kul om det fanns en sådan någonstans på spelplanen som en spelare kan gå fram till och använda? Eller att det finns andra nyckelposiotioner, såsom klocktorn som man kan använda.
13. Kan man ge civilia figurer på spelbrädet en funktion. Jag läste ett scenario där de laglösa ska kidnappa en civil figur som inte vill följa med frivilligt. Men finns det andra sätt för civilia figurer på spelplanen att påverka och försvåra för spelarnas uppdrag?
Problemet med dolda förflyttningar och en spelledare är att även om en spelare är gömd och de andra syns för varandra, så vet ju den dolda spelaren var de andra befinner sig då han bara behöver titta på spelbrädet där figurerna är involverade i en eldstrid med varandra. Hur döljer man en viss förflyttning för en spelare medan man låter den vara synlig för andra spelare som kanske står på ett hustak och ser allt? Detta är en svår utmaning. Det kanske inte finns någon bra lösning på det?
Vad har ni andra för idéer kring figurspel till Western?